23948sdkhjf

Lövhalka - nu bevisat snorhal

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Lövhalka är lika halt som snö, den slutsatsen har en biltillverkare forskat fram – lövhalka drabbar den kollektivtrafik som körs där löv finns.

Höstlöven är vackra, så här års har de flesta fallit och landat på vägbanor och räls. Löven ligger blöta på vägen i flera lager och kan då utgöra en allvarlig fara för alla slags vägfordon, även för bussar. Lövhalkan drabbar även all spårtrafik utom den del av tunnelbanan i Stockholm som endast går i tunnel. Men många har varit kritiska till uppgifter om att det är lövhalka som orsaker förseningar, för så farligt kan det väl inte vara med liter löv. Eller? 

Jo, det kan det! För nu har Ford genomfört ett unikt experiment på hur hala löv kan vara och det visar sig, som många misstänkt, att de kan vara lika hala som snö.

En grupp utvecklare på Ford, som jobbar med att utveckla halkkörningsläget till nya Ford Focus Active, har gjort unika tester på hur halt lövhalka egentligen är. För snö finns gott om mätvärden, inte minst genom många bilmärkens omfattande tester på testanläggningar här i Sverige, men det visade sig att ingen tidigare hade mätt halkvärdet för löv.

För att åtgärda det samlade Fords ingenjörsteam ett par säckar med löv och åkte till företagets testbana i Belgien. Till sin hjälp hade de en friktionsmätare som mäter hur hal en yta är genom att rulla över ytan.

Testerna visade att lövhalka, i vissa situationer, faktiskt kan vara lika halt som snö. Halka, eller friktion, mäts i enheten µ, där ett lägre värde anger ett halare underlag. Löven uppmätte som lägst mellan 0,3 och 0,4 µ, vilket är samma värden som observerats för snö.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han skrev bästa avhandlingen

Nu står Sverige och Norge för dörren

Kinas näst största på formsprutningsmaskiner.

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

Nyhetsbrev

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Ascelia börsnoteras – Stor vd-intervju

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.3