23948sdkhjf

”Vi började med två tomma händer”

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Häv och Gräv frodas i en expansiv del av landet. Företaget ser sin bredd som en viktig framgångsfaktor – de både spränger, krossar och mäter själva.

Norrköping. Patrick Berg sitter i sin Volvo 220 bandgrävare och schaktar i Graversfors i Åby, utanför Norrköping.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

– Det är mycket berg, kuperat och eländigt, konstaterar han glatt.

Häv och Gräv gräver för dagvatten, el och fiber denna gråmulna novembereftermiddag, tre grävmaskiner, en stor och en liten dumper, en borrvagn och en hjullastare är utvalda för uppdraget som innebär att några kilometer väg ska brytas upp, rörgravar ska grävas och till sist ska allt återställas.

Det är ett jobb med utsikt, 25-tonnaren sitter uppflugen på en bergskant och på sin högra sida kan Patrick Berg titta ner på ett järnvägsspår som går tätt intill Näkens strand.

– Jag får se upp så det inte rullar ut stenar på järnvägen, jag får sträcka mig och lägga fast dem.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

Han har GPS till sin hjälp i övrigt är det företagsmottot ”häv och gräv” som får råda.

–  Jag har fått ta av rotorn eftersom det är så hårt, jag skrapar med en mindre skopa så jag kommer ner i fickorna.

Emellanåt åker tjälkroken fram också.

–  Pinnmon är jobbig, man får ta i så mycket maskinen orkar för att få loss allt, ler han.

Läs också: T-schakts tyska fullträff

Uppdraget är ett av flera liknande som Häv och Gräv har igång under hösten.

– Vi håller på lite överallt, ler vd Karl-Johan Moberg.

Det var han och lillebror David Andersson, i dag projektledare och personalansvarig, som startade Norrköpingsföretaget 2002

–  Vi började med två tomma händer, säger Karl-Johan Moberg.

Läs också: Blå, blå är grävaren

De var i 20-årsåldern när de tog steget, händerna var tomma, men med i bagaget fanns ett glödande maskintresse, ett stort driv och en obändig lust att starta eget.

– Vi är bondgrabbar som har jobbat för farsan på alla lov och helger sedan barnsben, nu ville vi prova själva så vi smög igång, säger David Andersson.

Bröderna är uppvuxna i  Vikbolandet öster om Norrköping och de startade på hemmaplan genom att lägga alla sina sparpengar på en tre ton tung turkos Komatsugrävare.

–  Vi körde mycket i olika fritidsområden, lagade vattenledningar och avlopp, gjorde tillbyggnader och utförde grundläggning, säger David Andersson.

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

Redan efter något år var det dags att anställa och skaffa fler maskiner, året därpå var de redo att lämna Vikbolandet.

– Den stora staden Norrköping lockade, vi började köra för NCC och göra allt mer vägunderhåll, säger Karl-Johan Moberg.

Sedan dess har företaget vuxit snabbt – 2017 låg omsättningen på 136 miljoner kronor och i dagsläget räknar man in 60 anställda, ett tiotal inhyrda och cirka 50 maskiner.

Grundarbröderna har också fått uppbackning sedan Henrik Carvelid, projektledare, och Fredrik Söderlund, arbetschef, anslutit som delägare. Båda har många år i branschen och de trivs med den tajta organisationen på Häv och gräv.

– Det är korta beslutsvägar, konstaterar Henrik Carvelid.

–  Vi är ett glatt gäng – inget är omöjligt, ler Fredrik Söderlund.

Han lyfter också fram ekonomiansvariga Helena Eklund som en viktig del av framgången.

– Det är hon som har koll, hon är spindeln i nätet som tar hand om det mesta!

Häv och Gräv åtar sig uteslutande egna entreprenader, de hittar sina uppdrag i Östergötland och Sörmland och kunderna är allt ifrån privatpersoner till större byggföretag.

– Vi blandar stora och små jobb, en del sträcker sig över flera år, andra är kortare, säger David Andersson.

Markentreprenader är basen.

– Vi gör alla slags markarbeten – grundläggning, vägar, VA, finplanering med stensättning, betongjobb, plattor med mera, säger Henrik Carvelid,

Tanken är att vara breda nog att klara det mesta på egen hand.

–  Det är en styrka att ha många ben att stå på, säger Fredrik Söderlund.

–  Vi gör det mesta inom mark, det enda vi hyr in underentreprenörer för är styrd borrning, säger Karl-Johan Moberg.

Företaget har två mobila krossverk och fyra borriggar, som hanteras av två krosstekniker och tre sprängare.

– Vi både spränger och krossar själva, då kan vi förädla materialet på de egna jobben, säger David Andersson.

– Det är bra att ha krossning och sprängning i egen regi, allt blir mycket mer lättplanerat då, säger Karl-Johan Moberg.

Sprängnings- och krossningstjänsterna säljs även externt.

–  Vi är inte så många som sysslar med kross i Norrköping och vi kör mycket åt andra – det är sällan maskinerna står still, säger Karl-Johan Moberg.

Företaget har också egna mättekniker som utför inmätning och utsättning och bygger modeller till maskinerna.

–  Det är en stor fördel att ha den resursen själv, mätteknikerna gör också externa jobb, säger Karl-Johan Moberg.

En tjänst har dock tagits bort från menyn.

–  Vi har haft snöröjning en period, men valde bort det för fem år sedan, säger David Andersson.

