23948sdkhjf

Effektivare ståltransporter med nya lok

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Green Cargos transporter av stål för SSAB:s räkning fortsätter med start 2020 och minst fem år framåt.

Efter en upphandlingsprocess som nu pågått i ungefär ett och ett halvt år har SSAB och Green Cargo tillsammans skapat ett transportsystem som bedöms vara mer tillförlitligt, mer kostnadseffektivt och mer flexibelt för SSAB:s förflyttningar av stålämnen och färdigvaror i Sverige.

Det nya avtalet träder i kraft 1 januari 2020 och sträcker sig minst fem år framåt i tiden. Avtalet omfattar totalt cirka tre mkiljoner ton per år och berör Norra Stålpendeln mellan Luleå och Borlänge, Södra Stålpendeln mellan Borlänge och Oxelösund samt växlingstjänsterna inne på SSAB:s produktionsanläggningar i Borlänge och Oxelösund.

Vi har från start haft nära diskussioner med SSAB om vilka egenskaper ett nytt effektiviserat transportsystem behöver ha och utifrån dessa arbetat väldigt intensivt och målinriktat med att hitta olika lösningar som tillgodoser och hanterar SSAB:s behov och utmaningar, säger Carl Stjärnesund, strategisk säljare Green Cargo.

I jakten på ett effektivare och mer tillförlitligt system är 16 nya Transmontana-lok av vital betydelse. De sexaxliga loken är anpassade för riktigt tunga transporter, bland annat utlovas en kraftigt förbättrad dragkraft. I och med lokbytet ska transporten av oförändrad volym stålämnen i fortsättningen kunna klaras med 200 färre tåg per år jämfört med nuvarande system.

Lösningen förbättrar kostnadseffektiviteten avsevärt samtidigt som den hårt belastade infrastrukturen nyttjas mer effektivt. Loken utlovas dessutom vara utrustade med en rad tekniska anpassningar för vårt nordiska klimat som ska medverka till ökad driftsäkerhet. Modern och automatisk energiåtermatning vid inbromsning utlovas ge en effektivare elförbrukning och minskad miljöbelastning.

Stålpendlarna är enormt viktiga och integrerade i vårt produktionsflöde. De binder ihop våra stålverk och valsverk, vilket är en absolut förutsättning för att verksamheten ska fungera. Vår framtida produktionsapparat kommer framöver också att vara än mer flexibel och transportbehoven mellan och ut från anläggningarna kommer att variera över tid i större utsträckning än tidigare, både på kort och på lång sikt. Därför behöver vi ett transportsystem som kan hantera dessa variationer med en hög tillförlitlighet och flexibilitet, säger Rickard Backlund, Senior Manager Logistics, SSAB.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Nyhetsbrev

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Uppsalabyggare växer genom förvärv

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

”Det gäller att säga stopp"

I 16 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör. För publiken berättar han om mod, normalitet och motivation. Åhörarna får med sig en känsla av att ingenting är omöjligt. Men hur gör han själv för att ta sig genom svårigheter?

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.093