23948sdkhjf

Nya tester med tyngre malmtåg

Mer gods med oförändrat antal tåg är målet med de tester som startar nu i december på Malmbanan mellan Kiruna och Narvik.

I Sverige är 25 ton den vanligaste högsta tillåtna axellasten på våra järnvägar. Malmbanan är med sina 30 ton ett undantag, men det räcker inte. Genom att höja nivån till 32,5 ton skulle exempelvis kapacitetsökningen bli tio procent. Det innebär att varje tåg kan transportera 680 ton mer malm än i dag, något som inte minst skulle minska miljöbelastningen.

Bakom planerna på att nu i december inleda en årslång testdrift på den nästan 130 kilometer långa sträckan mellan Kiruna och Narvik står Trafikverket, LKAB och Bane Nor som inledde utredningsarbetet redan våren 2016. Sedan dess har bland annat tillståndet bedömts och bärighetsberäkningar gjorts för att säkerställa att alla 53 broar klarar den högre axellasten

På liknande sätt har riskinventeringar och bedömningar gjorts för resten av banan för att få en uppfattning om stabiliteten. Där uppgifter från tidigare fältundersökningar saknats eller där det krävts kompletterande undersökningar har Trafikverket med hjälp av borriggar undersökt banunderbyggnadens och materialets egenskaper.

Även lokens kraftförsörjning och signalers placeringar har analyserats för att se vad som behöver åtgärdas innan testerna drar igång. Därutöver genomförs så kallade referensmätningar på utvalda trummor, broar, bankar och spårkomponenter. Avsikten är att följa upp resultatet både under ordinarie trafik och under testerna med den högre axellasten.

Efter den inventering som gjorts på den svenska delen av sträckan har såväl vissa bergbroar som banvallar förstärkts under årets barmarksperiod för att möjliggöra den planerade erfarenhetsdriften, som inledningsvis planeras till ett tåg per dygn.

Testet kommer att övervakas av Norconsult som fått i uppdrag att utifrån olika system inhämta, analysera, sammanställa och rapportera elva olika aktiviteter i ett kontrollprogram i en månatlig rapport. Rapporten ska därefter ge all nödvändig information om hur den tyngre trafiken påverkar banan.

Enligt Trafikverket tillåts inte högre axellast än 32,5 ton någonstans i Europa. En sträcka där den höga vikten redan accepteras är dock mellan Vitåfors och Luleå där det redan går malmtåg. Där slutfördes ett två år långt test med 32,5 tons axellast i september 2017 och den 210 kilometer långa sträckan har nu godkänts för den högre vikten.

Tanken är att inledningsvis köra två tåg per dag med den högre axellasten, och sedan öka antalet steg för steg. Innan alla tåg får köra med den högre vikten krävs dock fortsatt utredning och förstärkning av banan. Bland annat krävs utbyte av spår och växlar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094