23948sdkhjf

Lyckat 3-årstest av marin bottenfärg

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

En kopparfri bottenfärg, som i tre års tid har använts på ett tankfartyg, uppvisar fortfarande ett bra skydd mot marin påväxt.

Team Calypso är en kemikalie- och produkttanker med 46,067dwt, som ägs och drivs av rederiet Team Tankers International Ltd. Tankfartyget dockade vid Sembcorps-varvet i Singapore i november 2015 för planerat underhåll, bland annat ommålning för byte av bottenfärgsskydd.

Läs också: En doldis på den globala marknaden

Det nya skyddet bestod av en kopparfri och självpolerande bottenfärg innehållande den aktiva substansen Selektope. Selektope kännetecknas av sin  förmåga att i mycket låga koncentrationer skapa ett flyktbeteende hos havstulpanlarven, vilket hindrar den från att fästa.

Under de senaste tre åren har fartyget seglat på handelsrutter som sträcker sig över stora delar av världshaven där ca 50 % av tiden tillbringats i varma zoner med vattentemperaturer på 25 grader Celsius och högre. Den typen av områden är ofta associerade med så kallade ”bio-fouling hot-spots” vilka kännetecknas av ett högt påväxttryck. Därtill har ett flertal perioder av längre ankringsintervall på 25 dagar eller mer förekommit.

En oberoende tredjepartsdataanalys verifierade att det ökade motståndet på skrov och propeller, på grund av marin påväxt, var ovanligt lågt jämfört med vad som förväntas för ett referensfartyg med liknande ålder, storlek och handelsmönster.

Det uppmätta värdet var ett totalt ökat motstånd på 12 % mot 30 % i genomsnitt för referensgruppen. Av det uppmätta motståndet beräknades bidraget från skrovet till 8 %, medan bidraget från propellern svarade för 4 %.

Läs också: Avtal med världens största skeppsbyggare

Den gradvisa ökningen av skrov- och propellermotståndet är 0,4 % per månad, jämfört med en förväntad ökning på mellan 0,5 % och 1,5 % per månad för referensgruppen. Dessutom genomfördes fysiska skrovinspektioner för att bedöma och verifiera de uppmätta resultaten. Inspektionen ägde rum i oktober månad och påvisade ett rent skrov, fritt från både hård och mjuk påväxt.

-Team Tankers fortsätter åtnjuta betydande bränslebesparingar som är förknippade med den Selektope-baserade skrovfärgen. Med tanke på fartygets längre ankringsperioder och utmanande handelsmönster bekräftar den oberoende dataanalysen, i kombination med skrovinspektionen, att Selektope ger ett mycket starkt skydd mot hård påväxt och indirekt bidrar till reducerad mjuk påväxt, säger I-Techs vd Philip Chaabane.

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem, så kallade Antifouling coatings, minskar bränsle och underhållskostnaden.

Mer om: bottenfärg | I-Tech | ytskydd
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NCC byter ordförande

Järnvägsuppdrag för 443 miljoner kronor

Krönika: Hur viktigt är life science egentligen

Först life science-strategin och nästa höst forskningspropositionen. Framtiden stakas ut och det är dags för politikerna att bekänna färg.

Bästa och sämsta lönerna i Sveriges pappersbruk

​Immunterapi prövas mot psykisk sjukdom

Över 10 000 bryggerier inom EU – varav 375 i Sverige

Antalet svenska bryggerier har femdubblats på sex år.

Nyhetsbrev

Gräv smart – gräv säkert

Dig Smart. Dig Safe. Det är parollen när Engcon nu lanserar en världsomfattande säkerhetskampanj där målet är att eliminera de arbetsplatsolyckor som sker i samband med grävmaskiner.

Nya Zeeland på tur för Steelwrist

Steelwrist tar språnget från Australien och tecknar ett distributionsavtal med Synergy Group för försäljning och support av Steelwrists tiltrotatorer och redskap i hela Nya Zeeland.

Svegro plastbantar och blir mer cirkulär

Stenteknik skiftar vd

Veidekke bygger på Lidingö

Han ska sälja Hitachi i norr

Stora Enso möblerar om i divisionerna

Sundström ett finskt Lejon

Ny äggförpackning för Stjärnägg

Nu brådskar det

Bidrag till Better with Less – Design Challenge 2019–2020 ska vara inlämnade senast den 5 januari.​ ​​​​

Utvecklar chipspåse utan plastfilm

Förseningar kostar miljarder

Klart med vd för ”nya” Ramirent

Norwegian säljer dotterbolag

Låt återvinningen bevara resurser och avgifta samhället

Krav på alltför hög renhet i återvunnet material skulle kunna leda till att en stor del av dagens återvinning måste läggas ner, liksom ambitionen om en mer cirkulär ekonomi. Det menar flera debattörer.

Plus

Oljan håller längre än du tror - Vad du ska tänka på och vad du ska undvika

Det är dags att börja tänka nytt när det gäller de smörjoljor som används i industrin och hur ofta de byts.

Ryanair lämnar Skavsta

Premiär för grön betong i äldreboende

I våras lanserade Skanska betong där cement bytts ut mot masugnsslagg för att minska utsläppen av koldioxid. Nu testas den ”gröna” betongen för första gången i ett bostadsprojekt i Göteborg.

Ny självkörande busslinje startas

Bästa julölet korat

Kopplar variant av vanligt herpesvirus till MS

Storbygge i Bollstabruk

Portugal vann igen

Bättre koll med ny markradar

Veidekke bygger i Helsingborgs hamn

Svår bussolycka i Sollentuna

Järfälla bereder plats för småföretagen

Ny vice vd på MVB

Høven vd i SJ Norge

Hon blir generaldirektör

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124