23948sdkhjf

Stadsplanerare kan motverka självmord

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Rätt utformning av den byggda miljön är en mycket viktig faktor för att motverka självmord hos unga, hävdar Chalmersforskaren Charlotta Thodelius.

Ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt om skadehändelser i hem- och boendemiljöer pågår just nu vid Chalmers. Ett delprojekt är Charlotta Thodelius nyligen presenterade doktorsavhandling vid Chalmers institution för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik som kombinerar sociologi och kriminologi med arkitektur. Ett syfte med avhandlingen är att hitta nya sätt att förhindra eller försvåra suicidala situationer och förebygga skador i skolor och bostäder.

Charlotta Thodelius har undersökt hur skador drabbar ungdomar upp till 19 år och hur den byggda miljön påverkar dessa skador. Avhandlingen baseras på tre delstudier: om olyckor i bostadsmiljön, risken för våldsskador i skolan och platsens betydelse i suicidala situationer.

Valet av målgrupp grundas på uppfattningen att självmord globalt är den näst vanligaste dödsorsaken bland ungdomar. Deras självmord skiljer sig ofta tydligt från vuxnas när det gäller graden av planering och beslutsamhet.

– Jag har kommit fram till att ungdomar begår en annan typ av suicid än vuxna. Ungdomar är spontana och handlar väldigt impulsivt. De vill egentligen inte dö, men de vill att nånting ska sluta. De kan ha mått dåligt länge, men den utlösande faktorn kan ofta vara orsaker som vi vuxna kan tycka är triviala. Att man gör slut med flickvännen, bråkar med föräldrarna, misslyckas på ett prov eller utsätts för skitsnack mellan tjejer, säger Charlotta Thodelius.

Om man jämför med suicid bland vuxna sker de på mer traditionella sätt. De är mer välplanerade – man betalar räkningarna, skickar brev och väljer plats för att inte bli hittad; man går långt ut i skogen eller hyr ett hotellrum.

Charlotta Thodelius menar att ungdomars självmord ofta är så spontana att de kan förhindras om personen inte hittar någon farlig plats utomhus. Budskapet är att en byggd miljö som är rätt utformad motverkar självmord hos unga.

Hon stöder sig då bland annat på tidigare forskning, främst i USA, som visar att antalet självmord går ner när man sätter upp hinder vid så kallade hotspots – platser där många tar sitt liv – utan att åtföljas av ett ökat antal på andra platser i staden. En anledning är att det ofta saknas en alternativ plan och därmed är chansen stor att personen ger upp försöket, kommer ur sin akuta kris och inte gör något nytt försök att begå självmord.

Därmed finns det goda skäl att modifiera den byggda miljön vid hotspots, och försöka undvika att skapa nya hotspots vid stadsutveckling. Det kräver engagemang från ingenjörer, stadsplanerare och arkitekter, säger Charlotta Thodelius.

Och här ser Charlotta Thodelius en svårighet – det finns ingen som riktigt äger frågan som fordrar samverkan mellan flera aktörer hela vägen från samhällsbyggnad till bland annat blåljuspersonal, psykiatri, kommun, Trafikverket och Banverket.

Dessa grupper måste prata med varandra, och verkligen analysera varje hotspot individuellt för att kunna ta fram bra åtgärder. Standardlösningar funkar dåligt, till exempel inglasning av varje järnvägsperrong vilket man har gjort på vissa tågsträckor i Japan. Det finns goda lokala exempel där man har skapat den samverkan som behövs, men det sker inte på ett systematiskt sätt i samhället.

Hon betonar betydelsen av att åtgärder görs utan att störa platsens vardagliga funktion och trivsamhet. Trevliga platser där många människor vistas blir sällan hotspots eftersom unga främst söker sig till ödsliga, men lättillgängliga platser som de känner till väl och som ligger nära de områden där de brukar vara i vardagen.

Vid stadsutveckling gäller det därför att undvika att skapa farliga platser i ödsliga ”ingenmansland”; miljöer där det inte blir naturligt för människor att vistas. Med utgångspunkt från att suicidsituationen för unga är ett sätt att hantera motgångar kan det bli avgörande om personen har enkel tillgång till en dödlig plats eller inte.

– Det bästa är förstås att ha med dessa perspektiv redan i planeringsstadiet för nya byggnader och stadsdelar, säger Charlotta Thodelius. Efterhandskonstruktioner är svårare, men även befintliga hotspots går oftast att göra säkrare med bibehållen trivsamhet och funktionalitet.

