23948sdkhjf

Småvägar - ett problem för fiberutbyggnad

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Kluriga lösningar krävs när allt större del av fiberförläggningen sker vid småvägar.

Inom en snar framtid ska hela Sverige vara uppkopplat. På kort sikt är regeringens mål att 95 procent av alla hushåll och företag ska ha tillgång till bredband med minst 100 Mbit/s redan år 2020. År 2023 bör hela Sverige ha tillgång till stabila mobila tjänster av god kvalitet. År 2025 bör hela Sverige ha tillgång till snabbt bredband.

Dessvärre är vägen till målet inte helt utstakad – och definitivt inte rak. I stället slingrar den sig fram längs smala och vindlande lågtrafikerade vägar där förutsättningarna för ledningsförläggning inte är de bästa.

Bredbandsutbyggnaden har nu nått det lågtrafikerade vägnätet på landsbygden där vägområdet vanligtvis är mindre och inte lika homogent som på vägar med mer trafik. Ibland saknas ytterslänt och släntfot, där Trafikverket normalt vill placera ledningarna.

Anledningen är att ledningar som placeras i innerslänt eller närmare vägens mitt påverkar vägkroppens bärighet och stabilitet, något som kan leda till sättnings- och tjälskador. Om bredband läggs i vägkroppen finns även risk att kablar grävs av eller måste flyttas i samband med vägunderhåll.

Om den fortsatta utbyggnaden inte ska tappa än mer i tempo krävs därför att ledningarna vid mindre vägar kan grävas ner på ett annat sätt än i dag.

Trafikverket ska nu på regeringens uppdrag analysera och bedöma alternativa metoder och platser för att lägga ledningar i vägområdet.

Genom att vi föreslår alternativa placeringar av fiber vid våra vägar kan vi underlätta utbyggnaden. Men det krävs också att företagen på marknaden blir duktiga på att projektera och återställa vägen efter att bredbandet har dragits fram, säger Monica Svingen på verksamhetsområde IKT.

Förstahandsalternativen är fortfarande ytterslänt, släntfot eller kantremsa, men nu öppnar Trafikverket även upp för kabelläggning i dikesbotten, gång- och cykelväg eller flack innerslänt. Även annan förläggning i vägområdet kan godkännas, men först efter samråd med Trafikverket. De mer ovanliga lösningarna kräver vanligtvis dessutom såväl utförligare projektering som mer omfattande återställningsarbeten.

Om det inte finns en ytterslänt eller släntfot måste vi se till att kabeln läggs så att det blir minimal påverkan på vägkonstruktionen. Vi behöver sedan följa upp att kabelläggningen har utförts på rätt sätt, säger Christian Eriksson på Trafikverkets underhållsavdelning.

För Trafikverket handlar det bland annat om att kostnader inte ska flyttas från ledningsägaren till väghållaren. Enligt Trafikverket är redan i dag behoven av underhållsåtgärder på det statliga vägnätet större än de tillgängliga resurserna – i synnerhet på det lågtrafikerade vägnätet. Åtgärder som riskerar att skada vägen kan därför leda till att ytterligare resurser behöver tas från planerat underhåll till avhjälpande underhåll.

Eftersom kostnaderna för att lägga ledningar på rätt plats och djup längs småvägarna kan skjuta i höjden är vare sig bredbandsbolagen, väghållare eller slutkund speciellt intresserade av att betala slutnotan. Trafikverkets uppgift blir då att säkerställa att ledningsdragningarna sker på det sätt som ger bästa tänkbara ekonomi även på lång sikt.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

150-åring skrivs om vid högt tryck

Periodiska systemet firar i år 150 år. Under detta jubileumsår presenterar Chalmersforskaren Martin Rahm ytterligare en dimension till systemet vilket ger helt nya förutsättningar för materialforskning.

