23948sdkhjf

Kalle & hans vänner på frukostbordet

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Disney och Tetra Pak inleder samarbete för miljösmarta, lekfulla förpackningar för hälsosam mat och dryck.

Walt Disney Company Nordic och Tetra Pak har ingått ett samarbete för att erbjuda lekfulla, miljösmarta mat- och dryckesförpackningar. Erbjudandet om kartongförpackningar med de älskade karaktärerna från Disney, Pixar, Marvel och Star Wars är riktat till producenter med hälsosamma alternativ inom utvalda livsmedelskategorier.

Tetra Pak och Disney ser fram emot att börja utforska möjligheterna som de berömda Disneykaraktärerna kan tillföra mat- och dryckesförpackningar i utvalda livsmedelskategorier på de nordiska och baltiska marknaderna.

Kartongförpackningar är inte bara en yta för en näringsdeklaration som underlättar medvetna val, det är också en plats för kreativ kommunikation. Syftet med samarbetet mellan Tetra Pak och Disney är att ge konsumenten ett bättre alternativ i en miljösmart förpackning med hjälp av karaktärer som Kalle Anka, Buzz Lightyear, Elsa & Anna, the Avengers och Marvel’s Spider-Man.

– Ända sedan Walt Disney grundade företaget för nästan ett sekel sedan har vi lyft fram och hyllat magiska ögonblick och människors fantasi. Vi vet att karaktärer och sagor inte bara är en rolig del av livet, det är faktiskt en mäktig kraft. Vi vill använda den kraften till att uppmuntra familjer till mer hälsosamma val. Jag ser fram emot att utforska potentialen i det ytterligare tillsammans med Tetra Pak, ett företag vars produkter och värderingar jag beundrar, säger Casper Bjørner, VD, The Walt Disney Company Nordic.

Samarbetet ger fler livsmedelsproducenter möjlighet att stärka den allt viktigare kopplingen mellan produkt, varumärke och förpackning, genom att lägga till element från Disneys, Star Wars eller Marvels magiska världar. Balanserade val, hållbarhet och lekfullhet är grunden till samarbetet mellan Tetra Pak och Disney.

– Vi ser tydligt att konsumenten blir alltmer medveten och sätter en stolthet i att göra aktiva, hållbara val kring mat och dryck. Vi vill uppmuntra den utvecklingen genom att fortsätta erbjuda innovativa och hållbara förpackningar. Nu kan vi dessutom, tack vare det magiska inslaget från Disney, göra det hälsosamma valet ännu mer attraktivt, säger Johan Rabe, VD, Tetra Pak North Europe.

Samarbetet är en del av The Walt Disney Company’s ”Healthy Living Commitment”, där företaget använder karaktärernas och berättelsernas popularitet och räckvidd för att göra en hälsosam livsstil enklare och roligare för familjer. Disney har en uttalad ambition att ”göra det som är bra för dig, roligt för dig”, vilket rimmar mycket väl med Tetra Paks motto: Bevarar det goda.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sparkad entreprenör stämmer Trafikverket

I mars hävde Trafikverket konsortiet Lovön Samverkans två entreprenader i byggandet av Förbifart Stockholm. Nu svarar en av konsortiets italienska parter med att stämma Trafikverket på motsvarande närmare 840 miljoner kronor.

800 kg förfalskade kullager förstörs i dag

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Ramirent nappar på Husqvarnas molntjänst

Skrot försvann

Tidningen Norra Skåne skriver att en stöld inträffat på återvinningscentralen i Vankiva.

29 döda i bussolycka

Nyhetsbrev

Klart med klädleverantör till NCC

Nya miljoner till AI-utbildningar

KK-stiftelsen stöttar Örebro universitets satsning på AI-utbildningar för yrkesverksamma med 13,5 nya miljoner.

Klart med stängning hos Stora Enso

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Investerar i onlinesystem till såglinje

Höckert säljer Hitachi i Härnösand

Bussförare friades

KESO i ny hållbar bägare

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

1

Stormtimmer skeppas från Harg

Hargs hamn får en nyckelroll när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i framför allt Upplandsskogarna ska begränsas.

Kumla på Bauma

Storfräsarna var inte ensamma på Bauma – där fanns till exempel en redskapstillverkare från Närke.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Blåljusbygge i Luleå

Stenhårt sommarjobb

Toppkvalitet med återvunnen plast

Mängder av skräp plockat utmed västkusten

Uppemot 45 ton mindre skräp utmed västkusten. Så lyder en första prognos för vad vårens Städa Kust-insats genomförd av Städa Sverige och tusentals idrottsungdomar resulterar i. 

ABB:s vd lämnar med omedelbar verkan - UPPDATERAD

Slangbutik till Värmdö

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Väg till arbete via återvinning beviljas medel från Tillväxtverket

Han tar över på Karo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.097