23948sdkhjf

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Linköping. 2018 var ett mörkt år för trafiksäkerheten.

Läs också: Veidekke säkrar för ny Lovöentreprenör

– Vi ser en stor ökning av antalet dödsfall, förklarade Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelvenstam på den pressträff som inledde årets Transportforum.

2017 dog 253 människor i trafiken, för 2018 är den preliminära siffran 325.

– Det är en bra bit bort från etappmålet på 220 som tidigare har antagits.

Enligt Jonas Bjelvenstam är ökningen anmärkningsvärd och han anser att fokus nu måste läggas på både hastighet, nykterhet och regelefterlevnad.

Läs också: Miljonvite hotar Trafikverket

  Allt går inte att bygga bort, vi måste kunna kräva ett lite bättre beteende på vägarna, det gäller både privatbilister och yrkestrafiken.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon ser också med oro på utvecklingen och efterlyser åtgärder både på kort och på lång sikt.

– Det behövs om vi ska kunna bryta utvecklingen och nå målet högst 220 dödade 2020, sade hon på samma pressträff.

Hon ser infrastrukturen som en viktig del men även hon betonade  det personliga ansvaret.

Läs också: Uppländskt uppdrag för Peab

– Om alla höll hastigheten skulle vi spara 100 liv – 55 procent av alla trafikanter kör för fort och de tunga lastbilarna är sämst,  70 procent håller inte hastigheten.

Trafikverket vill därför satsa på ökade kontroller, 200 fartkameror till ska upp fram till 2020, myndigheten kommer också att fortsätta att mittseparera cirka tio mil vägar per år.

– Vi har mötesseparerat ungefär 550 mil vägar så vi har en del kvar, säger Lena Erixon till Leveranstidningen Entreprenad.

– Vi har gjort de lätta, nu blir det lite svårare, det är vägar som kräver en en större insats.

Läs också: Svevia sätter nytt rekord på statens vägar

Lena Erixon förklarar att det nu blivit möjligt att ta sig an de regionala vägarna med stöd av den nationella planen.

– Det blir en slags medfinansiering så att vi kan bygga om även regionala vägar, det är viktigt för att få ner mötesolyckorna.

Att bygga om och öka kontrollerna räcker dock inte, förklarar Lena Erixon.

  Vi måste själva anpassa hastigheterna och här är yrkesförarna en viktig grupp.

Läs också: Klockan tickar för Bergnäsbron

Det räcker inte att vända sig till åkerierna med dessa frågor förklarar Lena Erixon –  även uppköparna måste ta ansvar.

Hon vill att beställarna kräver i sina upphandlingar att hastighetsbegränsningarna ska hållas, och konstaterar att det finns tekniska lösningar för att följa upp dessa krav.

– Vi är själva en stor upphandlare och vi kommer att ställa krav på hur våra transporter ska genomföras.

Att få upp yrkesförarna på banan ska räcka långt, tror hon.

– Får vi över tillräckligt stor grupp följer övriga trafikanter efter.

Mer om: Trafikverket
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

80 jobb försvinner på Keolis

Inom Keolis Sverige pågår ett arbete för att stärka företagets position och skapa lönsammare tillväxt – för att nå målet kommer 80 anställda att varslas.

Forskare närmare förklaring till smärta vid reumatism

Breddning i Bromsten

ABB-teknik bidrar till Sveriges största solcellspark

Nu tar Sparbanken Skånes Solcellspark i Sjöbo över titeln som Sveriges största solcellspark. ABB-teknik är med och gör det möjligt.

144 000 varv när Holms kör Vätternrundan

De cyklister som kör Vätternrundan kör ett varv. Den sopvals som ska säkerställa en cykelväg fri från lösa föremål kommer att göra minst 144 000, enligt Holms, som för andra året i rad åtagit sig att sopa banans 300 kilometer.

Avtal med världens största skeppsbyggare

Jotun har tecknat ett avtal med världens största skeppsvarv för en ny typ av marin bottenfärg som minskar lösningsmedelsutsläppen med upp till 90 procent.

Nyhetsbrev

2024 rullar de på våra vägar

1

Blåkläder drar nytta av solen

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Remixing för 85 miljoner

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Han tar över som vd för Samgräv

I jakten på en ny vd i Göteborgsbaserade Samgräv fanns lösningen inom bekvämt räckhåll – i företagets styrelse.

Ger fem tips om cybersäkerhet

Cybersäkerhetshetsexperten Mikael Johansson, på Acronis, ger fem tips om vad små och medelstora företag kan göra för att minimera risken för att bli hackad.

Nu kör HelsingborgsExpressen!

Söndag 16 juni är det trafikstart för HelsingborgsExpressen, den nya superbussen som lyfter kollektivtrafiken i Helsingborg till nya höjder - men redan 13 juni genomfördes den högtidliga invigningen, rt-forum var på plats!

Säkrare trafik i Vildhussens land

Det har varit på tal länge, men till stor glädje för de boende i och kring Hammarstrand ska nu äntligen väg 323 genom tätorten byggas om samtidigt som VA-nätet som ligger i anslutning till vägen uppdateras.

IT-angrepp med modulär kod vanligare

IT-säkerhetsföretaget Barracuda Networks varnar i en ny studie för att så kallad modulär skadlig kod har ökat kraftigt under 2019.

Söderberg & Haak tar över den svenska agenturen för Bomag

"Det är jätteroligt att vi äntligen kan släppa nyheten"

Ställningar gav rekord för Klaravik

Snart kan bussen fjärrstyras

Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Nomineringen öppen!

Nu är nomineringen öppen till nästa Återvinningsgala.

”Dyra tågbiljetter en myt”

Keolis ökar i Bussförar-SM

11 juni hade 328 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – Keolis har alltjämt flest förare anmälda och imponerande nog har flera små bussbolag förare med i tävlingen.

Indiska BKT satsar stort och brett

Indiska BKT är inte rädda för att lyssna på användarna. Det har resulterat i ett produktutbud kring 2 700 olika däck avsedda för främst arbetsfordon. Europa står för drygt halva försäljningen och målet är en global marknadsandel på off roaddäck på tio procent år 2025.

Dö inte på jobbet – så minskar du riskerna

Fotledsskador, klämskador och dödsfall – maskinförare löper stora risker på jobbet. Många förare borde absolut skärpa till sig, men ansvaret vilar ändå tyngst på ledningen anser Nuab.

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Dahl öppnar ännu en anläggning i Stockholm.

Pirtek drar på

Elgrävaren på plats

Rototilts säkerhetslås prisades i Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.105