23948sdkhjf

Väst är bäst i Gävle

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Trafikverket har bestämt var de fyra första milen på dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall ska byggas.

Trafikverkets planer på ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall får allt fastare form sedan myndigheten nu valt den västliga korridoren för de fyra första milen.

Läs också: Ja till dubbelspår

Detta innebär att Trafikverket vill bygga ett dubbelspår i ny sträckning,  spår som huvudsakligen samlokaliseras med E4 mellan Gävle och Kringlan.

Det östliga alternativet, det vill säga att bygga ut till dubbelspår i anslutning till befintlig järnväg, valdes bort.

Enligt Trafikverket finns det flera skäl till att den västliga varianten vann – den ska möjliggöra en ny regional hållplats i Tolvfors, den anses bland annat påverka miljön mindre, det ska bli enklare att optimera spåret till exempel vad gäller hastighet och teknisk standard om man bygger nytt, Trafikverket räknar också med mindre störningar under byggtiden eftersom tågtrafiken inte kommer att påverkas och noterar att det dessutom frigörs centrumnära ytor. 

Det nya dubbelspåret ska halvera restiderna, fyrdubbla kapaciteten och öka punktligheten, förklarar Trafikverket.

Läs också: ”Många tror att det är färg men det är helt fel”

Det dröjer dock länge innan skopan kan sättas i backen, en flera år lång planprocess väntar innan det är spikat var spåren ska ligga inom den valda korridoren.

–   Det första spadtaget kan troligast tas  tidigast 2026, säger Ragnhild Brändeskär, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Trafikverket räknar med cirka fem års byggtid. Prislappen är satt till fem miljarder kronor och projektet finns med i den  gällande nationella planen som sträcker sig fram till 2029, enligt Trafikverket finns   3,6 miljarder kronor avsatta för sträckan Gävle– Kringlan.

–   De  kvarvarande 1,4 miljarderna räknar vi med kommer i med i nästa planperiod, säger Ragnhild Brändeskär.

Trafikverkets förslag

  • Trafikverket har valt den västliga korridoren för de fyra första milen av dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall.
  • Enligt förslaget ska ny järnväg byggas västerut från Gävle Central och Ostkustbanans två spår placeras intill Bergslagsbanans två befintliga spår fram till den föreslagna nya regionaltågsstationen Gävle Västra.
  • Bergslagsbanan föreslås fortsätta vidare åt sydväst efter Gävle Västra och Ostkustbanan föreslås fortsätta  norrut, på bro eller hög bank. Banan ska därefter korsa först Hamnleden och sedan E4.
  • Ostkustbanan och Norra Stambanan/Ockelbobanan föreslås få en gemensam sträckning från Gävle Central och cirka 12 kilometer norrut, en ny förbindelse till det befintligt spåret mot Ockelbo väster om väg E4 föreslås också.
  • Trafikverket noterar också att det finns möjlighet att bygga en framtida ny regionaltågsstation vid Hagsta.

Källa: Trafikverket

Mer om: Trafikverket
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sparkad entreprenör stämmer Trafikverket

I mars hävde Trafikverket konsortiet Lovön Samverkans två entreprenader i byggandet av Förbifart Stockholm. Nu svarar en av konsortiets italienska parter med att stämma Trafikverket på motsvarande närmare 840 miljoner kronor.

800 kg förfalskade kullager förstörs i dag

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Ramirent nappar på Husqvarnas molntjänst

Skrot försvann

Tidningen Norra Skåne skriver att en stöld inträffat på återvinningscentralen i Vankiva.

29 döda i bussolycka

Nyhetsbrev

Klart med klädleverantör till NCC

Nya miljoner till AI-utbildningar

KK-stiftelsen stöttar Örebro universitets satsning på AI-utbildningar för yrkesverksamma med 13,5 nya miljoner.

Klart med stängning hos Stora Enso

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Investerar i onlinesystem till såglinje

Höckert säljer Hitachi i Härnösand

Bussförare friades

KESO i ny hållbar bägare

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

1

Stormtimmer skeppas från Harg

Hargs hamn får en nyckelroll när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i framför allt Upplandsskogarna ska begränsas.

Kumla på Bauma

Storfräsarna var inte ensamma på Bauma – där fanns till exempel en redskapstillverkare från Närke.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Blåljusbygge i Luleå

Stenhårt sommarjobb

Toppkvalitet med återvunnen plast

Mängder av skräp plockat utmed västkusten

Uppemot 45 ton mindre skräp utmed västkusten. Så lyder en första prognos för vad vårens Städa Kust-insats genomförd av Städa Sverige och tusentals idrottsungdomar resulterar i. 

ABB:s vd lämnar med omedelbar verkan - UPPDATERAD

Slangbutik till Värmdö

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Väg till arbete via återvinning beviljas medel från Tillväxtverket

Han tar över på Karo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.106