Snöröjning kostar ibland mer än det smakar, konstaterar Karl-Johan Moberg.

– Det krävs arbete både nätter och helger, det kostar på och många uppskattar att få slippa det.

– Blir det en riktig vinter kanske det är värt det, men som det varit på senare år förlorar man mest på det, säger David Andersson.

Maskinparken är blandad med 30 grävmaskiner i storleken 1,5-40 ton, fem lastbilar, fyra stora dumprar, ett par smådumprar samt fyra lastmaskiner där L180 är störst.

– Det är ofta chaufförerna själva som får välja märke, vi köper mycket från Maskinia i Linköping och Swecon i Norrköping, kommenterar David Andersson.

Maskinerna servas enligt avtal, allt övrigt underhåll utförs i den egna verkstaden som bemannas av tre personer.

Företaget har vuxit kontinuerligt under de sexton år som gått och Fredrik Söderlund konstaterar att Östergötland är en het region med mycket jobb.

– Logistikföretagen och hamnen har gjort att det har rullat på bra, bostadsbyggandet har också varit högt, men det kommer nog att dala.

Trots detta ser det ut att vara fortsatt högtryck, förklarar han.

–  Ostlänken drar med sig mycket jobb.

Häv och Gräv kommer inte att hänga på låset för att ta på sig någon entreprenad för Trafikverket, företaget räknar dock med att jätteprojektet kommer att föra med sig en hel del andra jobb.

– Det kommer att bli mycket att göra, säger Fredrik Söderlund.

Han noterar dock att konkurrensen är hård även på en intensiv marknad.

– Marknaden är ju pressad ändå, det är många om jobben men som det är nu är det ingen som blir utan.

De senaste fyra åren har företaget täckt upp för de dalar som trots allt visar sig vintertid genom att göra jobb i Stockholm.

– Vi har gjort en del egna markentreprenader för VA, det är ett bra sätt att hålla igång personalen på vintern, annars räcker Östergötland och Sörmland bra för oss, säger Karl-Johan Moberg.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Alstom får miljardorder

RMV:s dotterbolag fahma beställer världens största flotta av bränslecellståg från Alstom – totalt är affären värd 5,4 miljarder kronor.

Tamsons växlar upp

Kristoffer Tamsons, trafikregionråd i Region Stockholm har på kort tid klivit in som ordförande i två stora organisationer: Mälardalsrådet och Svensk Kollektivtrafik.

Grön biokomposit i svensk nylanserad kista

Hur mycket kan du om plast och hållbarhet?

Tobaksjättens oväntade vision

Hela Europa med tåg

Nyhetsbrev

Hon blir chef för Skånes sjukvård

Ökad lönsamhet med bättre underhåll

Bananförpackning "best in show" på PIDA

Staffare hyllade på hemmaplan

Företaget blev ”Årets entreprenör” i Hudiksvall.

Gotlandsbuss förlorar trafiken

Gotlandsbuss förlorar all kollektivtrafik och skoltrafik på Gotland - det blir i stället Bergkvarabuss som får uppdraget med trafikstart i juni nästa år.

1

Fullt ös på Maskinexpo

Regnet strilade men humöret var på topp när årets Maskinexpo slog upp portarna på torsdagen.

Träffpunkt i norr

Med långa avstånd blir behovet av ett samlande forum ännu större. Under två dagarsmötet Fokus Hjälpmedel möttes förskrivare, hjälpmedelskonsulenter och leverantörer för fortbildning och nya perspektiv.

Möblerar om i polyamidverksamheten

Extremt mjuk fotopolymer

VI FÖLJER UPP: Cyberattacken mot Norsk Hydro

En kostsam historia och produktionen är fortfarande inte tillbaka fullt ut.

Plus

Dags att öka den digitala mognaden

Exklusiv intervju i Process Nordic.

Plus

Samverka affärsmässigt

Allt fler företag vill arbeta med industriell symbios där ett företags restprodukt eller restvärme blir en resurs hos någon annan. Vi har besökt Kemira i Helsingborg som har lång erfarenhet av detta.

”Transportfusk kan stoppas”

Från bokhandel till e-handel

SL-buss i brandolycka

SSM renodlar – avyttrar entreprenaddelen

Tuff kostnadsjakt och koncentration till kärnverksamheten är viktiga inslag när bostadsutvecklaren SSM anpassar organisationen efter målgruppens försämrade möjligheter att finansiera sina bostäder. Samtidigt inleds ett strategiskt samarbete med bostadsbyggaren Mecon Bygg.

Daf miljardsatsar för fortsatt tillväxt

Det går bra för lastbilstillverkaren Daf, så bra att företaget nu aviserar en investering på motsvarande en bit över två miljarder kronor i hyttfabriken i Westerlo.

Rymden på Stockholms Kulturfestival

Rymden är årets tema på Stockholms Kulturfestival som går av stapeln 13-17 augusti – något att pricka in för temaresan till Stockholm under sensommaren.

Klarsignal för nya E10

Hon blir Wästbyggs nya Stockholmschef

Ny strategi att behandla tuberkulos

DSM gör förvärv

Växjö nästa för Hydroscand

Coromatic får ny ägare

Uppländskt uppdrag för Peab

De två bolagen går samman

Nytt bostadsområde byggs i Ale kommun

Ledare: Vårbudget utan svar

1

Stora bostadsbyggen på Slakthusområdet

Förändringar i producentansvaret riskerar snedvrida konkurrensen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126