23948sdkhjf

Boliden vill växla upp

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Ska klimatomställningen lyckas måste gruvorna producera mer hävdar Bolidens vd. Han aviserar stora investeringar men efterlyser också förutsägbara villkor om utökningen ska lyckas.

Stockholm. Hotet om ett förändrat klimat hänger över oss alla, och många har mer eller mindre tvärsäkra svar på hur problemet ska lösas. Bolidens vd Mikael Staffas ser gruvindustrin som viktig nyckel.

Läs också: Exklusiv intervju med Bolidens vd

– Klimatomställningen är en stor utmaning, det står klart att  något måste göras, sade han när konferensen Framtidens Gruv och Mineral gick av stapeln i slutet av januari.

Han identifierar ökad elektrifiering som ett sätt att minska de fossila utsläppen. Elektrifiering innebär dock också att behovet av vissa metaller ökar – i många fall metaller som det redan råder stor brist på, inte minst i Europa, förklarade han.

– Koppar är ett exempel, det råder stor brist på koppar i Europa och importen är stor.

De förnybara sätten att producera el slukar också metaller på ett helt annat sätt än till exempel kolkraft, förklarade han och exemplifierade med vind- och solkraft, som uppges kräva avsevärt större mängder koppar än kolkraftverk.

Läs också: Produktion i Bolidens gruva återupptagen

Han lyfte också fram elbilar.

– En bil som drivs med elektricitet behöver stora mängder koppar, nickel och zink och även metaller som till exempel kobolt och bly.

Detta innebär att behovet av till exempel kobolt kommer att öka rejält, förklarade han.

– Det behövs kanske 100 000 ton kobolt till per år fram till 2025 och i dag är hela årsproduktionen 100 000 varav 70 procent kommer från Kongo.

Läs också: Marion går i graven

Att fördubbla produktionen av kobolt på fem år är i princip detsamma som att göra det till i morgon i gruvsammanhang, sade Mikael Staffas.

– Eller så får man ta fram batterier som inte behöver kobolt.

Även på nickelsidan måste produktionen utökas dramatiskt, förklarade han.

– Vi behöver en halv miljon ton till per år, en halv miljon ton som inte finns tillgänglig - årsproduktionen är två miljoner ton.

Läs också: Boliden kan förlora 100 miljoner - UPPDATERAD

Han lyfte fram återvinning som en viktig och nödvändig del i metallförsörjningen men förklarade att även om till exempel batterier designas om för att enklare kunna återvinnas är det först om 15-20 år vi kan komma åt dessa material.

Fram till dess är det främst jungfruliga material som står till buds.

– Vi kan inte få ut något som inte redan är där.

Enligt Mikael Staffas gör Boliden sitt för att leverera mer metaller, företagets tre stora gruvor ökar sin produktion, kapaciteten ska förbättras till exempel i Rönnskär och företaget investerar också i nya dammar i Aitik.

Läs också: Boliden ökar takten efter nya fyndigheter

– Vi investerar åtta miljarder kronor i år.

Han utlovar också ett bättre koldioxidavtryck och en allmän strävan att förbättra värdekedjan och effektivisera produktionen.

För att klara detta efterlyser han dock förutsägbara processer, så att det går att göra de investeringar som krävs.

– Det är nästan omöjligt att starta en gruva på en tioårig businessplan.

Han uppger att man tidigare kunnat anta att tillståndet kommer att förlängas efter de första tio åren men att det numera är betydligt osäkrare.

– Historiskt har detta inte varit ett problem men om detta faller i bitar blir det färre investeringar.

Han ser samma problem på explorationsstadiet.

– Om vi hittar något måste vi kunna utilisera detta, detta har blivit sämre i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Nästa Load up går i Boden

Load up North skjuts inte bara upp ett år – den flyttas dessutom till Boden.

Förbundskaptenens nya uppdrag

Med ett inställt fotbolls-EM blev sommaren inte riktigt som många hade tänkt sig.

Uthyrare lägger stororder

Wiklund Trading har länge levererat maskiner till företag som numer ingår i Rentagruppen. Erfarenheterna från dessa samarbeten har nu medverkat till en större order på 50 maskiner från den växande finska rentalkoncernen

Byggmarknad med virusfrossa

Det är en dyster konjunkturrapport som just presenterats av bransch- och arbetsgivareorganisationen Byggföretagen. Bedömningen är en nedgång inom samtliga marknadssegment, med ett undantag – anläggningsmarknaden.

Höga krav på hyrmaskinernas däck

Bra däck är viktigt, men rätt däck till rätt maskin är nästan ännu viktigare, konstaterar S-rentals vd Tony Ferm.

Epiroc tar stororder i Chile

Nyhetsbrev

Ny liner för plastfria förpackningar

Livsmedelssäker kraftliner från Stora Enso öppnar upp nya marknadssegment.

"Ursprung för drivmedel. tack!"

Peab bygger i Sundsvall

Kontrollera mera – Svevia välkomnar viten

Svevia för en ojämn kamp mot fartdårarna på vägen, företaget  välkomnar också en ökad kontroll av hur TA-arbetet utförs. –  Det är bra – då kan vi få bort oseriösa aktörer.

Peab bygger utanför Göteborg

FTI-vd lämnar

Ledare: Annorlunda sommar

Ny mobilitetsaktör i Stockholm

JM avtalar med byggvaruhandel

Ny upphandlingsmodell testas vid vägprojekt

Rätt utbildning Jessicas biljett till yrkeslivet

Svårt att få jobb efter gymnasiet? Inte med rätt utbildning. Det är 20-åriga Jessica Neiglick ett levande bevis på. Efter avslutad gymnasieutbildning till maskinmekaniker i Enköping våren 2018 blev det först sommarjobb och sedan en fast tjänst hos Swecon i Västerås.

Svevia säkrar stort och smått

För Svevia spelar det ingen roll om det är en bro som ska byggas eller en död grävling som ska plockas upp – säkerheten måste finnas där, även om det kostar.

Tvärstopp för Göta Kanal

Nu har den startat – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Covid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Inget Load up North i år

Tar över SL

Överklagar jätteupphandling

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Nya bostäder i Gävle

1

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125