23948sdkhjf

Maskinförare inför rätten

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Två maskinförare grep en dieseltjuv. Tjuven slapp undan, i stället åtalades de två männen som fångat honom. Leveranstidningen Entreprenad var på plats under rättegången.

*Uppdatering* Solna tingsrätt meddelade dom den 15 februari - de två blev friade. Läs mer här.

Solna. Snöovädret rasade i början av februari och Leo Björkman och Niklas Krämer har suttit många timmar i snösvängen den senaste veckan. Den 5 februari fick de sätta sig i en mindre trevlig stol – vid de anklagades bänk i Solna tingsrätt för förhandling i ett mål som fått känslorna att svalla, inte minst i entreprenadbranschen.

Det rätten har att ta ställning till är om de två maskinförarna gjort sig skyldiga till olaga frihetsberövande.

Läs mer här om vad som hände den där februarinatten för snart två år sedan, då Niklas Krämer, maskinförare på Närlunda Schakt och Transport, och hans dåvarande kollega Leo Björkman, som numera jobbar på GSCC, fångade och övermannade en dieseltjuv.

Gripandet skedde för snart två år sedan, den 20 februari 2017. Ett halvår senare hade förundersökningen mot den misstänkta dieseltjuven lagts ner och ytterligare ett halvår senare fick de två maskinförarna veta att de själva misstänktes för brott.

– Vi kunde inte tro att det var sant, säger Leo Björkman.

– Det har varit riktigt tungt, säger Niklas Krämer.

I rätten erkände båda två gärningen, men de bestrider ansvar, de menar att de gjort ett envarsgripande och att de dessutom saknar uppsåt.

I rätten visade det sig att åklagarmyndigheten ser saken på ett helt annat sätt. De hävdar att mannen inte greps på bar gärning och inte heller på flyende fot och att frihetsberövandet därför är olaga.

Åklagare Erika Lejnefors pekade också på att mannen bands med buntband och att han fick ligga så i ungefär en timme innan polisen kom, ett faktum hon anser gör gripandet olaga även om gärningsmannen skulle ha gripits på bar gärning.

Åklagarens slutsats är att Niklas Krämer och Leo Björkman visste vad de gjorde, att de haft tid att besinna sig och fundera på vad som är rimligt och att de därför bör dömas för olaga frihetsberövande.

Enligt åklagaren är straffet för den här typen av brott rätt högt. De grövre varianterna innebär 1-10 års fängelse och de mindre grova ger allt från böter upp till två års fängelse.

I det här fallet anser åklagaren dock att straffet bör bli i första hand villkorlig dom samt samhällstjänst.

– Jag vill inte yrka på fängelse, sade hon.

De två maskinförarnas förvarare har en helt annan bild av vad som hände.

–  Det ligger något hedervärt i ambitionen att gripa en brottsling. Det har de här killarna gjort, sade Niklas Krämers försvarsadvokat Martin Kullberg.

Han sade att det var skakande att behöva försvara en person som agerat på det här sättet och förklarade att målet är viktigt av flera skäl.

– Det saknas praxis och det är viktigt att Solna tingsrätt sätter ner foten och förklarar vad en privatperson får göra och inte.

Leo Björkmans advokat Hanna Lindblom förklarade att de två åtalade männen tydligt kunde identifiera tjuven, att han helt klart befann sig på flyende fot och att de dessutom skyndsamt överlämnade honom till polisen så fort de kunde.

– Detta är en rådig aktion, två killar har gripit en tjuv som dessutom har erkänt stölden.

Båda advokaterna betonade också att uppsåt helt saknas.

– Är det rimligt att tro att han skulle ringa polisen om han tror att han har begått ett brott? Det om något talar för att han inte hade uppsåt, sade Martin Kullberg.

Hanna Lindblom noterade att de två åtalade männen snarare fått höra att de handlat rätt – när polisen tillkallades tidigare under kvällen ska de ha berättat för maskinförarna att privatpersoner får hindra och gripa tjuvar.

