23948sdkhjf

Lyckat 3-årstest av marin bottenfärg

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

En kopparfri bottenfärg, som i tre års tid har använts på ett tankfartyg, uppvisar fortfarande ett bra skydd mot marin påväxt.

Team Calypso är en kemikalie- och produkttanker med 46,067dwt, som ägs och drivs av rederiet Team Tankers International Ltd. Tankfartyget dockade vid Sembcorps-varvet i Singapore i november 2015 för planerat underhåll, bland annat ommålning för byte av bottenfärgsskydd.

Läs också: En doldis på den globala marknaden

Det nya skyddet bestod av en kopparfri och självpolerande bottenfärg innehållande den aktiva substansen Selektope. Selektope kännetecknas av sin  förmåga att i mycket låga koncentrationer skapa ett flyktbeteende hos havstulpanlarven, vilket hindrar den från att fästa.

Under de senaste tre åren har fartyget seglat på handelsrutter som sträcker sig över stora delar av världshaven där ca 50 % av tiden tillbringats i varma zoner med vattentemperaturer på 25 grader Celsius och högre. Den typen av områden är ofta associerade med så kallade ”bio-fouling hot-spots” vilka kännetecknas av ett högt påväxttryck. Därtill har ett flertal perioder av längre ankringsintervall på 25 dagar eller mer förekommit.

En oberoende tredjepartsdataanalys verifierade att det ökade motståndet på skrov och propeller, på grund av marin påväxt, var ovanligt lågt jämfört med vad som förväntas för ett referensfartyg med liknande ålder, storlek och handelsmönster.

Det uppmätta värdet var ett totalt ökat motstånd på 12 % mot 30 % i genomsnitt för referensgruppen. Av det uppmätta motståndet beräknades bidraget från skrovet till 8 %, medan bidraget från propellern svarade för 4 %.

Läs också: Avtal med världens största skeppsbyggare

Den gradvisa ökningen av skrov- och propellermotståndet är 0,4 % per månad, jämfört med en förväntad ökning på mellan 0,5 % och 1,5 % per månad för referensgruppen. Dessutom genomfördes fysiska skrovinspektioner för att bedöma och verifiera de uppmätta resultaten. Inspektionen ägde rum i oktober månad och påvisade ett rent skrov, fritt från både hård och mjuk påväxt.

-Team Tankers fortsätter åtnjuta betydande bränslebesparingar som är förknippade med den Selektope-baserade skrovfärgen. Med tanke på fartygets längre ankringsperioder och utmanande handelsmönster bekräftar den oberoende dataanalysen, i kombination med skrovinspektionen, att Selektope ger ett mycket starkt skydd mot hård påväxt och indirekt bidrar till reducerad mjuk påväxt, säger I-Techs vd Philip Chaabane.

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem, så kallade Antifouling coatings, minskar bränsle och underhållskostnaden.

Mer om: bottenfärg | I-Tech | ytskydd
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Samverkan för stenmaterialåtervinning

Sverige är kanske bra på att panta flaskor, men när det kommer till återvinning av stenmaterial och betong hör vi till de sämsta i Europa. Framtagandet av ett gemensamt beslutsstöd för miljöriskbedömning vid återvinning av bergmaterial i anläggningsprojekt ska lyfta Sverige ur bottenträsket.

ScanStar delades ut på Emballasjedagene

Coca-Cola Sverige först med 100 % återvunnen plast

Ny maskin för digital efterbehandling

VSM Entreprenad får ny vd

Reagerade på negativ interaktion – får pris

Nyhetsbrev

Krönika: Är det hundens eller drakens år i innovationssystemet i år?

Det finns en myriad av utlysningar och program i det svenska innovationssystemet. Att som innovatör och entreprenör hitta rätt väg är ingen enkel match skriver SwedenBios vd Helena Strigård i sin krönika.

Nytt pris vill lyfta familjeföretag

Ny rapport: Hundratals secondhand-plagg har mindre klimatpåverkan än ett enda nytillverkat

Den ideella secondhand-organisationen Björkåfrihet har publicerat en rapport med medjämförelser i klimatavtryck mellan secondhand-kläder och nytillverkade. 

Skolor byggs i Uppsala

Skellefteås hamn byggs ut

En rejäl utbyggnad ska göra Port of Skellefteå bättre lämpad att klara industrinäringens ökade behov. Enligt planerna ska de cirka en miljon ton som hanteras i dag dubbleras till år 2024 när den nya kajen står klar.

Ståljätten skär ner i Europa

Världens modernaste wellpappfabrik

Tekniska framsteg i fokus

Och vinnarna är...

Topplistan: Största byggarna i Sverige

Toppen på listan över byggföretag med störst omsättning i Sverige ser ut som den brukar. 2018 toppade Peab före Skanska och NCC. JM behåller sin fjärdeplats. Det mesta talar dock för att Veidekke, som nästan tredubblat sin omsättning de senaste fem åren, rusar förbi redan i år.

För få kollar sitt blodtryck

Lösvikt framtidens trend?

Regeringen efterlyser plan för järnvägsunderhåll

Trafikverket har fått regeringens uppdrag att upprätta en långsiktig plan för underhåll av järnvägen och att utreda möjligheterna att avvisa järnvägsfordon som skadar järnvägsanläggningen

e-handel i fokus på PACK@lunch

Prestigefullt pumpuppdrag

Undersökning - medarbetare glöms vid automatisering

Ny kunskap om läkemedlet Litium

Spränger gruvor tillsammans

Årets Eldsjäl 2019

Olofsfors prisade på hemmaplan

Mässling mycket farligare än man trott

Nytt sätt att angripa virus får miljoner

Hon blir ny kommunikationschef på WSP

Ny ordförande i Packbridge

Scania bantar

Hon är Hydroscands nya vd och koncernchef

Svevia bygger i Norrköping

Fler slangbussar i Stockholm

Han tar över vd-stolen i Xylem Sverige

Ledare: Prislapp med frågetecken

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125