23948sdkhjf

Lyckat 3-årstest av marin bottenfärg

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

En kopparfri bottenfärg, som i tre års tid har använts på ett tankfartyg, uppvisar fortfarande ett bra skydd mot marin påväxt.

Team Calypso är en kemikalie- och produkttanker med 46,067dwt, som ägs och drivs av rederiet Team Tankers International Ltd. Tankfartyget dockade vid Sembcorps-varvet i Singapore i november 2015 för planerat underhåll, bland annat ommålning för byte av bottenfärgsskydd.

Läs också: En doldis på den globala marknaden

Det nya skyddet bestod av en kopparfri och självpolerande bottenfärg innehållande den aktiva substansen Selektope. Selektope kännetecknas av sin  förmåga att i mycket låga koncentrationer skapa ett flyktbeteende hos havstulpanlarven, vilket hindrar den från att fästa.

Under de senaste tre åren har fartyget seglat på handelsrutter som sträcker sig över stora delar av världshaven där ca 50 % av tiden tillbringats i varma zoner med vattentemperaturer på 25 grader Celsius och högre. Den typen av områden är ofta associerade med så kallade ”bio-fouling hot-spots” vilka kännetecknas av ett högt påväxttryck. Därtill har ett flertal perioder av längre ankringsintervall på 25 dagar eller mer förekommit.

En oberoende tredjepartsdataanalys verifierade att det ökade motståndet på skrov och propeller, på grund av marin påväxt, var ovanligt lågt jämfört med vad som förväntas för ett referensfartyg med liknande ålder, storlek och handelsmönster.

Det uppmätta värdet var ett totalt ökat motstånd på 12 % mot 30 % i genomsnitt för referensgruppen. Av det uppmätta motståndet beräknades bidraget från skrovet till 8 %, medan bidraget från propellern svarade för 4 %.

Läs också: Avtal med världens största skeppsbyggare

Den gradvisa ökningen av skrov- och propellermotståndet är 0,4 % per månad, jämfört med en förväntad ökning på mellan 0,5 % och 1,5 % per månad för referensgruppen. Dessutom genomfördes fysiska skrovinspektioner för att bedöma och verifiera de uppmätta resultaten. Inspektionen ägde rum i oktober månad och påvisade ett rent skrov, fritt från både hård och mjuk påväxt.

-Team Tankers fortsätter åtnjuta betydande bränslebesparingar som är förknippade med den Selektope-baserade skrovfärgen. Med tanke på fartygets längre ankringsperioder och utmanande handelsmönster bekräftar den oberoende dataanalysen, i kombination med skrovinspektionen, att Selektope ger ett mycket starkt skydd mot hård påväxt och indirekt bidrar till reducerad mjuk påväxt, säger I-Techs vd Philip Chaabane.

I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem, så kallade Antifouling coatings, minskar bränsle och underhållskostnaden.

Mer om: bottenfärg | I-Tech | ytskydd
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sandvik på amerikansk offensiv

För att stärka sin sälj- och serviceplattform för en växande nordamerikansk kundbas förvärvar Sandvik sin distributör av Rammer-produkter i USA – Allied Construction,

Kina – en ljuspunkt på Volvos himmel

Med ett undantag har det i år varit kraftiga nedgångar på Volvo CE:s viktigaste marknader. Undantaget är Kina som är den främsta orsaken till att företagets nettoomsättning ”bara” minskade med 15 procent till 22,9 miljarder kronor under årets andra kvartal.

Svensktillverkat tillbehör som bryts ner med tiden

Tufft för företagare, men färre konkurser

757 byggrelaterade företag gick i konkurs under årets sju första månader, enligt färsk statistik från UC. Med det ligger byggindustrin fortfarande i topp antalsmässigt. Jämfört med samma period förra året stannade dock ökningen på fem procent.

Kryssarstopp i Norge

Efter coronadrabbade kryssaren på Hurtigruten – nu har Norge satt stopp för alla kryssningsfartyg med fler än 100 personer ombord.

Ball i täten för vindkraftsel

Nyhetsbrev

Nytt förpackningsföretag på nätet

Nytt förpackningsföretag satsar enbart på e-handel. Pacsome lanserar webbtjänst på fem marknader.

PolyOne+Clariant Masterbatch=Avient

Drabbades värst av coronakrien

Peab asfalterar i norr

Peab Asfalt har räknat hem ett par fleråriga beläggningsjobb i norra Sverige – uppdrag som beskrivs som strategiskt viktiga för företaget i regionen.

Nu börjar bygget av världens största fusionsreaktor

Rolling Optics i avtal med kinesiska YUTO

Svenskt projekt vill skeppa plastfabrik till Etiopien

Premiär för livstreamad gala

The 2020 Carton E-vent & Awards kommer att vara öppen för alla.

Ny VD

Miller Graphics förvärvar Lito AB

Den 1 augusti 2020 förvärvade Miller Graphics Lito AB.

Mässan framflyttad: Vill säkerställa att internationella resor normaliserats

Green Landscaping tar för sig i Stockholm

Ny hos Eneroth

Plus

Nytt ryck i Tunga Bussligan

Under juli visar ett fabrikat på ett riktigt ryck i Tunga Bussligan - samtidigt sackar ledaren, det visar Bil Swedens statistik.

Nyabs största i Mälardalen

Nyab fortsätter sin offensiv, inte bara i norra Sverige. För cirka nio månader sedan inleddes verksamhet även i Stockholm och nu har företaget tilldelats sitt hittills största projekt i regionen i form av den så kallade Trollesundsvägen.

Årets Fakumafest ställs in

Nyab tar hem rekordentreprenad

Ombyggnaden av E4 mellan Haparanda och Salmis. enligt ett kontrakt på cirka 176 miljoner kronor, innebär Nyab Infrastrukturs hittills största vägentreprenad sedan företaget bildades för snart tre år sedan.

Bra juli för bussarna

5 000 bort från Scania

Transportstyrelsen polisanmäler trafikskola

Tredje gången för BDX

Mångfacetterat uppdrag för NCC

Malmö har fått ett liftcenter

Svag juni för bussarna

Halvvarmt uppdrag i norr

APak & Volvo Cars utökar samarbetet

En mil bergtunnel – men var ska den dras?

Trafikverket tar ett helhetsgrepp om de nya stambanorna

De får förbereda för Norrbotniabanan

Nödiga tjuvar slog till mot lastbil

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14