23948sdkhjf

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Kunderna till tillverkande företag vill kunna köpa maximal drifttid som service. Det klarar inte industrin, enligt en ny studie.

Undersökningen, som är beställd av svenska techbolaget Syncron, visar på ett tydligt glapp mellan kraven från slutanvändare och vad industrin klarar av att erbjuda. Nästan 100 procent av slutanvändarna (98 procent) uppger att de vill se att fler tillverkande företag erbjuder serviceavtal baserat på maximal drifttid för produkter, men endast 34 procent av företagen i undersökningen erbjuder denna typ av serviceavtal idag.

- Vi är mitt i ett skifte mot servitization som kommer att förändra både affärsmodellen och förväntningarna på tillverkarna, där maximering av drifttid är en nyckelfaktor. Undersökningen visar att många vill stänga glappet mellan kundernas förväntningar och vad deras serviceorganisationer kan leverera. Många företag ser behovet av att följa med i utvecklingen och vill skapa bra kundupplevelser i sin eftermarknad, säger Anders Grudén, vd på Syncron.

Undersökningen visar vidare att drygt sju av tio av de tillverkande företagen (71 procent) visserligen samlar in data från sensorutrustade produkter på fältet, men endast 25 procent använder denna sensordata på ett sätt som skulle kunna förutse när något håller på att gå sönder och på så sätt kunna åtgärda det proaktivt.

- Vi jobbar med en rad olika sektorer inom tillverkande industri och utmaningarna är desamma oavsett om man tillverkar grävmaskiner, flygplan, lastbilar, bilar eller förpackningsmaskiner. Syftet med produkterna är att de ska fungera och undvika dyrbara driftstopp. Det kommer att vara avgörande för företags konkurrenskraft att de kan leverera denna typ av service framöver, säger Anders Grudén. 

Bland slutanvändarna uppger mer än 80 procent att det är extremt viktigt att tillverkarna kan förutse när något håller på att gå sönder och åtgärda proaktivt.

Företagen verkar också ha förstått hur viktigt det är med maximerad drifttid. 82 procent av de respondenterna räknar nämligen med att potentiella kunder kommer att överväga den faktorn i sina kommande beslut om inköp av produkter.

Om studien; Syncron har låtit Worldwide Business Research/Field Service undersöka vikten av drifttid från både den tillverkande industrins och konsumenternas perspektiv. I undersökningen har 200 tillverkande företag medverkat, varav hälften av företagen är baserade i USA och hälften är baserade i Europa. I undersökningen har även 100 slutkonsumenter fått svara på en rad frågor rörande kundupplevelser och förväntningar.

Mer om: Syncron
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hela värdekedjan är på plats

Missen i Mölndal

Så fungerar viruset som angripit Norsk Hydro

Fler vill ha mer av kraften – 66 procent positiva

Avisera förvärvar Bags & More – öppnar showroom i Göteborg

Resemakar´n vann Guldbussen 2019

Det blev Erik Dahlbom, Resemakar´n i Väst, som vann RK Travel Groups pris Guldbussen 2019 – hederspris gick till Lennart Carlsson, priserna delades ut 21 mars i Göteborg.

Nyhetsbrev

Max på offensiven mot fossilbaserad plast

NCC avyttrar dansk återvinning

NCC avyttrar sin danska återvinningsverksamhet till återvinningsföretaget RGS Nordic. Försäljningen är ett led i renodlingen av NCC Industrys verksamhet i Danmark.

Blir ny ordförande i Avfall Sverige?

Efter socialdemokraternas valförlust i Järfälla har Clas Thunblad avböjt omval till posten som ordförande i Avfall Sverige. Nu har valberedningen lämnat förslag till en efterträdare.

1

Fel av kommun att stoppa privat fibergrävning

Hässleholms kommun gjorde fel som hindrade privata företag att gräva ner fiber i kommunen. Det framgår av en dom från Patent- och marknadsdomstolen.

Föreslår lagändring kring illegal avfallsexport

Regeringen föreslår en lagändring för att bättre kunna komma åt den illegala avfallsexporten från Sverige.

Grönt ljus för miljardprojekt

Effektivare ballasttransporter

Samarbete om lastbilshandel

Oasmias nya styrelse inleder omfattande granskning

Efter en rekordlång extrastämma och infekterad ägarstrid byttes hela styrelsen i Oasmia ut. Nu ska bolaget genomlysas och granskas.

Stora Enso storsatsar på mässan Plastteknik Nordic

Marigt i Malung

Avtal om skydd mot cyberattacker

SKL Kommentus Inköpscentral tilldelade i veckan Secure State Cyber ett ramavtal för uppföljning av informationssäkerhet och GDPR.

Keolis möblerar om

Keolis Sverige genomför en strategisk organisationsförändring – Stefan Gustavsson och Alexis Kahlmann får nya toppositioner.

Första genomslaget i Förbifart Stockholm

Ottosson lämna SL

Plus

Sett och hört på Empack i Malmö

Han är ny vd för GE:s medicintekniska verksamhet

Mikael Sälg tar över som vd på GE Healthcare Sverige.

Vägledning om rasrisker

En färsk tillsynsvägledning ska minska risken för bebyggda områden att drabbas av ras, skred eller erosion.

Ledare: Dags att visa mod

Rekordvinst för WSP

Skjutning i spårvagn - tre döda

NCC bygger i Jönköping

Ensinger köper medicinteknikföretag

Nischad nätläkare fokuserar på ADHD

Bravida förvärvar elföretag

Jernbro stärker sin kompetens

Välbekant uppdrag för NCC

Framgångsrikt med renoverade lungor

Veidekke bygger vårdboende

Hamburgerrestauranger utsätter gäster för onödiga risker

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193