När gripandet sedan skett och Niklas Krämer ringde polisen fick han höra att att det var bra gjort, och inte att han begått ett brott och att mannen måste släppas.

Inte heller när polisen kom för att hämta den gripne var det någon som ifrågasatte maskinförarnas agerande.

  Det innebär att man säger från myndighetens håll att det här är OK – det finns inga skäl att döma Niklas Krämer eller Leo Björkman för olaga frihetsberövande, sade Hanna Lindblom.

Martin Kullberg hävdade att frihetsberövande uppfyller alla kriterier för att vara ”laga”, han uppgav att tjuven kanske inte greps på ”bar gärning”, men att det är svårt att inte anse honom vara på ”flyende fot”.

–  Det ÄR ett envarsgripande, min huvudman ska frikännas.

Rättegången tog lite drygt 1,5 timme och det är dags för Leo Björkman och Niklas Krämer att göra sig redo för nästa pass i snösvängen.

Det har varit en omtumlande eftermiddag men i väntan på dom känns det bra att återgå till vardagen, båda uppger också att stödet från branschen varit massivt sedan det blev känt att de skulle åtalas.

– Problemet med dieselstölder är extremt stort, och polisen kan inte göra något –  vi känner att alla står bakom oss.

Tingsrätten ska ta en vecka på sig innan de meddelar sin dom och det kommer att bli sju långa dagar för Leo och Niklas.

– Jag tror vi kommer att bli dömda, säger Leo Björkman.

– Samhället är så upp och ner – rätt blir fel och fel blir rätt.

Niklas Krämer är mer optimistisk.

–  Vi ska bli friade – jag tror att man kommer att använda detta för att statuera exempel, vi måste bli friade.

Dom faller den 15 februari . *Uppdatering – och den blev friande, läs mer här.*

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (5)
Startsidan just nu

Klart nu: Bolaget börsnoteras

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Sälen rustar för fler besökare

Elbil redo ta hand om göteborgarnas sopor

Vid ett välbesökt event under gårdagen överlämnades Volvo Trucks första eldrivna lastbilar till samarbetspartners.

Krav för biobanker standardiseras

Lättare snöröja tak på uppkopplat hus

Nyhetsbrev

Viktig forskarvän fyller 150 år

Tumme ner för bostadspolitiken

Inte mer än 16 procent av väljarna tror att den nya regeringen kan minska dagens bostadsbrist, enligt en färsk Sifo-undersökning

Automatisk bagageinlämning i Visby

Plats för fler kärnor i Malå

Stora självkörande bussar i Barkarby

Scania och Nobina inleder försök i Barkarbystaden norr om Stockholm med självkörande bussar i linjetrafik – nu handlar det om fullstora bussar för första gången i allmän trafik.

Digital teknik ska lyfta byggandet

Skid-VM ett hållbart event

Cancervård fortfarande ett geografisk lotteri

Det spelar stor roll var i landet du bor för hur snabbt du kan få vård. Det visar siffror som i dag presenteras i Cancerfondsrapporten.

Tungt jobb utanför Falun

Luleföretag drar fiber i Umeå

Internationell hållbarhet – så står det till

”Vi måste hålla sex gånger högre tempo för att nå klimatmålen”

Ökat resultat för Sobi

Boden kommer till Kollektivtrafikdagen

Ellinor Isaksson-Larsson och Carola Medelid, Bodens kommun, kommer till Kollektivtrafikdagen 15 maj – ett bra program har lockat dem ända till Solna i maj.

Realtidskarta över alla statliga tåg

Höjd skatt på gruvdiesel slår mot glesbygd

Regeringen vill höja skatten kraftigt på den diesel som används i de svenska gruvorna redan 1 augusti i år.

Bättre avfallssortering med nudging

90 ton mindre avfall, bara på en enda byggarbetsplats. Det blev, enligt Wästbygg, resultatet när så kallad nudging infördes.

AirSon uppköpt av energijätte

Ny maskinlinje för klimatsmart mjölkförpackning

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

NCC bygger i Helsingborg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.09