23948sdkhjf

Gigantiskt avloppsprojekt

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Stockholm rustar för framtidens avloppshantering, ett projekt som går loss på över nio miljarder kronor.

Stockholm Vatten och Avfall lägger 9,2 miljarder kronor på att bygga ut avloppsinfrastrukturen, en jättetunnel och stora om- och utbyggnader av det befintliga reningsverket väntar.

Nacka. Att rena stockholmarnas avloppsvatten är en krävande uppgift och de resurser som står till buds börjar vara för små med tanke på hur snabbt huvudstaden och dess grannkommuner växer.

Läs också: Jättetunnel under Stockholm

Under de senaste åren har reningsverken i regionen varit hårt belastade, huvudstaden har fyra verk inom räckhåll (Bromma, Lidingö, Södertörn och Henriksdal) men den sammanlagda kapaciteten är inte tillräcklig.

Frågan måste lösas, det ansågs dock orimligt att att bygga ut verken i Bromma och Henriksdal, att ansluta Västerort till reningsverket i Södertörn valdes också bort och att bygga ett helt nytt reningsverk ansågs inte heller vara ett bra alternativ.

Stockholm Vatten och Avfall, Svoab, valde i stället att lägga ner Brommaverket (som var Stockholms första och som togs i bruk redan 1934), dra en gigantisk avloppstunnel från Bromma till reningsverket i Henriksdal och att bygga ut reningsverket där, för att på så sätt fördubbla den totala kapaciteten.

Reningsverket i Henriksdal sköter i dag reningen av avlopp från både Stockholm, Huddinge, Haninge, Nacka, Tyresö, Järfälla, Sundbyberg och Ekerö. Varje dygn forsar 288 000 kubikmeter avloppsvatten in till anläggningen i Nacka, först till grovreningen i Sickla och sedan till Henriksdalsverket där det genomgår flera reningssteg. Ett dygn senare ska det renade vattnet kunna släppas ut i Saltsjön.

Stockholm Vatten och Avlopp räknar med att hela kalaset, med både tunnel och modernisering, kommer att kosta 9,2 miljarder kronor. Projektet ska finansieras med höjda avgifter, tanken är att successivt höja priset per kubikmeter avloppsvatten från tio kronor till 12 kronor och 50 öre.

Det handlar om ett drygt decenniums hårt arbete och förhoppningen är att den nya tunneln ska leda till en fördubblad kapacitet och kraftigt minskade utsläpp – utsläppen vid kraftiga regn ska minskas med 50 procent och utsläppen av kväve ska minskas med 40 procent tack vare ny teknik uppger Svoab och pekar särskilt på den nya membranfiltreringen i Henriksdalsverket, som byggs både om och ut,  ett arbete som innebär avancerade sprängningar, läs mer om det här.

Beslutet att genomföra projektet togs 2014, 2017-2018 började entreprenaderna dras igång, 2019 ska tunnelarbetet påbörjas, Brommaverket ska tas ur drift 2026 och 2029 ska alla nya delar vara driftsatta.

Jätteprojektet har många delar och mer läsning finns - se länkar nedan!

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sparkad entreprenör stämmer Trafikverket

I mars hävde Trafikverket konsortiet Lovön Samverkans två entreprenader i byggandet av Förbifart Stockholm. Nu svarar en av konsortiets italienska parter med att stämma Trafikverket på motsvarande närmare 840 miljoner kronor.

800 kg förfalskade kullager förstörs i dag

Nu snurrar Skywheel of Tallinn

Skywheel of Tallinn har officiellt öppnats för allmänheten – attraktionen blir stadens nya landmärke och är dessutom första pariserhjulet som byggts på ett tak.

Ramirent nappar på Husqvarnas molntjänst

Skrot försvann

Tidningen Norra Skåne skriver att en stöld inträffat på återvinningscentralen i Vankiva.

29 döda i bussolycka

Nyhetsbrev

Klart med klädleverantör till NCC

Nya miljoner till AI-utbildningar

KK-stiftelsen stöttar Örebro universitets satsning på AI-utbildningar för yrkesverksamma med 13,5 nya miljoner.

Klart med stängning hos Stora Enso

Trådlös uppkoppling nästa steg för Sandvik

Investerar i onlinesystem till såglinje

Höckert säljer Hitachi i Härnösand

Bussförare friades

KESO i ny hållbar bägare

Så hållbara är branschföretagen

Sveriges tre största kollektivtrafikbeställare har rasat i hållbarhetsranking enligt varumärkesstudien Sustainable Brand Index - bäst är SJ medan Ryanair ligger i botten.

1

Stormtimmer skeppas från Harg

Hargs hamn får en nyckelroll när de ekonomiska skadeverkningarna efter Alfridas framfart i framför allt Upplandsskogarna ska begränsas.

Kumla på Bauma

Storfräsarna var inte ensamma på Bauma – där fanns till exempel en redskapstillverkare från Närke.

Evobus till Kollektivtrafikdagen

Kollektivtrafikdagen 15 maj bjuder också på möjligheten att träffa branschmötets partners – en av dem är Evobus Sverige och Marcus Gunnarsson kommer att vara i Solna 15 maj.

Blåljusbygge i Luleå

Stenhårt sommarjobb

Toppkvalitet med återvunnen plast

Mängder av skräp plockat utmed västkusten

Uppemot 45 ton mindre skräp utmed västkusten. Så lyder en första prognos för vad vårens Städa Kust-insats genomförd av Städa Sverige och tusentals idrottsungdomar resulterar i. 

ABB:s vd lämnar med omedelbar verkan - UPPDATERAD

Slangbutik till Värmdö

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Väg till arbete via återvinning beviljas medel från Tillväxtverket

Han tar över på Karo

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156