23948sdkhjf

Rekordår för lastbilsförsäljningen

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

När vi summerar bilåret 2018 kan vi konstatera att det blev all time high för både lätta och tunga lastbilar. Registreringarna av både lätta och tunga lastbilar ökade och nådde rekordnivåerna 56 617 respektive 6 203, säger Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden.

Bilåret 2018 präglades av en ryckighet, med ett starkt första halvår och ett betydligt svagare andra halvår. Förklaringen ligger framför allt i införandet av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus från halvårsskiftet. Många passade på att köpa och registrera så kallade Malusbilar innan 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten som Bonus-malussystemet innebär. Följdeffekten blev kraftigt minskade registreringar av både personbilar och lätta lastbilar under andra halvåret, säger Anders Norén.

Bland annat framgår av statistiken att hela 72 procent av registreringarna för lätta lastbilar gjordes under det första halvåret. Bedömningen är dock att effekten av de skärpta skatterna kommer att klinga av och att ungefär 50 000 lätta lastbilar kommer att nyregistreras under 2019. Det innebär en minskning med 11,7 procent jämfört med förra året.

Anledningen är, enligt Anders Norén, helt enkelt en avmattning i konjunkturen.

Bland de lätta lastbilarna dominerade som vanligt Volkswagen som med 16 930 nyregistreringen nästan nådde 30 procents marknadsandel. Därefter följde Ford med 8 595 nyregistreringar, Mercedes-Benz med 6 229, Renault med 6 047 och Nissan med 3 263.

Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton uppgick till 6 203, vilket precis räckte för att överträffa det tidigare rekordåret 2017. Även här ser listan ut som vanligt med Volvo och Scania i topp med cika 40 procents marknadsandel vardera.

För tredje året i rad hamnade Volvo högst upp på försäljningslistan med 2 629 nyregistreringen. Scania låg dock hack i häl med 2 479. Mercedes-Benz var klar trea med 653 bilar medan Daf hamnade snäppet före MAN på listan med 203 respektive 192 sålda fordon. Iveco hamnade med 18 nyregistreringar på sjätte plats.

Stefan Strand, ansvarig för Volvo Lastvagnar i Sverige, kan glädjas åt att företaget med en marknadsandel på 42,4 procent lyckats öka sin andel med ytterligare 2,9 procentenheter.

Jag tror framgången har flera orsaker. Dels erbjuder vi färdigspecificerade lastbilar där vi kunnat möta högkonjunkturen i branschen på ett bra sätt, inte minst i anläggningssegmentet. Sedan har vi funktioner som ger en tydlig kundnytta som våra konkurrenter inte kan erbjuda. Volvo Dynamic Steering är kanske det tydligaste exemplet, säger Stefan Strand, ansvarig för Volvo Lastvagnar i Sverige.

Han lyfter också fram att funktionerna i Volvo Dynamic Steering, ofta kallad VDS, utökas med avseende på bland annat säkerhet och möjlighet till personliga inställningar.

Trots en blygsam försäljningssiffra visar Dafs svenska representanter en påtaglig glädje och beskriver utvecklingen som en fortsatt framgångssaga i och med att försäljningen ökat med hela 18 procent.

Det är andra året i rad vi växer snabbast i Sverige och orderingången är fortsatt stark, säger Mattias Nilsson, vd för Nordic Truckcenter.

Företagets försäljningschef Johannes Winberg ser ingen avmattning.

Vi växer organiskt varje år inom både försäljning och eftermarknad. Vi har i dag 30 verkstäder och startade under året ett jourcentrum som är öppet dygnet runt, 365 dagar om året, säger han.

Han menar också att ägandet blir både tryggt och enkelt i och med att företagets fordon är uppkopplade med Daf Connect.

Även hos Mercedes-Benz är det klackarna i taket. På transportbilssidan ökade marknadsandelen för femte året i rad, och på lastbilssidan fick man sin största order någonsin.

