23948sdkhjf

Fläktar kan bli självlärande med AI

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Fördelarna med smarta kommunikationslösningar för fläktar är många, enligt ebm-papst. Företaget tror att fläktar snart blir självlärande med hjälp av artificiell intelligens.

Ett datacenter i Schweiz har investerat i EC-fläktar från ebm-papst, med vilka man kommunicerar via kommunikationsprotokollet MODBUS. EC-fläktarna ersatte äldre remdrivna fläktar i datacentrets kylaggregat, som i princip alltid gick på full kapacitet. Detta ledde till ett hårt slitage, hög energiförbrukning, krav på regelbundna kontroller och mycket underhållsarbete, med byte av reservdelar. Problemen och kostnaderna ledde till krav på en modernisering, och man ville samtidigt få bättre möjligheter att övervaka och styra fläktarna. Detta gör man i dag via MODBUS.

Läs också: Datalabb ska driva svensk AI

Till skillnad från en 0-10 V anslutning tillåter MODBUS även övervakning av fläktar. Hos datacentret skickar nu fläktarna både detaljerade driftdata och alarmmeddelanden till ett centralt styrsystem. Härifrån överförs sedan informationen till ett övergripande ledningssystem som ingår i ett större infrastruktursystem för datakommunikation i regionen.

Via ett användarvänligt gränssnitt kan behörig driftspersonal på dataskärmar både se enskilda värden för fläktarna, liksom för andra tekniska installationer, och även ställa in olika parametrar. Den detaljerade fläktinformation gör det också lättare att se om det uppstår tekniska problem som kräver att en tekniker skickas ut.

Underhållsarbetet kan därmed planeras mer effektivt och proaktivt så att serviceinsatser utförs vid rätt tillfälle. Ett exempel är att filterbyten bara sker när det verkligen finns ett behov av nya filter.
Ett annat exempel på en applikation där MODBUS ger stora möjligheter att optimera både fläktdriften och underhållsrutinerna är kylrum för livsmedel. Inom livsmedelsindustrins produktionsmiljöer är kraven på effektiv kylning höga, och därför ställs det också stora krav på att övervaka och styra kylfläktar.

Att det är enkelt att ansluta fläktar till varandra med hjälp av MODBUS blir allt viktigare, eftersom kraven ökar på att kunna fjärrövervaka applikationer med flera fläktar – exempelvis inom en lång rad olika industriella applikationer.
I många applikationer är det fullt tillräckligt med fläktstyrning via 10-V signal, men, enligt ebm-papst, finns det ett väldigt stort antal applikationer där utnyttjandet av MODBUS kan skapa stora mervärden och fördelar. Ändå är det så att möjligheterna inte alltid tas tillvara, utan lösningen blir en mer traditionell fläktstyrning. 
Björn Jonsson, marknadschef på ebm-papst i Sverige, tror att en anledning kan vara att det finns en osäkerhet om när och hur man ska utnyttja kommunikationsmöjligheterna. Kanske också att det finns en uppfattning om att det kan vara komplicerat att applikationsanpassa och åstadkomma en bra kommunikationslösning.


Läs också: Tar fram AI-stöd för ambulanspatienter

- Det är betydligt enklare än många tror att skapa ett nätverk med MODBUS och driftsätta en fläktlösning, menar han.

För att avgöra om MODBUS är något att satsa på bör installationsföretag, fastighetsägare, driftsansvariga på datacenter och andra anläggningar där effektiv fläktdrift är viktigt, se på en applikation förutsättningslöst ur ett både bredare och längre perspektiv, menar Björn Jonsson:

De bör ställa sig frågorna: ”Hur arbetar vi idag när det gäller energieffektivisering, drift och underhåll? Kan vi spara tid och pengar på att utnyttja smarta kommunikationsmöjligheter?”

- En förutsättningslös genomgång där installatörer, serviceföretag och kunder har en dialog tillsammans kan leda till en tydligare bild av vad som kan förbättras. Det finns säkert många exempel där man inte tar sig tid att modernisera även i sättet att kommunicera, utan man arbetar vidare efter samma rutiner som man gjort i många år, trots att man kanske borde investera i EC-fläktar som möjliggör smarta kommunikationslösningar.

Läs också: Start-up inom AI växlar upp

Framtiden kommer att erbjuda ännu mer avancerade kommunikationslösningar än i dag, tror ebm-papst. Inom en relativt snar framtid kan vi ha självlärande fläktar och fläktlösningar med hjälp av artificiell intelligens, AI.

AI brukar definieras som ”en maskins förmåga att utföra kognitiva handlingar som vanligtvis förknippas med människor”. Från logiskt resonerande och inlärning till mer avancerade exempel, som problemlösning och till och med kreativitet.

