23948sdkhjf

Svåra schakter i Sundbyberg

Svevia får det svettigt i Sumpan – omfattande ledningsarbeten ska utföras längs Mälarbanan och rakt genom stan, ett kontrakt värt nästan 700 miljoner kronor.

Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll ska byggas ut med två spår, förutom själva spårbygget innebär jätteprojektet också omfattande ledningsomläggningar.

På sträckan mellan Huvudsta och Spånga är det Svevia som ska sköta den ”detaljen” – ett kontrakt värt 600-700 miljoner kronor och en rejäl nöt att knäcka, berättar företaget.

– Den stora utmaningen i vårt uppdrag är att sträckningen sker rakt genom Sundbyberg centrum med lokaltrafik, tunnelbana, pendeltåg, godstransporter, tät biltrafik, cyklister, gående. Det är ett levande centrum med bostäder, affärer och företag. Allt det ska funka samtidigt som vi rent konkret ska utföra stora schaktarbeten för att kunna dra om alla ledningar som finns i marken; vatten och avlopp, fjärrvärme och fjärrkyla, elektricitet, gas, opto, telekommunikation, trafiksignaler och belysning, säger Robert Lindfors på Svevia i ett pressmeddelande.

Beställare är Trafikverket och arbetet ska utföras som en utförandeentreprenad med hög samverkan.

– I ett så omfattande projekt med så många olika parametrar att ta hänsyn till är samverkan en förutsättning för att projektet ska kunna drivas så säkert och effektivt som möjligt för både beställare och entreprenör, säger Robert Lindfors.

Svevia ska påbörja sitt arbete i mars och förutom ledningsomläggningarna ska företaget också utföra kompletteringsåtgärder och nyanläggning av vägar, gång- och cykelvägar i anslutning till projektet.

Kontraktet är treårigt,  med optionsår som gör att det som längst kan handla om åtta år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094