23948sdkhjf

Väst är bäst i Gävle

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Trafikverket har bestämt var de fyra första milen på dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall ska byggas.

Trafikverkets planer på ett dubbelspår mellan Gävle och Sundsvall får allt fastare form sedan myndigheten nu valt den västliga korridoren för de fyra första milen.

Läs också: Trafikverket säkrar kraftförsörjningen

Detta innebär att Trafikverket vill bygga ett dubbelspår i ny sträckning,  spår som huvudsakligen samlokaliseras med E4 mellan Gävle och Kringlan.

Det östliga alternativet, det vill säga att bygga ut till dubbelspår i anslutning till befintlig järnväg, valdes bort.

Enligt Trafikverket finns det flera skäl till att den västliga varianten vann – den ska möjliggöra en ny regional hållplats i Tolvfors, den anses bland annat påverka miljön mindre, det ska bli enklare att optimera spåret till exempel vad gäller hastighet och teknisk standard om man bygger nytt, Trafikverket räknar också med mindre störningar under byggtiden eftersom tågtrafiken inte kommer att påverkas och noterar att det dessutom frigörs centrumnära ytor. 

Det nya dubbelspåret ska halvera restiderna, fyrdubbla kapaciteten och öka punktligheten, förklarar Trafikverket.

Läs också: Fjärde vinsten för Sweco

Det dröjer dock länge innan skopan kan sättas i backen, en flera år lång planprocess väntar innan det är spikat var spåren ska ligga inom den valda korridoren.

–   Det första spadtaget kan troligast tas  tidigast 2026, säger Ragnhild Brändeskär, projektledare på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Trafikverket räknar med cirka fem års byggtid. Prislappen är satt till fem miljarder kronor och projektet finns med i den  gällande nationella planen som sträcker sig fram till 2029, enligt Trafikverket finns   3,6 miljarder kronor avsatta för sträckan Gävle– Kringlan.

–   De  kvarvarande 1,4 miljarderna räknar vi med kommer i med i nästa planperiod, säger Ragnhild Brändeskär.

Trafikverkets förslag

  • Trafikverket har valt den västliga korridoren för de fyra första milen av dubbelspåret mellan Gävle och Sundsvall.
  • Enligt förslaget ska ny järnväg byggas västerut från Gävle Central och Ostkustbanans två spår placeras intill Bergslagsbanans två befintliga spår fram till den föreslagna nya regionaltågsstationen Gävle Västra.
  • Bergslagsbanan föreslås fortsätta vidare åt sydväst efter Gävle Västra och Ostkustbanan föreslås fortsätta  norrut, på bro eller hög bank. Banan ska därefter korsa först Hamnleden och sedan E4.
  • Ostkustbanan och Norra Stambanan/Ockelbobanan föreslås få en gemensam sträckning från Gävle Central och cirka 12 kilometer norrut, en ny förbindelse till det befintligt spåret mot Ockelbo väster om väg E4 föreslås också.
  • Trafikverket noterar också att det finns möjlighet att bygga en framtida ny regionaltågsstation vid Hagsta.

Källa: Trafikverket

Mer om: Trafikverket
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Säkerhetsskandal på 1177

Miljontals samtal till vårdguiden låg oskyddade på internet, avslöjar tidningen Computer Sweden.

SRS lanserar ny halvpall

Svevia drar till fjälls

Åklagaren överklagar inte

Åklagaren kommer inte att driva fallet vidare, men står fast vid att maskinförarna gjorde fel när de grep dieseltjuven.

Myndigheten varnar: Mässling i Alperna

Kognitiv träning skyddar dåligt mot demens

Att träna kognitiva förmågor ger inte skydd mot demens. Inte heller ger träningen någon generell förbättring utan man blir bra på det man tränar.

Nyhetsbrev

Så mycket kostade Alfrida

Försäkringsbolagen räknar med utbetalningar för närmare 11 000 skador som hittills konstaterats i spåren efter stormen Alfrida.

Flybmi i konkurs

Dramatisk ökning av döda i trafiken

LKAB har bemästrat rosten

Produktionen i LKAB:s pelletverk i Svappavaara är igång igen. Bolaget har fått bukt med rostangreppet.

Samarbete om utsläppsfritt järnvägsunderhåll

Plastföretag i konkurs

Oriflame-grundarna satsar på hjärnforskning

Hållbar Norjehistoria

”Jag har aldrig tyckt att vi har gjort något fel”.

Leveranstidningen Entreprenad träffade en av de maskinförare som nu friats i tingsrätten, en extremt nöjd och glad Niklas Krämer.

Sandberg sågar Skånetrafiken

Skånetrafiken vill att kommuner som önskar behålla busstrafik själva får betala för den – kommunstyrelsens ordförande i Lund sågar förslaget rapporterar Lokaltidningen.

Stopp för kontanter på grund av rån

Fler får mekanisk hjärtpump

1

Viktig dom anser advokaten

”Nu vågar folk  ingripa om det sker ett brott utan att vara rädda att bli åtalade för olaga frihetsberövande”.

1

Maskinförarna friades

Niklas Krämer och Leo Björkman frias i tingsrätten

Skåne inför screening för tarmcancer

Återanvändning av vatten kan sexdubblas

EU-parlamentet röstade häromdagen för ett förslag till EU-lagstiftning om återanvändning av vatten.

”Vi följer den internationella debatten kring probiotika”

Bättre resultat och höjd utdelning blev facit när probiotikabolaget Biogaia kom med sitt bokslut förra veckan. Här kommenterar vd Isabelle Ducellier.

Medicinteknikjätten inför Industri 4.0

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

NCC bygger i Helsingborg

Spridning av RS-virus tar fart

Veidekke bygger i väst

Lifcos vd fick gå

Växer med ökad kapacitet och yta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171