23948sdkhjf

Minskad snöstörningsrisk för Stockholmsflyg

Mer personal och fler fordon ska säkra flygtrafiken till och från Stockholm, även vid kraftiga snöfall.

Snabbväxande Märsta Förenade går lite mot strömmen inför vintersäsongen. När andra större entreprenadföretag visar ett minskat intresse för snöröjning, väljer Märsta Förenade att satsa hårdare – och det på platser som är synnerligen känsliga för snöstörningar.

- Vi har skött snöröjningen på Arlanda sedan invigningen 1963, med några års avbrott, då man testade andra leverantörer, men nu kör vi för fullt igen. Nytt sedan förra året är att vi även kör på Bromma flygplats. Det innebär att vi varit med om alla möjliga tillstötande problem och är väl förberedda på vad som kan inträffa. Vi har dock valt att utöka personalstyrkan för att vara på den säkra sidan, säger företagets försäljningschef Staffan Haglund.

Inför vintersäsongen har företaget ökat arbetsstyrkan till totalt 150 personer som är ackrediterade för att arbeta ”Air-side”, vilket betyder ute på banorna och bredvid flygplanen.

I styrkan som får arbeta Air-side finns lastbilsförare, kranförare, maskinister och projektledare. Och behövs det finns mer kompetens att tillgå, då den totala personalstyrkan består av drygt 600 personer och 550 enheter.

Vår personal är både maskin- och lastbilsförare för att kunna sköta både ombyggnader, snöröjning och transport av material. Vårt uppdrag löper hela året, men intensifieras nu när snön börjar att falla. Det gör att det är extra viktigt att ha bra med resurser för att inga plan ska försenas på grund av snöproblem.

Företaget som 2015 omsatte cirka 430 miljoner kronor, nådde det senaste räkenskapsåret 988 miljoner kronor och prognosen för innevarande år är en bit över en miljard kronor.

Läs mer om företagets expansion här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078