23948sdkhjf

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Linköping. 2018 var ett mörkt år för trafiksäkerheten.

Läs också: Efterlängtat spadtag

– Vi ser en stor ökning av antalet dödsfall, förklarade Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelvenstam på den pressträff som inledde årets Transportforum.

2017 dog 253 människor i trafiken, för 2018 är den preliminära siffran 325.

– Det är en bra bit bort från etappmålet på 220 som tidigare har antagits.

Enligt Jonas Bjelvenstam är ökningen anmärkningsvärd och han anser att fokus nu måste läggas på både hastighet, nykterhet och regelefterlevnad.

Läs också: Tecknar kontrakt för underhåll på Mälarbanan

  Allt går inte att bygga bort, vi måste kunna kräva ett lite bättre beteende på vägarna, det gäller både privatbilister och yrkestrafiken.

Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon ser också med oro på utvecklingen och efterlyser åtgärder både på kort och på lång sikt.

– Det behövs om vi ska kunna bryta utvecklingen och nå målet högst 220 dödade 2020, sade hon på samma pressträff.

Hon ser infrastrukturen som en viktig del men även hon betonade  det personliga ansvaret.

Läs också: Svevia ny entreprenör

– Om alla höll hastigheten skulle vi spara 100 liv – 55 procent av alla trafikanter kör för fort och de tunga lastbilarna är sämst,  70 procent håller inte hastigheten.

Trafikverket vill därför satsa på ökade kontroller, 200 fartkameror till ska upp fram till 2020, myndigheten kommer också att fortsätta att mittseparera cirka tio mil vägar per år.

– Vi har mötesseparerat ungefär 550 mil vägar så vi har en del kvar, säger Lena Erixon till Leveranstidningen Entreprenad.

– Vi har gjort de lätta, nu blir det lite svårare, det är vägar som kräver en en större insats.

Läs också: Grönt ljus för miljardprojekt

Lena Erixon förklarar att det nu blivit möjligt att ta sig an de regionala vägarna med stöd av den nationella planen.

– Det blir en slags medfinansiering så att vi kan bygga om även regionala vägar, det är viktigt för att få ner mötesolyckorna.

Att bygga om och öka kontrollerna räcker dock inte, förklarar Lena Erixon.

  Vi måste själva anpassa hastigheterna och här är yrkesförarna en viktig grupp.

Läs också: Småvägarnas undergång

Det räcker inte att vända sig till åkerierna med dessa frågor förklarar Lena Erixon –  även uppköparna måste ta ansvar.

Hon vill att beställarna kräver i sina upphandlingar att hastighetsbegränsningarna ska hållas, och konstaterar att det finns tekniska lösningar för att följa upp dessa krav.

– Vi är själva en stor upphandlare och vi kommer att ställa krav på hur våra transporter ska genomföras.

Att få upp yrkesförarna på banan ska räcka långt, tror hon.

– Får vi över tillräckligt stor grupp följer övriga trafikanter efter.

Mer om: Trafikverket
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rusning efter cyberförsäkring efter attacken mot Norsk Hydro

Blodigt samarbete - för tronen och fler blodgivare

Ett oväntat samarbete för att få fler att ge blod.

Han blir vd för Stockholm Business Region

Staffan Ingvarsson, tidigare vd på Stokab, tillträder den 1 april som vd för Stockholm Business Region.

Cantargias vd: "Ett styrkebesked"

Investerar 1 miljard dollar i AI

Dataanalysföretaget SAS Institute investerar en miljarder dollar i artificiell intelligens, AI, de kommande tre åren.

Abilia köper Comai

Nyhetsbrev

Hammerglass jublar över skärpta skyddskrav

Ett färskt norskt krav på att entreprenadmaskiner på vissa av Statens Vegvesens arbetsplatser ska vara utrustade enligt Skyddsklass 3 tas emot med glädje av Hammerglass.

Vem tar över ordförandeklubban i SPIF?

Mörka moln över projektmarknaden

Tillförseln av projekt till Sverige Byggers projektdatabas har minskat kraftigt de två senaste åren. Det är en tydlig indikation om att vi kan räkna med betydligt färre byggstarter inom en inte allt för avlägsen framtid.

Kostsam motgång för Bioarctic

Hela värdekedjan är på plats

Missen i Mölndal

Fler vill ha mer av kraften – 66 procent positiva

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Resemakar´n vann Guldbussen 2019

Det blev Erik Dahlbom, Resemakar´n i Väst, som vann RK Travel Groups pris Guldbussen 2019 – hederspris gick till Lennart Carlsson, priserna delades ut 21 mars i Göteborg.

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

NCC avyttrar dansk återvinning

NCC avyttrar sin danska återvinningsverksamhet till återvinningsföretaget RGS Nordic. Försäljningen är ett led i renodlingen av NCC Industrys verksamhet i Danmark.

Blir ny ordförande i Avfall Sverige?

Efter socialdemokraternas valförlust i Järfälla har Clas Thunblad avböjt omval till posten som ordförande i Avfall Sverige. Nu har valberedningen lämnat förslag till en efterträdare.

1

Fel av kommun att stoppa privat fibergrävning

Hässleholms kommun gjorde fel som hindrade privata företag att gräva ner fiber i kommunen. Det framgår av en dom från Patent- och marknadsdomstolen.

Föreslår lagändring kring illegal avfallsexport

Regeringen föreslår en lagändring för att bättre kunna komma åt den illegala avfallsexporten från Sverige.

Grönt ljus för miljardprojekt

Effektivare ballasttransporter

Samarbete om lastbilshandel

Oasmias nya styrelse inleder omfattande granskning

Efter en rekordlång extrastämma och infekterad ägarstrid byttes hela styrelsen i Oasmia ut. Nu ska bolaget genomlysas och granskas.

Ottosson lämnar SL

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.102