23948sdkhjf

Debatt: Nolltolerans mot tappade skopor

| Av Stig Engström | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Engcons vd och grundare Stig Engström tycker att vi en gång för alla måste övergå från ord till handling för att öka säkerheten i anslutning till arbetande maskiner.

Det har sagts att politik är att vilja något. Jag menar att detsamma gäller företagande. Vi driver företag för att vi vill någonting.

Tiltrotatorn som blev starten för Engcon 1990 kom till för att jag ville lösa ett tekniskt problem. Ett antal årtionden senare kan jag konstatera att mycket hänt, både med vidareutvecklingen av företagskoncernen och de produkt-system och affärslösningar som vi tillhandahåller världen över. Men jag vet också att vi är långt ifrån färdiga. Vi vill mer.

Nolltolerans för arbetsplatsolyckor har debatterats flitigt under en längre tid. Men det enda som är noll än så länge är det konkreta resultatet av diskussionerna. Inom min nisch, grävmaskiner och redskapsfästen, har heller inte mycket hänt.

Det kan bero på att beslutsprocesserna är omfattande, aktörerna tunga och åsikterna många. Men vi kan inte låta bristen på samförstånd skapa onödiga låsningar som fortsätter att bromsa utvecklingen om vi verkligen ska komma någon vart.

Medan vi i Sverige står och trampar har Maskingrossistförbundet i Norge tagit ett viktigt steg i rätt riktning genom att utfärda rekommendationer att tillämpa högre säkerhetskrav än vad internationell standard gör gällande.

Exempel från bilindustrin visar i sin tur att stora förändringar är möjliga på kort tid om bara viljan finns. Fast de flesta av oss som bilköpare inte hade hört talas om tekniken för några år sedan så är adaptiv hastighetskontroll genom radar i dag mer eller mindre standard i alla nytillverkade bilar, stora som små.

Det har gått fort, men ännu viktigare; säkerhetsarbetet har fokuserats på rätt saker, nämligen på att eliminera den mänskliga faktorn som orsakar de allra flesta olyckor som sker. Här kan vi också lära.

Genom att lansera det ”ansvarstagande redskapsfästet” vill vi på Engcon göra vad vi kan för att driva utvecklingen i riktning mot nolltolerans mot arbetsplatsolyckor där grävmaskiner är inblandade. Genom det system vi utvecklat gör redskapsfästet för maskinföraren vad den adaptiva hastighetskontrollen gör för bilföraren – sätter stopp innan olyckan är framme. Systemet övertar delar av förarens ansvar och minimerar antalet tillbud.

Det finns mycket mer att göra för att öka säkerheten vid redskapsbyten om viljan hos oss alla finns. Och vi vill. Tro inte att dagens invanda säkerhetssystem är det slutgiltiga. Vi drivs, precis som vi alltid gjort, också av viljan att vara problemlösare och att fortsätta hitta innovativa vägar framåt. För vår skull, men framför allt för säkerhetens skull.

Stig Engström, vd och grundare, Engcon

2013 lanserade Engcon "Non Accident Generation", läs mer här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

80 jobb försvinner på Keolis

Inom Keolis Sverige pågår ett arbete för att stärka företagets position och skapa lönsammare tillväxt – för att nå målet kommer 80 anställda att varslas.

Forskare närmare förklaring till smärta vid reumatism

Breddning i Bromsten

ABB-teknik bidrar till Sveriges största solcellspark

Nu tar Sparbanken Skånes Solcellspark i Sjöbo över titeln som Sveriges största solcellspark. ABB-teknik är med och gör det möjligt.

144 000 varv när Holms kör Vätternrundan

De cyklister som kör Vätternrundan kör ett varv. Den sopvals som ska säkerställa en cykelväg fri från lösa föremål kommer att göra minst 144 000, enligt Holms, som för andra året i rad åtagit sig att sopa banans 300 kilometer.

Avtal med världens största skeppsbyggare

Jotun har tecknat ett avtal med världens största skeppsvarv för en ny typ av marin bottenfärg som minskar lösningsmedelsutsläppen med upp till 90 procent.

Nyhetsbrev

2024 rullar de på våra vägar

1

Blåkläder drar nytta av solen

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Remixing för 85 miljoner

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Han tar över som vd för Samgräv

I jakten på en ny vd i Göteborgsbaserade Samgräv fanns lösningen inom bekvämt räckhåll – i företagets styrelse.

Ger fem tips om cybersäkerhet

Cybersäkerhetshetsexperten Mikael Johansson, på Acronis, ger fem tips om vad små och medelstora företag kan göra för att minimera risken för att bli hackad.

Nu kör HelsingborgsExpressen!

Söndag 16 juni är det trafikstart för HelsingborgsExpressen, den nya superbussen som lyfter kollektivtrafiken i Helsingborg till nya höjder - men redan 13 juni genomfördes den högtidliga invigningen, rt-forum var på plats!

Säkrare trafik i Vildhussens land

Det har varit på tal länge, men till stor glädje för de boende i och kring Hammarstrand ska nu äntligen väg 323 genom tätorten byggas om samtidigt som VA-nätet som ligger i anslutning till vägen uppdateras.

IT-angrepp med modulär kod vanligare

IT-säkerhetsföretaget Barracuda Networks varnar i en ny studie för att så kallad modulär skadlig kod har ökat kraftigt under 2019.

Söderberg & Haak tar över den svenska agenturen för Bomag

"Det är jätteroligt att vi äntligen kan släppa nyheten"

Ställningar gav rekord för Klaravik

Snart kan bussen fjärrstyras

Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Nomineringen öppen!

Nu är nomineringen öppen till nästa Återvinningsgala.

”Dyra tågbiljetter en myt”

Keolis ökar i Bussförar-SM

11 juni hade 328 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – Keolis har alltjämt flest förare anmälda och imponerande nog har flera små bussbolag förare med i tävlingen.

Indiska BKT satsar stort och brett

Indiska BKT är inte rädda för att lyssna på användarna. Det har resulterat i ett produktutbud kring 2 700 olika däck avsedda för främst arbetsfordon. Europa står för drygt halva försäljningen och målet är en global marknadsandel på off roaddäck på tio procent år 2025.

Dö inte på jobbet – så minskar du riskerna

Fotledsskador, klämskador och dödsfall – maskinförare löper stora risker på jobbet. Många förare borde absolut skärpa till sig, men ansvaret vilar ändå tyngst på ledningen anser Nuab.

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Dahl öppnar ännu en anläggning i Stockholm.

Pirtek drar på

Elgrävaren på plats

Rototilts säkerhetslås prisades i Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.105