23948sdkhjf

Onödigt dyr infrastruktur

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

De billigaste alternativen prövas bara i hälften av de statliga infrastrukturprojekten, enligt Riksrevisionen.

Svenska staten satsar årligen ungefär 25 miljarder kronor på ny infrastruktur. För att få ut så mycket som möjligt av varje skattekrona infördes 1997 den så kallade fyrstegsprincipen. Enkelt uttryckt innebär den att Trafikverket vid planeringen av alla infrastrukturprojekt ska undersöka om billigare och mindre omfattande insatser kan möta behoven innan det tas beslut om ny- eller ombyggnad.

Nu har Riksrevisionen granskat hur Trafikverket lever upp till förutsättningarna. Resultatet visar att de billigaste och minst omfattande alternativen, så kallade steg 1-åtgärder, bara prövats i ungefär hälften av de granskade projekten innan beslut tagits om ny- eller ombyggnad.

Det hör till undantagen att de billigare åtgärderna prövas först för att se om de kan tillgodose behoven. Steg 1-lösningarna ses snarare som komplement till dyrare åtgärder, säger Ingemar Delveborn, projektledare för Riksrevisionens granskning.

Kritiken är dock inte riktad mot Trafikverket i första hand utan mer mot regeringen som uppmanas att tydliggöra bland annat hur fyrstegsprincipen ska användas, och vad det innebär att steg 1-alternativ ska prövas före steg 2-alternativ.

Riksrevisionens uppfattning är att Trafikverket saknar mandat att genomföra många av steg 1-åtgärderna. Framför allt gäller det insatser för att minska trafikvolymer eller efterfrågan på transporter, där till exempel avgifter, skatter, subventioner och övergripande samhällsplanering kan vara nödvändiga åtgärder.

Trafikverket behöver analysera och föreslå åtgärder ur ett systemperspektiv. Eftersom myndigheten inte förfogar över alla de nödvändiga verktygen för att förändra efterfrågan behövs också ett tydligare stöd av regeringen, säger riksrevisor Helena Lindberg.

Riksrevisionen konstaterar också att att kvaliteten på de åtgärdsvalsstudier som ligger till grund för planeringen av transportinfrastrukturen behöver förbättras.

I stort är Trafikverket helt överens med Riksrevisionen om såväl problembeskrivning som lösning.

Det är väldigt positivt att Riksrevisionen valt att titta på det här området. De identifierar samma utvecklingsbehov som vi själva har sett, som vi redan har börjat arbeta med. Men det är bra att få en ”second opinion” som blir ett stöd för vårt eget utvecklingsarbete, säger Lennart Kalander, avdelningschef för nationell planering på Trafikverket.

Man ska också komma ihåg att åtgärdsvalsstudier är en i detta sammanhang ganska ny metod som vi började med 2012. Vi försöker hela tiden utveckla vårt arbetssätt parallellt med att vi tillämpar fyrstegsprincipen. De förbättringar vi kommer fram till införs direkt i våra pågående åtgärdsvalsstudier, säger Lennart Kalander.

Fyrstegsprincipen innebär i princip att man vid planering av infrastrukturprojekt börjar med att utvärdera de billigaste lösningarna, Först när dessa avfärdats tas klivet upp till nästa steg.

I steg 1 undersöks om en brist kan lösas genom att påverka efterfrågan på transporter. I steg två utvärderas om det går att använda den befintliga infrastrukturen effektivare. I det tredje steget prövas begränsade ombyggnader, först i det fjärde steget övervägs nyinvesteringar eller stora ombyggnader.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Thand Ringqvist till Skärgårdsstiftelsen

Revolutionerande genombrott för plaståtervinning

Tydliga krav ska bälta bussresnärerna

För att det ska bli lika självklart att använda bälte i buss som i bil behövs tydligare regler - det slår Transportstyrelsen fast efter att på regeringens uppdrag ha låtit utreda frågan.

I Tyskland finns elbilen med tillräcklig lastvolym

Jakten på en hyfsat stor eldriven transportbil tog Daniel Adolfsson till Tyskland och Streetscooter.

Lucka 13 - öppna och se

I dagens lucka förutspås att en ketchupeffekt väntar bakom hörnet...

Ikea ska bli självförsörjande på sallad

Som en del i Ikeas hållbarhetsstrategi börjar nu arbetet mot att bli självförsörjande på sallad.

Nyhetsbrev

Bellman Group får fäste i Göteborg

Bellman Group har köpt  Samgräv Holding AB, ett göteborgsföretag som ska stärka hela Bellmangruppen i Västsverige.

Nya juryn i Pentawards utsedd

Datainspektionen granskar SL:s kroppskameror

Jästolja kan ersätta palmolja

Den olja, t ex palm- eller sojaolja, som används i fiskfoder kan ersättas med “fet jäst” som odlas på halmsubstrat.

Segt för EQT att köpa Karo

Intresset bland aktieägarna har varit lågt för EQT:s uppköpsbud. Efter Anders Lönners hastiga bortgång förlängs nu tidsfristen.

Nytt tunneljobb klart för NCC på Färöarna

Det är nu bekräftat att NCC får bygga Sandøyartunneln på Färöarna i ett uppdrag värt motsvarande 1,2 miljarder svenska kronor.

Varberg får simhall

Serneke rekryterar regionchef från NCC

Ny dom kör över Konkurrensverket

Nu är sista ordet sagt kring en flera år gammal strid mellan Konkurrensverket och tretton skånska kommuner.

USA finns i MaaS-fronten

Kollektivtrafikaktören Transdev har gjort en internationell rapport om trender inom kollektivtrafikbranschen – det visar sig att USA leder MaaS-utvecklingen.

Lucka 12 - vem där?

Denna internationellt bevandrade vd önskar sig färre knäppgökar i världspolitiken...

Storsatsning på jämtländsk gränshandel

Investeringar på inledningsvis en kvarts miljard kronor ger Storlien det största nybyggnadsprojektet sedan 1880-talet.

Malmö bästa cykelstaden

Enligt intresseorganisationen Cykelfrämjandet är det Malmö som är Sveriges bästa cykelstad 2018.

Snabb och exakt schaktning utlovas

Föraren behöver bara styra, resten ska ett skalbart och automatiskt höjdkontrollsystem hålla reda på hävdar Caterpillar.

De bekräftar - storaffär nära

Colombia-avtal för plåsterbolag

Vd-byte och besparingar

Microsoft köper mark i Sverige

Gävle och Sandviken säljer runt 130 hektar mark till Microsoft, något som skapar förutsättningar för stora internationella investeringar i Sverige.

Ny metod för att studera ALS bättre

HSB bygger i Visby

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Han blir vd på Svenska Metallkretsen

Samma koncept under nytt namn 

Lucka 9 - vem där?

VD-byte hos Avfall Sverige

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

De bygger fiber i Västergötland

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171