23948sdkhjf

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Kunderna till tillverkande företag vill kunna köpa maximal drifttid som service. Det klarar inte industrin, enligt en ny studie.

Undersökningen, som är beställd av svenska techbolaget Syncron, visar på ett tydligt glapp mellan kraven från slutanvändare och vad industrin klarar av att erbjuda. Nästan 100 procent av slutanvändarna (98 procent) uppger att de vill se att fler tillverkande företag erbjuder serviceavtal baserat på maximal drifttid för produkter, men endast 34 procent av företagen i undersökningen erbjuder denna typ av serviceavtal idag.

- Vi är mitt i ett skifte mot servitization som kommer att förändra både affärsmodellen och förväntningarna på tillverkarna, där maximering av drifttid är en nyckelfaktor. Undersökningen visar att många vill stänga glappet mellan kundernas förväntningar och vad deras serviceorganisationer kan leverera. Många företag ser behovet av att följa med i utvecklingen och vill skapa bra kundupplevelser i sin eftermarknad, säger Anders Grudén, vd på Syncron.

Undersökningen visar vidare att drygt sju av tio av de tillverkande företagen (71 procent) visserligen samlar in data från sensorutrustade produkter på fältet, men endast 25 procent använder denna sensordata på ett sätt som skulle kunna förutse när något håller på att gå sönder och på så sätt kunna åtgärda det proaktivt.

- Vi jobbar med en rad olika sektorer inom tillverkande industri och utmaningarna är desamma oavsett om man tillverkar grävmaskiner, flygplan, lastbilar, bilar eller förpackningsmaskiner. Syftet med produkterna är att de ska fungera och undvika dyrbara driftstopp. Det kommer att vara avgörande för företags konkurrenskraft att de kan leverera denna typ av service framöver, säger Anders Grudén. 

Bland slutanvändarna uppger mer än 80 procent att det är extremt viktigt att tillverkarna kan förutse när något håller på att gå sönder och åtgärda proaktivt.

Företagen verkar också ha förstått hur viktigt det är med maximerad drifttid. 82 procent av de respondenterna räknar nämligen med att potentiella kunder kommer att överväga den faktorn i sina kommande beslut om inköp av produkter.

Om studien; Syncron har låtit Worldwide Business Research/Field Service undersöka vikten av drifttid från både den tillverkande industrins och konsumenternas perspektiv. I undersökningen har 200 tillverkande företag medverkat, varav hälften av företagen är baserade i USA och hälften är baserade i Europa. I undersökningen har även 100 slutkonsumenter fått svara på en rad frågor rörande kundupplevelser och förväntningar.

Mer om: Syncron
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pengar till tankestyrda robotproteser

Upptäckt av pytteliten organism gav pris

Strategiskt köp nära Detroit

KB Components har förvärvat sin första enhet i Kanada.

Hydroscand etablerar sig på Gotland

Forska Sveriges uppmaning till nya regeringen

Stiftelsen uppmanar till dubblerad satsning på medicinsk forskning per vårdkrona och förväntar sig att regeringen går från ord till handling.

Undersökning visar oro inom kompositindustrin

Nyhetsbrev

Ansvarar för tunnelventilation

Assemblin har tilldelats ett omfattande ventilationsuppdrag i infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm.

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126