Försäljningen av lätta lastbilar upp till 3,5 ton slutade på 6 229, vilket är en försäljningsökning på 21,4 procent jämfört med 2017. Det ger en marknadsandel på 11,0 procent jämfört med 9,3 procent för 2017.

En viktig förklaring är en lyckad lansering av nya Sprinter och vi tar marknadsandelar i alla övriga segment, vilket visar bredden och styrkan i vårt erbjudande, säger Bengt Larsson, svensk försäljningschef för företagets transportbilar.

Ännu roligare kan det bli under innevarande år då elektrifieringen av transportbilsprogrammet inleds. Först ut är nya e-Vito, som lanseras på den svenska marknaden i mitten av året. Successivt kommer hela modellprogrammet att elektrifieras.

– Det finns ett mycket stort intresse från svenska kunder, säger Bengt Larsson.

I segmentet över 16 ton befäster företaget sin position som klart största utländska märke.

Under 2018 fick vi vår största order någonsin, då vi sålde 80 lastbilar till GDL. Endast ett fåtal av dessa bilar är levererade och vi har också flera andra stora leveranser framför oss, säger Bengt-Ove Hedborg, svensk försäljningschef för lastbilar.

Under det gångna året lanserades helt nya Actros, en viktig produkt för den svenska marknaden med bland annat digital instrumentbräda, innovativa självkörande funktioner och en bränsleförbrukning som utlovas vara sänkt med 3-5 procent.

Under 2018 har också tester av elektriska lastbilar för citydistribution startat hos ett tiotal europeiska kunder.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela värdekedjan är på plats

Missen i Mölndal

Så fungerar viruset som angripit Norsk Hydro

Fler vill ha mer av kraften – 66 procent positiva

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Resemakar´n vann Guldbussen 2019

Det blev Erik Dahlbom, Resemakar´n i Väst, som vann RK Travel Groups pris Guldbussen 2019 – hederspris gick till Lennart Carlsson, priserna delades ut 21 mars i Göteborg.

Nyhetsbrev

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

NCC avyttrar dansk återvinning

NCC avyttrar sin danska återvinningsverksamhet till återvinningsföretaget RGS Nordic. Försäljningen är ett led i renodlingen av NCC Industrys verksamhet i Danmark.

Blir ny ordförande i Avfall Sverige?

Efter socialdemokraternas valförlust i Järfälla har Clas Thunblad avböjt omval till posten som ordförande i Avfall Sverige. Nu har valberedningen lämnat förslag till en efterträdare.

1

Fel av kommun att stoppa privat fibergrävning

Hässleholms kommun gjorde fel som hindrade privata företag att gräva ner fiber i kommunen. Det framgår av en dom från Patent- och marknadsdomstolen.

Föreslår lagändring kring illegal avfallsexport

Regeringen föreslår en lagändring för att bättre kunna komma åt den illegala avfallsexporten från Sverige.

Grönt ljus för miljardprojekt

Effektivare ballasttransporter

Samarbete om lastbilshandel

Oasmias nya styrelse inleder omfattande granskning

Efter en rekordlång extrastämma och infekterad ägarstrid byttes hela styrelsen i Oasmia ut. Nu ska bolaget genomlysas och granskas.

Stora Enso storsatsar på mässan Plastteknik Nordic

Marigt i Malung

Avtal om skydd mot cyberattacker

SKL Kommentus Inköpscentral tilldelade i veckan Secure State Cyber ett ramavtal för uppföljning av informationssäkerhet och GDPR.

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Första genomslaget i Förbifart Stockholm

Ottosson lämna SL

Plus

Sett och hört på Empack i Malmö

Han är ny vd för GE:s medicintekniska verksamhet

Mikael Sälg tar över som vd på GE Healthcare Sverige.

Vägledning om rasrisker

En färsk tillsynsvägledning ska minska risken för bebyggda områden att drabbas av ras, skred eller erosion.

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144