23948sdkhjf

Oslo-Stockholm på tre timmar

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Nu inleds även den norska planeringen för en snabbare järnvägsförbindelse mellan Oslo och Stockholm.

I dag tar det runt tre timmar att åka tåg mellan Stockholm och Karlstad. För att transportera sig spårbundet mellan Stockholm och Oslo krävs runt sex timmar. Där finns den huvudsakliga anledningen till att bara ungefär 200 000 resor per år mellan de två nordiska huvudstäderna sker med tåg, vilket kan jämföras med cirka 1,4 miljoner flygresor, enligt Oslo-Sthlm 2.55, ett intressebolag som bildats av regioner och kommuner längs den tänkta sträckningen genom Sverige.

Enligt bolagets företrädare ska den spårbundna resan i framtiden inte behöva ta mer än tre timmar, för direkttåg kan det till och med räcka med 2,5 timmar. Då handlar det inte ens om höghastighetståg, utan om snabbtåg som möjligen ska kunna klara 250 kilometer i timmen på vissa delsträckor.

I Sverige har planeringen redan kommit en bit på vägen, och nu är det dags även för Norge att höja tempot. Det görs genom ett ett två dagar långt uppstartsmöte i Oslo där Jernbanedirektoratet bjudit in berörda intressenter till för att påbörja arbetet som ska se över den gränsöverskridande förbindelsen i stråket kring Kongsvingerbanan.

Vi har i vårt arbete skaffat oss omfattande kunskap om förutsättningarna för stråket och för oss är det självklart att delta i Jernbanedirektoratets arbete med att ta fram en KVU (Konseptvalgsutredning). Det är också viktigt att svenska och norska myndigheter fortsätter att jobba tillsammans och att mål och ställningstaganden är liknande på båda sidor om gränsen, säger Jonas Karlsson, vd för Oslo-Sthlm 2.55.

KVU:n är det första steget i planprocessen för ny järnväg. Enligt uppdraget ska utredningen vara färdigställd om drygt ett år och då kunna fungera som underlag för den fortsatta nationella planeringen i Norge.

Den norska regeringen har tidigare preciserat uppdraget för en KVU för den underdimensionerade Kongsvingerbanan som sträcker sig från riksgränsen och cirka 115 kilometer in i landet till Lillestrøm.

Där är ett huvudmål att undersöka hur en framtida trafik för fjärr-, lokal- och godstrafik kan utvecklas. Ytterligare en väsentlig fråga som ska besvaras är om tågtrafiken kan ta en genare väg än dagens, inte minst i närheten av nationsgränsen.

Att planeringsarbetet nu är i gång på båda sidor gränsen är ett viktigt steg. Den tidiga planeringen är klar på svensk sida och nu startar alltså norska myndigheter sitt arbete. Intresset för förbindelsen är just nu stort på båda sidor gränsen och vi har nu en möjlighet att åstadkomma något bra tillsammans, säger Jonas Karlsson.

Förhoppningen är förstås att restidsförkortningen ska göra att en stor del av de 1,4 miljoner flygresor som sker varje år ersätts med de mer miljöanpassade tågtransporterna.

Våra utredningar visar att en sådan restidsförbättring skulle ge tåget en så pass hög marknadsandel att det är möjligt att finansiera stora delar av infrastrukturen med de intäkter som det skulle generera. Det skulle i sin tur innebära att det är möjligt att bygga den här järnvägen snabbare och utan att den svenska eller norska staten måste stå för hela investeringen eller ta hela risken, betonar Jonas Karlsson.

Prislappen för banan är i detta tidiga skede mycket ungefärlig, men tros stanna kring 60 miljarder kronor, varav ungefär 40 miljarder kronor hamnar på den svenska sidan av gränsen.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (2)
Startsidan just nu

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Nyhetsbrev

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Uppsalabyggare växer genom förvärv

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

”Det gäller att säga stopp"

I 16 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör. För publiken berättar han om mod, normalitet och motivation. Åhörarna får med sig en känsla av att ingenting är omöjligt. Men hur gör han själv för att ta sig genom svårigheter?

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.082