23948sdkhjf

Volvo CE satsar hårdare på rally

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Segling, golf och hästsport i all ära, men i en strategisk målgruppssatsning inför framtiden går nu Volvo CE in som en av huvudsponsorerna för Rally Sweden.

I det extremt motorintresserade Värmland går praktiskt taget varje år man ur huset under fyra hektiska februaridagar. Det är då världens rallyelit i WRC (World Rally Championship) samlas för att slåss om segern i ett av få kvarvarande rallyn med chans till snö och is under hjulen.

14-17 februari 2019 är det dags igen. Förhoppningen är att runt 200 000 besökare, varav närmare 80 000 bara på lördagen, samlas i Värmlandsskogarna. Till det kommer ytterligare cirka 100 miljoner tittare via internationella teve-sändningar.

Det är väldigt imponerande siffror och vi ser genom vår återförsäljare Swecon och andra data att vår målgrupp är väldigt intresserade av WRC. Så det är en mycket intressant plattform för att globalt visa upp våra lösningar i anläggningsbranschen, säger Arvid Rinaldo, som ansvarar för brand communications and partnership Volvo CE.

För åskådarna blir det ingen överraskning att se Volvos maskiner i arbete eller vid maskinvisningar i anslutning till tävlingen som i år omfattar närmare 320 mil vägar, inklusive specialsträckor. Under senare år har återförsäljaren Swecon, som huvudsponsor, tillsammans med elever på Södra Vikens gymnasieskola spelat viktiga roller både för att göra banan så utslagsgivande och säker som möjligt och för att bistå med den maskinella hjälp som behövs vid exempelvis lastning och lossning under tävlingsdagarna.

Läs mer om samarbetet med gymnasieskolan här.

Inte minst har maskinerna, spakade av elever från gymnasiet, förvandlat ett stenbrott till en arena som bland annat gör det möjligt för åskådarna att se såväl den mest spektakulära delen av banan som målgång och den prisutdelning som sker vid den intilliggande serviceplatsen.

Denna gång går vi in i Rally Sweden i samarbete med Volvo Construction Equipment vilket ger oss ännu bättre förutsättningar att göra Rally Sweden till det bästa VM-rallyt under säsongen. Genom samarbetet är vi med och utvecklar besöksupplevelsen, inte bara kring vår arena ”Swecon Road to Rock Arena” i Torsby, utan genom hela rallyt. Vår arena ska ge en häftig och intensiv rallyupplevelse för besökaren. Här kommer man mycket nära både våra stora anläggningsmaskiner och WRC-bilarna, endast ett stenkast från serviceplatsen i Torsby. Vi kommer att bjuda på en riktig show för de som kommer till oss, lovar Fredrik Rigö, chef för marknadskommunikation hos Swecon.

Vi fortsätter att tillhandahålla de maskiner som behövs för ett bra event under Rally Sweden, men nu med ett större åtagande i försörjningen av dessa från Volvo CE:s håll. Det gör det förstås enklare för oss som partner att garantera att vi kan leverera det arrangören behöver.

Läs mer om Rally Sweden och Swecon här.

Att Volvo CE nu går in som huvudsponsor tillsammans med Swecon kan tyda på en omvärdering av målgruppens idrottsintresse. Varumärket Volvo har inte minst synts i samband med tennis, segling, golf och hästsport – och för all del även motorsport, inte minst genom det egna prestandamärket Polestar som satsar hårt på bland annat el som drivkälla.

Jag skulle säga att det pekar på att Volvo CE har identifierat att målgruppen finns i framtidens motorsport. Ge det ett par år och vi har elbilar i både rally, rallycross och banracing. Då blir motorsporten mycket intressant för många företag. I förlängningen finns förstås kopplingar för hela Volvogruppen, förutspår Fredrik Rigö.

Även Glenn Olsson, vd för Rally Sweden, räknar med att Volvo CE:s inhopp kommer att vara värdefullt för evenemanget.

Med Swecon och Volvo Construction Equiment som huvudsponsor 2019, skapas ännu bättre möjligheter att utveckla tävlingen, säger Glenn Olsson.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Pengar till tankestyrda robotproteser

Upptäckt av pytteliten organism gav pris

Strategiskt köp nära Detroit

KB Components har förvärvat sin första enhet i Kanada.

Hydroscand etablerar sig på Gotland

Forska Sveriges uppmaning till nya regeringen

Stiftelsen uppmanar till dubblerad satsning på medicinsk forskning per vårdkrona och förväntar sig att regeringen går från ord till handling.

Undersökning visar oro inom kompositindustrin

Nyhetsbrev

Ansvarar för tunnelventilation

Assemblin har tilldelats ett omfattande ventilationsuppdrag i infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm.

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.089