Ett problematiskt exempel är en bro där man har satt upp ett fult nät som lätt kan stigmatisera platsen och göra att allmänheten undviker den. Ett bra exempel är en bro där man i stället satt upp ett stängsel som klätts med växter och blommor. Det stigmatiserar inte platsen på samma sätt genom att basunera ut ”suicidprevention”, utan kan lika gärna uppfattas som en åtgärd för att göra platsen trevligare.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

80 jobb försvinner på Keolis

Inom Keolis Sverige pågår ett arbete för att stärka företagets position och skapa lönsammare tillväxt – för att nå målet kommer 80 anställda att varslas.

Forskare närmare förklaring till smärta vid reumatism

Breddning i Bromsten

ABB-teknik bidrar till Sveriges största solcellspark

Nu tar Sparbanken Skånes Solcellspark i Sjöbo över titeln som Sveriges största solcellspark. ABB-teknik är med och gör det möjligt.

144 000 varv när Holms kör Vätternrundan

De cyklister som kör Vätternrundan kör ett varv. Den sopvals som ska säkerställa en cykelväg fri från lösa föremål kommer att göra minst 144 000, enligt Holms, som för andra året i rad åtagit sig att sopa banans 300 kilometer.

Avtal med världens största skeppsbyggare

Jotun har tecknat ett avtal med världens största skeppsvarv för en ny typ av marin bottenfärg som minskar lösningsmedelsutsläppen med upp till 90 procent.

Nyhetsbrev

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

2024 rullar de på våra vägar

1

Blåkläder drar nytta av solen

Remixing för 85 miljoner

Nu kommer pissoaren för kvinnor

Han tar över som vd för Samgräv

I jakten på en ny vd i Göteborgsbaserade Samgräv fanns lösningen inom bekvämt räckhåll – i företagets styrelse.

Ger fem tips om cybersäkerhet

Cybersäkerhetshetsexperten Mikael Johansson, på Acronis, ger fem tips om vad små och medelstora företag kan göra för att minimera risken för att bli hackad.

Nu kör HelsingborgsExpressen!

Söndag 16 juni är det trafikstart för HelsingborgsExpressen, den nya superbussen som lyfter kollektivtrafiken i Helsingborg till nya höjder - men redan 13 juni genomfördes den högtidliga invigningen, rt-forum var på plats!

Säkrare trafik i Vildhussens land

Det har varit på tal länge, men till stor glädje för de boende i och kring Hammarstrand ska nu äntligen väg 323 genom tätorten byggas om samtidigt som VA-nätet som ligger i anslutning till vägen uppdateras.

IT-angrepp med modulär kod vanligare

IT-säkerhetsföretaget Barracuda Networks varnar i en ny studie för att så kallad modulär skadlig kod har ökat kraftigt under 2019.

Söderberg & Haak tar över den svenska agenturen för Bomag

"Det är jätteroligt att vi äntligen kan släppa nyheten"

Ställningar gav rekord för Klaravik

Snart kan bussen fjärrstyras

Weine Wiqvist summerar 25 år som vd

Efter tjugofem år som vd för Avfall Sverige lämnar Weine Wiqvist jobbet vid halvårsskiftet. I den här stora intervjun samtalar Recycling med honom om frågor som varit mer eller mindre aktuella under de här åren.

Nomineringen öppen!

Nu är nomineringen öppen till nästa Återvinningsgala.

”Dyra tågbiljetter en myt”

Keolis ökar i Bussförar-SM

11 juni hade 328 bussförare genomfört uttagningsprovet till Bussförar-SM 2019 – Keolis har alltjämt flest förare anmälda och imponerande nog har flera små bussbolag förare med i tävlingen.

Indiska BKT satsar stort och brett

Indiska BKT är inte rädda för att lyssna på användarna. Det har resulterat i ett produktutbud kring 2 700 olika däck avsedda för främst arbetsfordon. Europa står för drygt halva försäljningen och målet är en global marknadsandel på off roaddäck på tio procent år 2025.

Dö inte på jobbet – så minskar du riskerna

Fotledsskador, klämskador och dödsfall – maskinförare löper stora risker på jobbet. Många förare borde absolut skärpa till sig, men ansvaret vilar ändå tyngst på ledningen anser Nuab.

Ledare: Välkommen las-utredning

Fina fraktioner med ny sorteringstrumma

Start-up inom AI växlar upp

Peab får stort kontrakt i södra Sverige

Svenskstämplade maskiner

Nuvarande ID06 gäller ett tag till

Nytt partnerskap för Bactiguard

Ny försäljningschef på Delvator

Dahl öppnar ännu en anläggning i Stockholm.

Pirtek drar på

Elgrävaren på plats

Rototilts säkerhetslås prisades i Tyskland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.092