23948sdkhjf

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

Att på samma sträcka ena gången få stå i bussen och nästa gång behöva sitta med kravet att vara bältad urholkar passagerarnas acceptans för bälteskrav, dete har Transportstyrelsen kommit fram till. Myndigheten vill därför se över reglerna i samråd med bussbranschen.

Läs här om Sveriges Bussföretags seminarium om bältesanvänding!

– Vi kan se att en ökad bältesanvändning i bussar skulle bidra till färre allvarligt skadade vid en olycka. Därför vill vi att reglerna anpassas så att fler börjar använda bälte på buss, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag utrett användningen av bälte i buss, passagerares inställning och vad som kan få fler att använda bälte när de åker buss. Utredningen är nu lämnad till regeringen.

Bältesanvändningen i Sverige är generellt sett hög när det gäller personbil, taxi och tunga lastbilar. Men inte i fråga om bälte i buss. Här är det färre som använder bälte, och allra lägst är användningen bland de som åker korta sträckor i linjetrafik.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har på Transportstyrelsens uppdrag gjort en observationsstudie. Den visar att det finns flera förklaringar till varför man inte använder bälte på buss. Det är allt från krånglande bälten till otydliga regler. Utredningen slår fast att det krävs olika åtgärder för olika typer av buss.

Ett förslag är att man i avtalen med bussbranschen tydligare prioriterar att alla passagerare ska ha sittplats med bälte på busslinjer där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/h eller högre samtidigt som bussar med stående passagerare får köra max 70 km/timmen.

Fler förslag för att öka bältesanvändningen i buss:

  • Transportstyrelsen kommer att utreda hur reglerna för bältesanvändning kan förändras för att bättre återspegla risken för allvarliga skador vid en olycka.

  • Upphandlande myndigheter bör titta på möjligheten att utforma avtalen med bussbranschen så att det tydligt prioriteras att alla passagerare ska ha sittplats, med bälte, på busslinjer där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim eller högre.

  • Sverige ska stödja arbeten inom UNECE om aktiva bältespåminnare på klass III bussar och särskilda skyddsanordningar för barn under 3 år på bussar.

  • Bussbranschen bör ta hänsyn till den tid det tar för en passagerare att hinna stiga av bussen om denne sitter bältad när man bestämmer tidtabeller på linjer som kommer att trafikeras med klass II eller klass III bussar.

  • Bussbranschen uppmanas att arbeta med tillbud och incidentrapporteringssystem.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

80 jobb försvinner på Keolis

Inom Keolis Sverige pågår ett arbete för att stärka företagets position och skapa lönsammare tillväxt – för att nå målet kommer 80 anställda att varslas.

Forskare närmare förklaring till smärta vid reumatism

Breddning i Bromsten

ABB-teknik bidrar till Sveriges största solcellspark

Nu tar Sparbanken Skånes Solcellspark i Sjöbo över titeln som Sveriges största solcellspark. ABB-teknik är med och gör det möjligt.

144 000 varv när Holms kör Vätternrundan

De cyklister som kör Vätternrundan kör ett varv. Den sopvals som ska säkerställa en cykelväg fri från lösa föremål kommer att göra minst 144 000, enligt Holms, som för andra året i rad åtagit sig att sopa banans 300 kilometer.

Avtal med världens största skeppsbyggare

Jotun har tecknat ett avtal med världens största skeppsvarv för en ny typ av marin bottenfärg som minskar lösningsmedelsutsläppen med upp till 90 procent.

Nyhetsbrev

2024 rullar de på våra vägar

1

Blåkläder drar nytta av solen

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Remixing för 85 miljoner

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Han tar över som vd för Samgräv

I jakten på en ny vd i Göteborgsbaserade Samgräv fanns lösningen inom bekvämt räckhåll – i företagets styrelse.

Ger fem tips om cybersäkerhet

Cybersäkerhetshetsexperten Mikael Johansson, på Acronis, ger fem tips om vad små och medelstora företag kan göra för att minimera risken för att bli hackad.

Nu kör HelsingborgsExpressen!

Söndag 16 juni är det trafikstart för HelsingborgsExpressen, den nya superbussen som lyfter kollektivtrafiken i Helsingborg till nya höjder - men redan 13 juni genomfördes den högtidliga invigningen, rt-forum var på plats!

Säkrare trafik i Vildhussens land

Det har varit på tal länge, men till stor glädje för de boende i och kring Hammarstrand ska nu äntligen väg 323 genom tätorten byggas om samtidigt som VA-nätet som ligger i anslutning till vägen uppdateras.

IT-angrepp med modulär kod vanligare

IT-säkerhetsföretaget Barracuda Networks varnar i en ny studie för att så kallad modulär skadlig kod har ökat kraftigt under 2019.

Söderberg & Haak tar över den svenska agenturen för Bomag

"Det är jätteroligt att vi äntligen kan släppa nyheten"

Ställningar gav rekord för Klaravik

Snart kan bussen fjärrstyras

Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Nomineringen öppen!

Nu är nomineringen öppen till nästa Återvinningsgala.

”Dyra tågbiljetter en myt”

Keolis ökar i Bussförar-SM

11 juni hade 328 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – Keolis har alltjämt flest förare anmälda och imponerande nog har flera små bussbolag förare med i tävlingen.

Indiska BKT satsar stort och brett

Indiska BKT är inte rädda för att lyssna på användarna. Det har resulterat i ett produktutbud kring 2 700 olika däck avsedda för främst arbetsfordon. Europa står för drygt halva försäljningen och målet är en global marknadsandel på off roaddäck på tio procent år 2025.

Dö inte på jobbet – så minskar du riskerna

Fotledsskador, klämskador och dödsfall – maskinförare löper stora risker på jobbet. Många förare borde absolut skärpa till sig, men ansvaret vilar ändå tyngst på ledningen anser Nuab.

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Dahl öppnar ännu en anläggning i Stockholm.

Pirtek drar på

Elgrävaren på plats

Rototilts säkerhetslås prisades i Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116