23948sdkhjf

Väst är bäst i Gävle

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Trafikverket har bestämt var de fyra första milen på dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall ska byggas.

Trafikverkets planer på ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall får allt fastare form sedan myndigheten nu valt den västliga korridoren för de fyra första milen.

Läs också: Robotar och digitalisering ska effektivisera vägtransporterna

Detta innebär att Trafikverket vill bygga ett dubbelspår i ny sträckning,  spår som huvudsakligen samlokaliseras med E4 mellan Gävle och Kringlan.

Det östliga alternativet, det vill säga att bygga ut till dubbelspår i anslutning till befintlig järnväg, valdes bort.

Enligt Trafikverket finns det flera skäl till att den västliga varianten vann – den ska möjliggöra en ny regional hållplats i Tolvfors, den anses bland annat påverka miljön mindre, det ska bli enklare att optimera spåret till exempel vad gäller hastighet och teknisk standard om man bygger nytt, Trafikverket räknar också med mindre störningar under byggtiden eftersom tågtrafiken inte kommer att påverkas och noterar att det dessutom frigörs centrumnära ytor. 

Det nya dubbelspåret ska halvera restiderna, fyrdubbla kapaciteten och öka punktligheten, förklarar Trafikverket.

Läs också: Så vill höjdarna få fart på lönsamheten

Det dröjer dock länge innan skopan kan sättas i backen, en flera år lång planprocess väntar innan det är spikat var spåren ska ligga inom den valda korridoren.

–   Det första spadtaget kan troligast tas  tidigast 2026, säger Ragnhild Brändeskär, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Trafikverket räknar med cirka fem års byggtid. Prislappen är satt till fem miljarder kronor och projektet finns med i den  gällande nationella planen som sträcker sig fram till 2029, enligt Trafikverket finns   3,6 miljarder kronor avsatta för sträckan Gävle– Kringlan.

–   De  kvarvarande 1,4 miljarderna räknar vi med kommer i med i nästa planperiod, säger Ragnhild Brändeskär.

Trafikverkets förslag

  • Trafikverket har valt den västliga korridoren för de fyra första milen av dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall.
  • Enligt förslaget ska ny järnväg byggas västerut från Gävle Central och Ostkustbanans två spår placeras intill Bergslagsbanans två befintliga spår fram till den föreslagna nya regionaltågsstationen Gävle Västra.
  • Bergslagsbanan föreslås fortsätta vidare åt sydväst efter Gävle Västra och Ostkustbanan föreslås fortsätta  norrut, på bro eller hög bank. Banan ska därefter korsa först Hamnleden och sedan E4.
  • Ostkustbanan och Norra Stambanan/Ockelbobanan föreslås få en gemensam sträckning från Gävle Central och cirka 12 kilometer norrut, en ny förbindelse till det befintligt spåret mot Ockelbo väster om väg E4 föreslås också.
  • Trafikverket noterar också att det finns möjlighet att bygga en framtida ny regionaltågsstation vid Hagsta.

Källa: Trafikverket

Mer om: Trafikverket
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

150-åring skrivs om vid högt tryck

Periodiska systemet firar i år 150 år. Under detta jubileumsår presenterar Chalmersforskaren Martin Rahm ytterligare en dimension till systemet vilket ger helt nya förutsättningar för materialforskning.

Epiroc satsar vidare i Örebro

Epiroc kompletterar sin produktionsanläggning för utrustning avsedd för ovanjordsborrning i Örebro med cirka 10 000 kvadratmeter. Arbetet inleds i år med beräknat färdigställande 2021.

Årets förpackningsgolf avgjord i solsken

Jaguar läxar upp Oxford

Jaguars eldrivna I-Pace är ingen bil enligt Oxford English Dictionary. Det uppskattas inte av den brittiska biltillverkaren som bestämt hävdar att en bil kan vara eldriven och att det är något gammalmodigt att hålla fast vid att en bil i regel ska drivas av förbränningsmotorer

Hårda bud i Småland

Andreas Hagman ser om sitt hus – inga kontrakt skrivs på utan indexreglering och kunder som hotar att gå till ”någon annan” när priserna höjs får gärna gå. – Vi måste stå på oss.

Nästan halva arbetsstyrkan varslas

Nyhetsbrev

Rapport om ökad plaståtervinning

Hon får strategiansvar i Veidekke

Ökat intresse för Komatsu i Värmland

För ett par år sedan förvärvade Söderberg & Haak en anläggning i Skåre, strax utanför Karlstad. Enligt företagets vd Jonas Jaenecke har det i hög grad påverkat det lokala intresset för Komatsus maskiner – och nu börjar det komma igång på allvar.

Erema får ny representant i Sverige

Plus

Övervakningssystemet som har vuxit

Det började med pumpar. Nu kan Relianeering AB erbjuda tillståndbaserat underhåll för fler applikationer än så. Förebyggande underhåll är målet.

Nu skärps kampen mot tappade redskap

Inga fler tappade skopor är budskapet när nu Maskinia och Sundahls Maskinaffär väljer att utrusta sina grävmaskiner från Doosan respektive Atlas med Engcons alternativ till säkert redskapsfäste samt ett standardiserat låssystem.

”Det här är en måste-maskin”

JCB har för första gången tagit fram en roterande teleskophanterare, en maskin som ska fylla många funktioner, den ska kunna göra både en teleskophanterares, en krans och en plattforms arbete.

Plus

Vd:n som navigerat genom svåra år

Med nya japanska ägare ser specialstålstillverkaren Ovakos vd och koncernchef Marcus Hedblom positivt på framtiden. När han tillträdde som vd 2015 var det tuffare tider. Läs vår exklusiva intervju.

Bussdepåer får realtidspositionering

H&D Wireless AB har installerat realtidspositioneringslösningen GEPS for Yard Management på två av buss- och transportbolaget Keolis depåer.

Lättare att asfaltera i Skåne

Bioolja hamnade i fokus när Svevia invigde ett nytt asfaltverk i skånska Hurva. Dagen till ära serverades pommes frites som en påminnelse om att uppvärmningen i asfaltverket sker med hjälp av bioolja som bland annat är en restprodukt av olja använd vid fritering.

Uppsala säljer åter mark för bostadsrätter

300 000 skäl att fira i Norge

Hitachis kompakta grävmaskiner har fått ett rejält fotfäste i Norge. Därför är det föga förvånande att den 300 000:e kompakta grävmaskin som lämnat produktionsanläggningen i Japan hamnat hos en norsk kund.

Söderberg & Haak på offensiven

"Vi flyttar nu fram positionerna i såväl norr som söder."

70 år med mobila byggkranar

Det är nu nästan på dagen 70 år sedan Hans Liebherr fick sitt efterlängtade patent på mobila tornkranar. Därmed lades också en stabil grund till det som utvecklats till en av världens största tillverkare av entreprenadmaskiner.

Debatt i glödhett ämne

Franskt insamlingsalternativ för pappersmuggar

Största kraftledningsprojektet försenat - igen

Kraftledningsprojektet Sydvästlänken, som ska förse södra Sverige med ström, försenas återigen.

Kommunerna uppmanas planera för växande e-handel

Ny VD till Emballator Metal Group

Ny ordförande sökes

Fyrby ny rederichef

Goldmann till Sweco

2

Ska göra karta över hjärnan

Ny vd i Lambertsson

Raukas vice vd i SJ

Anorexi mer än en psykiatrisk sjukdom

NCC bygger åt HSB

Hon får Fernströms pris

Papperssugrör på dryckeskartonger

Walki köper extruderingsanläggning

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.103