23948sdkhjf

Lyckat 3-årstest av marin bottenfärg

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

En kopparfri bottenfärg, som i tre års tid har använts på ett tankfartyg, uppvisar fortfarande ett bra skydd mot marin påväxt.

Team Calypso är en kemikalie- och produkttanker med 46,067dwt, som ägs och drivs av rederiet Team Tankers International Ltd. Tankfartyget dockade vid Sembcorps-varvet i Singapore i november 2015 för planerat underhåll, bland annat ommålning för byte av bottenfärgsskydd.

Läs också: En doldis på den globala marknaden

Det nya skyddet bestod av en kopparfri och självpolerande bottenfärg innehållande den aktiva substansen Selektope. Selektope kännetecknas av sin  förmåga att i mycket låga koncentrationer skapa ett flyktbeteende hos havstulpanlarven, vilket hindrar den från att fästa.

Under de senaste tre åren har fartyget seglat på handelsrutter som sträcker sig över stora delar av världshaven där ca 50 % av tiden tillbringats i varma zoner med vattentemperaturer på 25 grader Celsius och högre. Den typen av områden är ofta associerade med så kallade ”bio-fouling hot-spots” vilka kännetecknas av ett högt påväxttryck. Därtill har ett flertal perioder av längre ankringsintervall på 25 dagar eller mer förekommit.

En oberoende tredjepartsdataanalys verifierade att det ökade motståndet på skrov och propeller, på grund av marin påväxt, var ovanligt lågt jämfört med vad som förväntas för ett referensfartyg med liknande ålder, storlek och handelsmönster.

Det uppmätta värdet var ett totalt ökat motstånd på 12 % mot 30 % i genomsnitt för referensgruppen. Av det uppmätta motståndet beräknades bidraget från skrovet till 8 %, medan bidraget från propellern svarade för 4 %.

Läs också: Avtal med världens största skeppsbyggare

Den gradvisa ökningen av skrov- och propellermotståndet är 0,4 % per månad, jämfört med en förväntad ökning på mellan 0,5 % och 1,5 % per månad för referensgruppen. Dessutom genomfördes fysiska skrovinspektioner för att bedöma och verifiera de uppmätta resultaten. Inspektionen ägde rum i oktober månad och påvisade ett rent skrov, fritt från både hård och mjuk påväxt.

-Team Tankers fortsätter åtnjuta betydande bränslebesparingar som är förknippade med den Selektope-baserade skrovfärgen. Med tanke på fartygets längre ankringsperioder och utmanande handelsmönster bekräftar den oberoende dataanalysen, i kombination med skrovinspektionen, att Selektope ger ett mycket starkt skydd mot hård påväxt och indirekt bidrar till reducerad mjuk påväxt, säger I-Techs vd Philip Chaabane.

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem, så kallade Antifouling coatings, minskar bränsle och underhållskostnaden.

Mer om: bottenfärg | I-Tech | ytskydd
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tvärstopp för Göta Kanal

Idag startar den – testanläggningen som fångar koldioxid

De ska bygga Ragn-Sells anläggning för flygaska

Magnifik fabrik blev en utmaning för rivarna

Metallingjutna balkar, granitsten och riktigt seg betong. Färgfabriken är inte bara stor och full av lackrester, den är extremt stabil också – en utmaning för rivarna.

Industrijätten Hydro storvarslar

Stark orderingång i NRC-gruppen

2020 har, trots Convid-19-pandemin, börjat bra för NRC Group. Tillväxt i försäljningen och stark orderingång har resulterat i en orderstock som aldrig varit större än de dryga åtta miljarder norska kronor som redovisades i slutet av mars.

Nyhetsbrev

Sandviks nya paket

Den platta vinflaskan gör entré

Sandahls bryter med Schenker i förtid

Inget Load up North i år

Luft under vingarna för flygfotografering

Kranpunkten stärker i Stockholm

Kranpunkten förstärker närvaron i Stockholm genom att öppna en depå i Västberga industriområde, i nära anslutning till E4/E20, med Robin Eriksson som depåchef.

Tar över SL

De får asfaltera i Järfälla

Vindkraft löser småländskt elunderskott

Bristen på el i regionen kring småländska Åseda ska snart vara ett minne blott. Lösningen är 47 vindkraftverk i Uppvidinge kommun med en årlig elproduktion som beräknas uppgå till drygt 600 GWh, vilket skulle kunna förse 120 000 villor med hushållsel.

Överklagar jätteupphandling

Prisas för ökad gruvproduktion och högre säkerhet

Kapten! 28 Volvolastare anmäler sig

Nyligen var det uppställning för ett gäng nyinryckta i Eskilstuna. Uppställningsplatsen var dock inte en kaserngård utan hos Swecon där 28 specialutrustade Volvolastare anmäldes sig till tjänstgöring i det svenska försvaret.

Peab bygger i Ängelholm

Trafikverkets plan för Gävle – Kramfors

Sommarjobb på sliten väg

Det börjar blåsa upp till storm

SIA Glass designar för återanvändning

Vi följer upp - Så går det för miljardinvesteringarna i coronatider

Runt om i landet pågår miljardinvesteringar i stora industriprojekt. Vi har kollat hur läget ser ut nu i coronatider för några av dessa.

Vägledning om åtgärder kring mikroplast

Tungt för företagen

Mötesfri väg i Dalarna

Järnvägsplanering i Gävle

Öppet brev till EU om kollektivtrafiken

Robotar gör armeringskorgar

Nio nya i Nacka

Nya bostäder i Gävle

Toppchef lämnar Scania för Daimler

Stockholms största hittills

”Vi måste bygga billigare vägar snabbare”

1

Digitala tvillingar ska lösa mysteriet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109