23948sdkhjf

Offensivt Scantruck i eget bo

Franska Manitou satsar stort internationellt. Även i Sverige ser det bra ut, inte minst växer intresset för koncernens amerikanska minilastare.

2017 blev ett kanonår för franska Manitou som kunde gå in i 2018 med en rekordstor orderbok på mer än 700 miljoner euro med sig i bagaget. Företaget knaprar marknadsandelar på flera marknader runt om i världen och inte blev glädjen mindre av första kvartalet 2018 blev det bästa någonsin och fick orderboken att fyllas än mer – det nya rekordet skrevs till 870 miljoner euro. Även om innehållet i orderboken minskat till cirka 825 miljoner euro efter det tredje kvartalet ser den närmaste framtiden fortfarande synnerligen ljus ut.

Även i Sverige blev 2018 ett bra år.

Försäljningen gick otroligt bra fram till semestern. Därefter har det varit lugnare, faktorer som osäkerhet inför valet och valutakurser har säkert spelat roll, men under hösten har det tagit fart igen, säger Anker Lemvik, affärschef i Sverige på Scantruck som representerar Manitou på den svenska marknaden.

Och det roliga är att försäljningen går bättre genom hela programmet, från de kompakta lastmaskinerna i Mustangprogrammet till de största roterande teleskoplastarna. Samtidigt har vi satsat hårdare på liftprogrammet, vilket varit framgångsrikt med dubblad försäljning som resultat. Inte minst efterfrågas våra större bomliftar. Med pendlande axlar, fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning är de verkligen anpassade till arbete i besvärlig terräng.

Företaget blev dessutom i höstas representant i både Danmark och Sverige för de amerikanska GMG-plattformarna som framför allt erbjuder ett brett urval eldrivna saxliftar och är ett bra komplement till de betydligt större saxarna från PB Platforms.

Men fortfarande är det utbudet av teleskop- och kompaktlastare som dominerar.

På Svenska Maskinmässan i våras köpte exempelvis mässgästerna fem nya Manitou-maskiner, varav tre är stora rotationsteleskoplastare. Under mässan såldes även de två första av Manitous personkorgar med kranarm och spel i Sverige, säger Anker Lemvig.

Korgen är framtagen speciellt för att användas vid montering av fönster och hantering av andra tunga byggelement. Korgkapaciteten anges till 600 kg samtidigt som 300 kg ska kunna lyftas med spelet.

Totalt handlar det alltså om 900 kg som med en annan korgmodell kan fördelas med 450 kg vardera i korg och med spel, säger Anker Lemvig.

Scantruck deltog flitigt på förra årets svenska mässor, inte minst för att visa bredden i programmet där de röda teleskoplastarna får sällskap av de kompakta lastmaskinerna från amerikanska Mustang som också ingår i den franska koncernen. Det kompakta utbud som saluförs under varumärket Gehl säljs dock via andra kanaler i Sverige.

Under sommaren har dock de kompakta maskinerna fått en ny märkning som kan vara ett tecken på att en total rebranding kommer allt närmare. I fortsättningen är det Mustang by Manitou som gäller, även om de maskiner som visats i Sverige under hösten haft den äldre Mustang-logotypen. Det gäller exempelvis minstingen i skidsteer-sortimentet SL 2012 som med sin Yanmarmotor på 24 hästkrafter lyfter knappt 400 kg. Störst i det midjestyrda lastarprogrammet är AL708 som kan lyfta drygt 3,5 ton med sin Deutzmotor på 75 hästkrafter.

För Anker Lemvig handlar det i dag inte enbart om att sälja maskiner. Väl så viktigt är att bygga upp ett rikstäckande servicenät, något som till stor del görs med ungefär 20 strategiskt placerade servicepartners.

– Bland annat jobbar vi med Staffare i Norrland som kan hjälpa till med täckningen i Norrlands inland tack vare sina servicebussar.

– I höst har vi haft väldigt mycket att göra och vi har anställt en hel del nytt folk, inte minst på servicesidan. Genom våra nya lokaler i Rosersberg, nära Arlanda har vi fått en betydligt bättre bas för vår svenska verksamhet än tidigare. Här finns servicemöjligheter, servicebussar, ett showroom, lageryta och inte minst närheten till Arlanda, vilket ger snabb tillgång till bland annat reservdelar om vi inte har dem på plats här. I och med att vi säljer många maskiner ökar även reservdelsförsäljningen – mycket. Så vi har också förstärkt den delen av verksamheten. Här bedrivs också en febril utbildningsverksamhet, inte minst av verkstadspersonal, säger Anker Lemvig som genom den nya etableringen vid Arlanda också kunnat dra igång en verksamhet som i Danmark omfattar runt 400 maskiner.

– Det är en uthyrningsverksamhet som enbart vänder sig till rentalbolagen. De erbjuds en möjlighet att hyra maskiner av oss när de har en tillfällig brist. I dag finns ungefär 40 maskiner i hyresparken och det är ett klart ökande intresse. Den här verksamheten kan säkerligen hjälpa till att öka försäljningen i och med att fler får chansen att testa våra maskiner.

Den här lösningen kan också bidra till att minska effekterna av ett dilemma som delas av praktiskt taget hela branschen – de ökande leveranstiderna som följt i spåren av ökad global efterfrågan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078