23948sdkhjf

Följ spriten som lagras till sjöss

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

I 200 år uppger Linie Aquavit att de låtit lagra sin Aquavit i fyra månader till sjöss för skapa den lena karaktäristiska smaken – är det en myt eller är det verkligen sant?

RES Dryck & Smak

En del har ifrågasatt om denna process med lagring till sjöss verkligen är sann, allt fler har lutat åt att det bara är ett sätt att marknadsföre en akvavit bland många andra, i alla fall under senare tid. Men nu har Linie lanserat en kampanj för att bevisa sin äkthet genom att live-streama sin resa till havs runt om i världen.

Sedan 1805 har varje droppe Linie Aquavit lagrats under en 4 månader lång resa runt om i världen för att mogna på sherry-ekfat. Faten är placerade på däck, vilket möjliggör för vågor, temperaturförändringar och fuktighet att ge denna norska Aquavit sin karaktär med sin oöverträffade lena smak.

En del människor har dock misstänkt att denna havslagringsprocess är en bluff och därför streamas nu hela den 2 880 timmar långa resan live på Linie.com. Denna resa tar Linie Aquavit över ekvatorn – hela två gånger. Har du fyllt 20 år? Då kan du titta på direktsändningen HÄR!

Beviset och rutten

– Linie är uppkallad efter den geografiska linjen ekvatorn. Havslagringen ger Linie en len smak - och ingår i varumärkets DNA. Produktionsprocessen är en utmaning. Det hade varit mycket lättare och billigare att lagra Aquaviten i vårt destilleri i Oslo, men genom sådan lagring är det helt enkelt inte möjligt att återskapa den enorma effekt som havet har på Aquavit. Dessutom är denna 200-åriga lagringstradition nu en del av norsk kulturhistoria, och det vill vi behålla. Vi känner verkligen att det är synd att vissa människor inte tror att Linie seglas runt om i världen för att lagras och få sin signifikanta lenhet. Därför bevisar vi nu detta, säger Lenita Nylund, marknadschef på Arcus Sweden.

14 november 2018 kastade ett fartyg med Linie loss från Bremerhaven, Tyskland, för en fyra månaders lång resa till havs runt om i världen. Fartyget har 11 länder och 22 destinationer planerade i sin rutt, inkluderat England, USA, Nya Zeeland, Australien, Singapore, Kina, Japan och Panamakanalen. Linie kommer att under sina fyra månader till sjöss att segla över Atlanten och stillahavsområdet, samt traditionsenligt korsa ekvatorn två gånger. Kampanjen syns via sociala medier, banners och i tryck över en fyra månaders period.

Ett hav av utmaningar

Arrangerandet av live-streamingen innebar ett antal tekniska utmaningar. Det utvalda skeppet valdes relativt kort innan avfärd och efter det var man tvungen att ta reda på vilken utrustning och system som krävdes. Det fanns även bara 24 timmar till att installera utrustningen och kontrollera att allt fungerade som det skulle. Man kom fram till en joystick-lösning som gör det möjligt att styra kameran och ändra dess vinkel på båten. Det är ganska komplicerat att streama via ett nätverk av begränsade satellitlänkar och att se till att sändningen fortsätter dygnet runt, även när det är dåligt väder.

Linie-fartyget heter Tamesis och ägs av företaget Wallenius Wilhelmsen. Båten lastades med sex Linie-behållare fyllda av sherry-ekfat med Linie Aquavit, motsvarande 100 000 flaskor. Aquaviten kommer att kunna avnjutas nästa år, god som den är eller tillsammans med annan dryck.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Bäst i landet på avfallshantering

Nöjda kunder och bra miljövärden för förnybara drivmedel och matavfallsinsamling avgjorde när landets bästa bästa kommun på avfallshantering utsågs igår.

Peab bygger naturnära

Ett helt nytt bostadsområde ska byggas i Sollentuna.

Liten rigg med stor räckvidd

Sandviks nya topphammarrigg får plats på en släpvagn, enligt företaget tar aggregatet sig fram nästan överallt och den ska passa för både anläggningsjobb, tunneldrivning och stenindustrin.

Siktar på Bussförar-SM 2019

Regerande svenska mästaren i att köra buss, Anders Norell Bergendahl, siktar på deltagande i Bussföra-SM även i år – varvar läkarstudierna med helgjobb som bussförare.

SJ ska köra Öresundståg

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Nyhetsbrev

Upptåget närmar sig Mälartåg

En integrering av Upptåget med Mälartåg, det kan bli resultatet av det beslut som Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden fattade vid sammanträdet 20 maj.

Risk för brittisk stålkollaps

Busskuren som renar luften

Avancerad pålning för Sveriges första AC Marriott-hotel

Ibland är det trångt på riktigt – järnvägen dundrar förbi bara några meter från bygget och hela tomten går åt när Constrera bygger hotell tillsammans med Vi Invest i Solna.

Rottneros massa nu fossilfri

Klarsignal för nya E10

Peab asfalterar i Olofström

Klockan tickar för Bergnäsbron

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny säckfabrik invigdes av näringsministern

Avfall Sverige avbryter samarbete kring förpackningar

Avfall Sveriges styrelse har beslutat att tills vidare avbryta arbetet med den samverkansplattform som skapats med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Samarbete ska minska matsvinn i livsmedelsbranschen

Nya krafter i Svenska Förpackningsgillet

1

Hon ska leda PE:s satsning på infrastruktur

PACK POINT NORDIC av stapeln – Konferensen i bilder

ÅI till Holmen: Låt oss inte sprida fake news

Holmen skapar förvirring kring klimat- och miljönyttan med återvunnet papper.

Fokus på rugby för Polarcool

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

SIS får nytt namn och utseende

Ny hållbarhetschef på Svevia

Vill ha mer tid att täcka deponi

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122