23948sdkhjf

Rekordår för Volvo

– Stark efterfrågan från alla viktiga marknader för bygg, infrastruktur och gruvindustri gjorde 2018 till ett rekordår för Volvo CE, säger företagets vd Melker Jernberg.

För Volvo Construction Equipment avslutades 2018 på samma sätt som året i stort – på absolut toppnivå. Det avslutande kvartalet hamnade intäktsmässigt på drygt 20 miljarder kronor, en förbättring med 21 procent, medan rörelseresultatet ökade med 19 procent till drygt 2,1 miljarder kronor. För helåret innebar det en intäktssökning med 27 procent till drygt 84 miljarder kronor och ett rörelseresultat på cirka 11,3 miljarder kronor.

Företagsledningen kan dessutom glädjas över att försäljningen under såväl helåret som under det avslutande kvartalet är bättre än föregående år på samtliga redovisade marknader. Framför allt har utvecklingen i Kina bidragit till försäljningsökningen. Enligt företaget har den kinesiska marknaden ökat med 35 procent och dessutom med fortsatt goda framtidsutsikter inom, för företaget viktiga, produktgrupper som stora och små grävmaskiner samt hjullastare. Företagsledningen lyfter även fram Indien som ett land där utvecklingen varit mycket bra.

Även i Europa och Nordamerika har utvecklingen varit positiv. För Nordamerika redovisas en ökning på 16 procent, i första hand tack vare såväl stora som små grävmaskiner. I Europa är ökningen tolv procent, driven av en stark tillväxt i Ryssland. Väl så lyckat är att andra starka europeiska marknader som Tyskland, Frankrike, Italien och Storbritannien också gått bra, om än med en måttligare tillväxt.

Orderingången har varit något mer blandad. Flertalet marknader är positiva även här, men under förra årets avslutande kvartal hamnar utvecklingen i såväl Nordamerika som Afrika och Oceanien på ett minus på mellan 20 och 25 procent. Den andra ytterligheten är Asien där framför allt kraftigt ökad försäljning av SDLG-produkter i Kina resulterat i en 38-procentig försäljningsökning under året.

Framtiden ter sig något svårtolkad, framför allt finns en viss oro för en nedgång i såväl Kina som i övriga Asien. Melker Jernberg ser dock inga större risker att företagets globalt starka ställning ska mattas. Tvärtom är bedömningen att det finns marginal för att exempelvis förbättra distributionskedjan, förbättra kvaliteten och inte minst förstärka servicen.

Med starkare serviceverksamhet kan vi erbjuda bättre stöd för våra kunder och på ett bättre sätt balansera konjunkturen i relation till försäljningen av entreprenadmaskiner, säger Melker Jernberg.

Samtidigt ser han stora fördelar med att företaget är långt framme även då det gäller lösningar för framtiden, exempelvis elektrifiering, autonomi och uppkoppling. Samtliga dessa tre funktioner testades för övrigt med gott resultat i det som fått arbetsnamnet Electric Site där Skanska och Volvo tillsammans utarbetat ett praktiskt taget utsläppsfritt system för att hantera stenmassor i en bergtäkt. Det nya året hann knappt börja innan Volvo dessutom deklarerade att företaget med start i år tänker ersätta dieselmotorerna i sina kompakta maskiner med elmotorer.

Electric Site har dessutom givit ytterligare en viktig erfarenhet – betydelsen av samarbeten vid framtagandet av ny teknik och nya metoder.

Nycklarna är att det finns utrymme för tillväxt och samarbeten av den här typen. Kunden vill, precis som vi tillverkare, vara en del av lösningen och tillsammans kan vi utarbeta de bästa sätten att hantera och utnyttja den nya tekniken. Utvecklingen går snabbare än någonsin. Framtiden är nu, sade Scott Young, direktör för Volvo CE:s verksamhet inom electromobility, när Leveranstidningen Entreprenad träffade honom på Electric Site i slutet av förra året.

Läs mer om Electric Site här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078