23948sdkhjf

Boliden vill växla upp

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ska klimatomställningen lyckas måste gruvorna producera mer hävdar Bolidens vd. Han aviserar stora investeringar men efterlyser också förutsägbara villkor om utökningen ska lyckas.

Stockholm. Hotet om ett förändrat klimat hänger över oss alla, och många har mer eller mindre tvärsäkra svar på hur problemet ska lösas. Bolidens vd Mikael Staffas ser gruvindustrin som viktig nyckel.

Läs också: Styrkebesked från Boliden

– Klimatomställningen är en stor utmaning, det står klart att  något måste göras, sade han när konferensen Framtidens Gruv och Mineral gick av stapeln i slutet av januari.

Han identifierar ökad elektrifiering som ett sätt att minska de fossila utsläppen. Elektrifiering innebär dock också att behovet av vissa metaller ökar – i många fall metaller som det redan råder stor brist på, inte minst i Europa, förklarade han.

– Koppar är ett exempel, det råder stor brist på koppar i Europa och importen är stor.

De förnybara sätten att producera el slukar också metaller på ett helt annat sätt än till exempel kolkraft, förklarade han och exemplifierade med vind- och solkraft, som uppges kräva avsevärt större mängder koppar än kolkraftverk.

Läs också: Maxad kraft i jätteschaktare

Han lyfte också fram elbilar.

– En bil som drivs med elektricitet behöver stora mängder koppar, nickel och zink och även metaller som till exempel kobolt och bly.

Detta innebär att behovet av till exempel kobolt kommer att öka rejält, förklarade han.

– Det behövs kanske 100 000 ton kobolt till per år fram till 2025 och i dag är hela årsproduktionen 100 000 varav 70 procent kommer från Kongo.

Läs också: Storkoncern investerar – mer kapacitet behövs

Att fördubbla produktionen av kobolt på fem år är i princip detsamma som att göra det till i morgon i gruvsammanhang, sade Mikael Staffas.

– Eller så får man ta fram batterier som inte behöver kobolt.

Även på nickelsidan måste produktionen utökas dramatiskt, förklarade han.

– Vi behöver en halv miljon ton till per år, en halv miljon ton som inte finns tillgänglig - årsproduktionen är två miljoner ton.

Läs också: Domen mot Boliden är klar

Han lyfte fram återvinning som en viktig och nödvändig del i metallförsörjningen men förklarade att även om till exempel batterier designas om för att enklare kunna återvinnas är det först om 15-20 år vi kan komma åt dessa material.

Fram till dess är det främst jungfruliga material som står till buds.

– Vi kan inte få ut något som inte redan är där.

Enligt Mikael Staffas gör Boliden sitt för att leverera mer metaller, företagets tre stora gruvor ökar sin produktion, kapaciteten ska förbättras till exempel i Rönnskär och företaget investerar också i nya dammar i Aitik.

Läs också: Boliden och Vattenfall i viktigt samarbete

– Vi investerar åtta miljarder kronor i år.

Han utlovar också ett bättre koldioxidavtryck och en allmän strävan att förbättra värdekedjan och effektivisera produktionen.

För att klara detta efterlyser han dock förutsägbara processer, så att det går att göra de investeringar som krävs.

– Det är nästan omöjligt att starta en gruva på en tioårig businessplan.

Han uppger att man tidigare kunnat anta att tillståndet kommer att förlängas efter de första tio åren men att det numera är betydligt osäkrare.

– Historiskt har detta inte varit ett problem men om detta faller i bitar blir det färre investeringar.

Han ser samma problem på explorationsstadiet.

– Om vi hittar något måste vi kunna utilisera detta, detta har blivit sämre i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106