23948sdkhjf

Nya VA-rör bör hålla 100-150 år

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Det har kommit en ny rapport som menar att de VA-rör som läggs från år 2020 bör hålla 100-150 år för att det ska vara samhällsekonomiskt och miljömässigt hållbart.

Varje år byggs det VA-ledningar för mer än 7 miljarder kronor i Sverige. Men förnyelsetakten behöver öka med 40 procent för att inte underhållsbehovet ska skjutas på framtiden. De VA-ledningssystem som läggs i dag bör, enligt Svenskt Vatten, ha en livslängd på minst 100 år.

För att kunna göra rätt prioriteringar behövs det kunskap om statusen hos enskilda delar av systemet. SVU:s, Svenskt Vatten Utveckling, rapport med titelnFramtidens hållbara VA-ledningssystem” går igenom dels de faktorer som har störst betydelse för VA-ledningssystemens livslängd, dels de forsknings- och utvecklingsbehov som behöver tillgodoses för att VA-ledningssystemen i framtiden ska hålla i 100−150 år.

Både forsknings- och investeringsbehoven är stora, och det gäller att satsa systematiskt på de projekt och delar av systemen där nyttan blir störst.

Rapporten systematiserar kunskap om olika rörsystem och rörmaterial i allmänna VA-ledningssystem − utifrån litteraturstudier samt enkät och intervjuer med ett antal kommuner, teknikkonsulter och entreprenörer.

Författarna har i första hand undersökt ledningssystem som förekommer ofta, där det ofta uppstår fel och där felen ger stora konsekvenser. Rapporten avslutas med rekommendationer för den fortsatta utvecklingen av systemen och hur kunskapen för längre livslängd hos systemen kan öka.

Det ger stora miljömässiga och samhällsekonomiska vinster om de VA-ledningar som läggs från år 2020 får en livslängd på 100−150 år. Målet är ambitiöst med tanke på hur dagens praxis ser ut. För att det ska uppnås måste kvalitet och kompetens öka när det gäller bland annat förnyelseplanering, produkt- och materialutveckling, samarbete, projektering, upphandling, utförande, drift och underhåll.

Det är viktigt med hög kvalitet på det material som används, och materialet ska vara rätt för omgivningen. Anläggningen ska ske på rätt sätt, och systemen ska utformas med tanke på framtida drift och underhåll.

Genomgången av FoU-behov visar att det finns projekt som kan ge stor nytta till rimlig insats. Utifrån planerings- och byggperspektiv bör det skapas utökat samarbete och ökad kunskapsöverföring mellan beställare, konsulter och entreprenörer genom exempelvis nätverksplattformar.

Det bör tas fram stöd för tydliga materialvalspolicier för VA-huvudmän samt en kontroll- och byggledarhandbok för att säkerställa kvaliteten i utförandefasen. En projektledarhandbok håller på att tas fram i Svenskt Vattens regi.

De projekt som bör prioriteras utifrån de vanligaste materialen i dagens ledningssystem är studier av kostnad och nytta av att förlänga livslängden på metalliska dricksvattenledningar, hur fogningsegenskaper kan förbättras på självfallsledningar i plast och betong, samt hur trycksatta PE-ledningars livslängd kan garanteras och övervakas bättre än i dag.

Rapporten har skrivits av en arbetsgrupp inom RISE, Research Institutes of Sweden, och Swerea KIMAB.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Nyhetsbrev

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

1

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.144