23948sdkhjf

Boliden vill växla upp

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ska klimatomställningen lyckas måste gruvorna producera mer hävdar Bolidens vd. Han aviserar stora investeringar men efterlyser också förutsägbara villkor om utökningen ska lyckas.

Stockholm. Hotet om ett förändrat klimat hänger över oss alla, och många har mer eller mindre tvärsäkra svar på hur problemet ska lösas. Bolidens vd Mikael Staffas ser gruvindustrin som viktig nyckel.

Läs också: 50-åring i fin form

– Klimatomställningen är en stor utmaning, det står klart att  något måste göras, sade han när konferensen Framtidens Gruv och Mineral gick av stapeln i slutet av januari.

Han identifierar ökad elektrifiering som ett sätt att minska de fossila utsläppen. Elektrifiering innebär dock också att behovet av vissa metaller ökar – i många fall metaller som det redan råder stor brist på, inte minst i Europa, förklarade han.

– Koppar är ett exempel, det råder stor brist på koppar i Europa och importen är stor.

De förnybara sätten att producera el slukar också metaller på ett helt annat sätt än till exempel kolkraft, förklarade han och exemplifierade med vind- och solkraft, som uppges kräva avsevärt större mängder koppar än kolkraftverk.

Läs också: Maxad kraft i jätteschaktare

Han lyfte också fram elbilar.

– En bil som drivs med elektricitet behöver stora mängder koppar, nickel och zink och även metaller som till exempel kobolt och bly.

Detta innebär att behovet av till exempel kobolt kommer att öka rejält, förklarade han.

– Det behövs kanske 100 000 ton kobolt till per år fram till 2025 och i dag är hela årsproduktionen 100 000 varav 70 procent kommer från Kongo.

Läs också: Storkoncern investerar – mer kapacitet behövs

Att fördubbla produktionen av kobolt på fem år är i princip detsamma som att göra det till i morgon i gruvsammanhang, sade Mikael Staffas.

– Eller så får man ta fram batterier som inte behöver kobolt.

Även på nickelsidan måste produktionen utökas dramatiskt, förklarade han.

– Vi behöver en halv miljon ton till per år, en halv miljon ton som inte finns tillgänglig - årsproduktionen är två miljoner ton.

Läs också: Domen mot Boliden är klar

Han lyfte fram återvinning som en viktig och nödvändig del i metallförsörjningen men förklarade att även om till exempel batterier designas om för att enklare kunna återvinnas är det först om 15-20 år vi kan komma åt dessa material.

Fram till dess är det främst jungfruliga material som står till buds.

– Vi kan inte få ut något som inte redan är där.

Enligt Mikael Staffas gör Boliden sitt för att leverera mer metaller, företagets tre stora gruvor ökar sin produktion, kapaciteten ska förbättras till exempel i Rönnskär och företaget investerar också i nya dammar i Aitik.

Läs också: Boliden och Vattenfall i viktigt samarbete

– Vi investerar åtta miljarder kronor i år.

Han utlovar också ett bättre koldioxidavtryck och en allmän strävan att förbättra värdekedjan och effektivisera produktionen.

För att klara detta efterlyser han dock förutsägbara processer, så att det går att göra de investeringar som krävs.

– Det är nästan omöjligt att starta en gruva på en tioårig businessplan.

Han uppger att man tidigare kunnat anta att tillståndet kommer att förlängas efter de första tio åren men att det numera är betydligt osäkrare.

– Historiskt har detta inte varit ett problem men om detta faller i bitar blir det färre investeringar.

Han ser samma problem på explorationsstadiet.

– Om vi hittar något måste vi kunna utilisera detta, detta har blivit sämre i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Nya ägare i Steelwrist

Det svenska investmentbolaget Solix har i dag förvärvat samtliga aktier i Terratech, med de helägda dotterbolagen Steelwrist och SVAB Hydraulik.

Bilister flest bland trafikdödade 2018

Göteborg nästa för Maskinia

Maskinia öppnar ett eget kontor i Göteborg för att möta en ökande efterfrågan på företagets produkter. Det uppdrag som Andresen Maskin haft som återförsäljare de senaste fem åren ska, enligt planerna, vara avslutat till sommaren.

Torka kan förlänga strömavbrott

BM-traktorer populära på Klaravik

Bra fart i Multidocker

Det är riktigt bra fart i Multidocker som redovisar en nära på tredubblad orderingång för 2018. För att effektivisera verksamheten flyttas nu viss produktion från Nederländerna till Sverige. Dessutom ger sig företaget in i renodlad entreprenadverksamhet.

Nyhetsbrev

Här är Industri 4.0 fortfarande baktungt

Starkt första kvartal för SJ

Tågresandet fortsätter att öka och SJ redovisar ett mycket starkt första kvartal – rörelseresultatet mer än fördubblades jämfört med samma period 2018.

Hållbar sjukvård ska gynna svensk export

Unik sambulans i trafik

En ny typ av sjuktransport, en sambulans, börjar nu trafikera rutten Skellefteå och Umeå. Tidigare har patienterna fått åka taxi mellan sjukhusen men nu rullar den specialbyggda bussen.

1

Priset på ett liv – NT-rådet startar podd

Gräv, fyll och kompaktera med samma redskap

Finska Allu hade för första gången någonsin en helt egen monter på Bauma, ett faktum som företaget firade med att visa upp ett gäng nyheter.

Omfattande arbete efter stormen

Kostnaden efter stormen Alfrida uppgår för Vattenfall till 850 miljoner kronor under första kvartalet.

Komatsus första helelektriska grävare

Spännande partnerskap inom robotteknik

Blir ny Marknadsdirektör

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företaget Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

aPak bygger ut lager

Misstänkt sabotage mot Västlänken

Misstänkt skadegörelse på en ledning som leder vatten till Västlänkens arbetstunnel vid Linné i Göteborg har polisanmälts.

Combi Wear Parts utökar sitt nät

Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152