Epiroc satsar vidare i Örebro

Epiroc kompletterar sin produktionsanläggning för utrustning avsedd för ovanjordsborrning i Örebro med cirka 10 000 kvadratmeter. Arbetet inleds i år med beräknat färdigställande 2021.

Årets förpackningsgolf avgjord i solsken

Jaguar läxar upp Oxford

Jaguars eldrivna I-Pace är ingen bil enligt Oxford English Dictionary. Det uppskattas inte av den brittiska biltillverkaren som bestämt hävdar att en bil kan vara eldriven och att det är något gammalmodigt att hålla fast vid att en bil i regel ska drivas av förbränningsmotorer

Hårda bud i Småland

Andreas Hagman ser om sitt hus – inga kontrakt skrivs på utan indexreglering och kunder som hotar att gå till ”någon annan” när priserna höjs får gärna gå. – Vi måste stå på oss.

Nästan halva arbetsstyrkan varslas

Nyhetsbrev

Rapport om ökad plaståtervinning

Hon får strategiansvar i Veidekke

Ökat intresse för Komatsu i Värmland

För ett par år sedan förvärvade Söderberg & Haak en anläggning i Skåre, strax utanför Karlstad. Enligt företagets vd Jonas Jaenecke har det i hög grad påverkat det lokala intresset för Komatsus maskiner – och nu börjar det komma igång på allvar.

Erema får ny representant i Sverige

Plus

Övervakningssystemet som har vuxit

Det började med pumpar. Nu kan Relianeering AB erbjuda tillståndbaserat underhåll för fler applikationer än så. Förebyggande underhåll är målet.

Nu skärps kampen mot tappade redskap

Inga fler tappade skopor är budskapet när nu Maskinia och Sundahls Maskinaffär väljer att utrusta sina grävmaskiner från Doosan respektive Atlas med Engcons alternativ till säkert redskapsfäste samt ett standardiserat låssystem.

”Det här är en måste-maskin”

JCB har för första gången tagit fram en roterande teleskophanterare, en maskin som ska fylla många funktioner, den ska kunna göra både en teleskophanterares, en krans och en plattforms arbete.

Plus

Vd:n som navigerat genom svåra år

Med nya japanska ägare ser specialstålstillverkaren Ovakos vd och koncernchef Marcus Hedblom positivt på framtiden. När han tillträdde som vd 2015 var det tuffare tider. Läs vår exklusiva intervju.

Bussdepåer får realtidspositionering

H&D Wireless AB har installerat realtidspositioneringslösningen GEPS for Yard Management på två av buss- och transportbolaget Keolis depåer.

Lättare att asfaltera i Skåne

Bioolja hamnade i fokus när Svevia invigde ett nytt asfaltverk i skånska Hurva. Dagen till ära serverades pommes frites som en påminnelse om att uppvärmningen i asfaltverket sker med hjälp av bioolja som bland annat är en restprodukt av olja använd vid fritering.

Uppsala säljer åter mark för bostadsrätter

300 000 skäl att fira i Norge

Hitachis kompakta grävmaskiner har fått ett rejält fotfäste i Norge. Därför är det föga förvånande att den 300 000:e kompakta grävmaskin som lämnat produktionsanläggningen i Japan hamnat hos en norsk kund.

Söderberg & Haak på offensiven

"Vi flyttar nu fram positionerna i såväl norr som söder."

70 år med mobila byggkranar

Det är nu nästan på dagen 70 år sedan Hans Liebherr fick sitt efterlängtade patent på mobila tornkranar. Därmed lades också en stabil grund till det som utvecklats till en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner.

Debatt i glödhett ämne

Franskt insamlingsalternativ för pappersmuggar

Största kraftledningsprojektet försenat - igen

Kraftledningsprojektet Sydvästlänken, som ska förse södra Sverige med ström, försenas återigen.

Kommunerna uppmanas planera för växande e-handel

Ny VD till Emballator Metal Group

Ny ordförande sökes

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

2

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.123