Med AI kommer den insamlade informationen att kunna analyseras och bearbetas av programvaror och digital teknik som sedan ”tar beslut” om fläktarnas drift och anläggningens underhållsbehov.

AI har hög prioritet i ebm-papst arbete inom R & D.

- Det arbetas för fullt med att analysera och utvärdera hur AI kan integreras i delar av vårt produktprogram och därigenom komma till nytta för våra kunder. Ännu är det en bra bit kvar innan vi har tagit AI till skarpt läge, men en provanläggning är under uppbyggnad hos ebm-papst i Tyskland. Jag är övertygad om att AI inom några år kommer att bli mycket intressant för fläktbranschen och att ebm-papst kommer att gå i täten för mycket av det som kommer att ske inom AI-området, avslutar Björn Jonsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

BDX landar rekordorder

Närmare 130 personer, ett 30-tal grävmaskiner och totalt runt 100 fordon sysselsätts när BDX-Företagen utför markentreprenaden för 202 vindkraftverk som ska uppföras i Markbygden utanför Piteå. Uppdraget beskrivs som företagets hittills största entreprenadaffär.

Smurfit Kappa tog hem tre WorldStar Awards

De bygger Stockholms nya avloppstunnel

Nu står det klart att Veidekke och YIT genomför var sin del av den cirka 14 kilometer långa avloppstunnel som ska gå under Stockholm mellan Bromma och Hammarbybacken.

Växer med större lageryta

Upprört när Sobi storvarslar

Första mötet mellan regeringen och patientföreträdarna

Nyhetsbrev

Örebro och Stockholm slåss om att bygga elväg

Finalen i kampen om en potentiell pilotsträcka för en cirka 20-30 kilometer lång elväg kommer att stå mellan regionerna Stockholm och Örebro.

Presto Brandsäkerhet AB förvärvar

Presto Brandsäkerhet AB förvärvar Farligt Gods Gruppen i Sverige AB, med säte i Malmö.

Full fräs för Peab Asfalt i Dalarna

Peab Asfalt ska på uppdrag av Trafikverket svara för underhållsbeläggningar i form av fräsning och varma beläggningar i Dalarna under 2019. Kontraktsumman är cirka 44 miljoner kronor.

Utvecklar ny blodmarkör för att upptäcka alzheimer

Förpackningsmaterialen i cirkulär ekonomi

Top Packaging Summit by Packbridge tar i år sikte på att visa förpackningsmaterialens kvaliteter utifrån aspekten cirkulär ekonomi. Representanter från hela värdekedjan är inbjudna för att inspireras och utvecklas tillsammans.

Permobil kliver in stort i Kina

1

Tåget - billigare än flyget

Konkurrensen på spåren har medfört fler avgångar och differentierade priser – tåg är så gott som alltid billigare än flyget, enligt Transportstyrelsens rapport, men bussen är billigast.

Sveriges mest fartfyllda tävling

Så här i sommartider vill vi gärna bjuda på lite semestertips. Kanske har ni fortfarande någon lucka på semestern som inte är inplanerad. Då kan vi bara inte undanhålla er denna information. Lägg er i hårdträning.

Komplicerad upprustning av Svinesundsbron

Med god hjälp av en samlad lösning som bland annat omfattar blästring, målning och en specialutformad ställningskonstruktion blev det Midroc som i dagarna inleder ett fyra år långt uppdrag att restaurera Svinesundsbron.

Återvinning av plastförpackningar ökar tydligt

Nu presenterar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, ny statistik över hur många förpackningar och tidningar som återvanns under 2018.

De får flytande återvinningscentral

Den som bor i närheten av Göta älv behöver från och med i höst inte ta bilen till en återvinningscentral.

155 får gå när pappersmaskin stängs

Plus

Mäta rätt ska vara lätt

En processindustri består ofta till stor del av rör för transport av vätskor eller gaser och flödesmätning är därför a och o, men det finns många varianter. Vi har tittat närmare på mätarna.

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

SKL:s sänkning stängde digital psykolog

Spännande forskning om turism

Hur kan marknadsföring av platser bli mindre stereotyp och mer inkluderande? Den frågan försöker forskare på Malmö universitet reda ut.

LCA studier av kaffemuggar

Triton tar över anläggare i Göteborg

Private equitybolaget Triton växer vidare inom anläggning genom att förvärva Mölndalsbaserade Västkustens Anläggnings AB som därmed hamnar i samma stall som Akeab, Kewab och Mark & Energibyggarna.

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Bilbatterihus av CFRTP

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Uppländskt uppdrag för Peab

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114