23948sdkhjf

Maskinförare inför rätten

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Två maskinförare grep en dieseltjuv. Tjuven slapp undan, i stället åtalades de två männen som fångat honom. Leveranstidningen Entreprenad var på plats under rättegången.

*Uppdatering* Solna tingsrätt meddelade dom den 15 februari - de två blev friade. Läs mer här.

Solna. Snöovädret rasade i början av februari och Leo Björkman och Niklas Krämer har suttit många timmar i snösvängen den senaste veckan. Den 5 februari fick de sätta sig i en mindre trevlig stol – vid de anklagades bänk i Solna tingsrätt för förhandling i ett mål som fått känslorna att svalla, inte minst i entreprenadbranschen.

Det rätten har att ta ställning till är om de två maskinförarna gjort sig skyldiga till olaga frihetsberövande.

Läs mer här om vad som hände den där februarinatten för snart två år sedan, då Niklas Krämer, maskinförare på Närlunda Schakt och Transport, och hans dåvarande kollega Leo Björkman, som numera jobbar på GSCC, fångade och övermannade en dieseltjuv.

Gripandet skedde för snart två år sedan, den 20 februari 2017. Ett halvår senare hade förundersökningen mot den misstänkta dieseltjuven lagts ner och ytterligare ett halvår senare fick de två maskinförarna veta att de själva misstänktes för brott.

– Vi kunde inte tro att det var sant, säger Leo Björkman.

– Det har varit riktigt tungt, säger Niklas Krämer.

I rätten erkände båda två gärningen, men de bestrider ansvar, de menar att de gjort ett envarsgripande och att de dessutom saknar uppsåt.

I rätten visade det sig att åklagarmyndigheten ser saken på ett helt annat sätt. De hävdar att mannen inte greps på bar gärning och inte heller på flyende fot och att frihetsberövandet därför är olaga.

Åklagare Erika Lejnefors pekade också på att mannen bands med buntband och att han fick ligga så i ungefär en timme innan polisen kom, ett faktum hon anser gör gripandet olaga även om gärningsmannen skulle ha gripits på bar gärning.

Åklagarens slutsats är att Niklas Krämer och Leo Björkman visste vad de gjorde, att de haft tid att besinna sig och fundera på vad som är rimligt och att de därför bör dömas för olaga frihetsberövande.

Enligt åklagaren är straffet för den här typen av brott rätt högt. De grövre varianterna innebär 1-10 års fängelse och de mindre grova ger allt från böter upp till två års fängelse.

I det här fallet anser åklagaren dock att straffet bör bli i första hand villkorlig dom samt samhällstjänst.

– Jag vill inte yrka på fängelse, sade hon.

De två maskinförarnas förvarare har en helt annan bild av vad som hände.

–  Det ligger något hedervärt i ambitionen att gripa en brottsling. Det har de här killarna gjort, sade Niklas Krämers försvarsadvokat Martin Kullberg.

Han sade att det var skakande att behöva försvara en person som agerat på det här sättet och förklarade att målet är viktigt av flera skäl.

– Det saknas praxis och det är viktigt att Solna tingsrätt sätter ner foten och förklarar vad en privatperson får göra och inte.

Leo Björkmans advokat Hanna Lindblom förklarade att de två åtalade männen tydligt kunde identifiera tjuven, att han helt klart befann sig på flyende fot och att de dessutom skyndsamt överlämnade honom till polisen så fort de kunde.

– Detta är en rådig aktion, två killar har gripit en tjuv som dessutom har erkänt stölden.

Båda advokaterna betonade också att uppsåt helt saknas.

– Är det rimligt att tro att han skulle ringa polisen om han tror att han har begått ett brott? Det om något talar för att han inte hade uppsåt, sade Martin Kullberg.

Hanna Lindblom noterade att de två åtalade männen snarare fått höra att de handlat rätt – när polisen tillkallades tidigare under kvällen ska de ha berättat för maskinförarna att privatpersoner får hindra och gripa tjuvar.

När gripandet sedan skett och Niklas Krämer ringde polisen fick han höra att att det var bra gjort, och inte att han begått ett brott och att mannen måste släppas.

Inte heller när polisen kom för att hämta den gripne var det någon som ifrågasatte maskinförarnas agerande.

  Det innebär att man säger från myndighetens håll att det här är OK – det finns inga skäl att döma Niklas Krämer eller Leo Björkman för olaga frihetsberövande, sade Hanna Lindblom.

Martin Kullberg hävdade att frihetsberövande uppfyller alla kriterier för att vara ”laga”, han uppgav att tjuven kanske inte greps på ”bar gärning”, men att det är svårt att inte anse honom vara på ”flyende fot”.

–  Det ÄR ett envarsgripande, min huvudman ska frikännas.

Rättegången tog lite drygt 1,5 timme och det är dags för Leo Björkman och Niklas Krämer att göra sig redo för nästa pass i snösvängen.

Det har varit en omtumlande eftermiddag men i väntan på dom känns det bra att återgå till vardagen, båda uppger också att stödet från branschen varit massivt sedan det blev känt att de skulle åtalas.

– Problemet med dieselstölder är extremt stort, och polisen kan inte göra något –  vi känner att alla står bakom oss.

Tingsrätten ska ta en vecka på sig innan de meddelar sin dom och det kommer att bli sju långa dagar för Leo och Niklas.

– Jag tror vi kommer att bli dömda, säger Leo Björkman.

– Samhället är så upp och ner – rätt blir fel och fel blir rätt.

Niklas Krämer är mer optimistisk.

–  Vi ska bli friade – jag tror att man kommer att använda detta för att statuera exempel, vi måste bli friade.

Dom faller den 15 februari . *Uppdatering – och den blev friande, läs mer här.*

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (5)
Startsidan just nu

Sparkad entreprenör stämmer Trafikverket

I mars hävde Trafikverket konsortiet Lovön Samverkans två entreprenader i byggandet av Förbifart Stockholm. Nu svarar en av konsortiets italienska parter med att stämma Trafikverket på motsvarande närmare 840 miljoner kronor.

800 kg förfalskade kullager förstörs i dag

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Ramirent nappar på Husqvarnas molntjänst

Skrot försvann

Tidningen Norra Skåne skriver att en stöld inträffat på återvinningscentralen i Vankiva.

29 döda i bussolycka

Nyhetsbrev

Klart med klädleverantör till NCC

Nya miljoner till AI-utbildningar

KK-stiftelsen stöttar Örebro universitets satsning på AI-utbildningar för yrkesverksamma med 13,5 nya miljoner.

Klart med stängning hos Stora Enso

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Investerar i onlinesystem till såglinje

Höckert säljer Hitachi i Härnösand

Bussförare friades

KESO i ny hållbar bägare

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

1

Stormtimmer skeppas från Harg

Hargs hamn får en nyckelroll när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i framför allt Upplandsskogarna ska begränsas.

Kumla på Bauma

Storfräsarna var inte ensamma på Bauma – där fanns till exempel en redskapstillverkare från Närke.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Blåljusbygge i Luleå

Stenhårt sommarjobb

Toppkvalitet med återvunnen plast

Mängder av skräp plockat utmed västkusten

Uppemot 45 ton mindre skräp utmed västkusten. Så lyder en första prognos för vad vårens Städa Kust-insats genomförd av Städa Sverige och tusentals idrottsungdomar resulterar i. 

ABB:s vd lämnar med omedelbar verkan - UPPDATERAD

Slangbutik till Värmdö

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Väg till arbete via återvinning beviljas medel från Tillväxtverket

Han tar över på Karo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159