23948sdkhjf

Ikon för julbordet

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Coca-Cola lanserar sin ikoniska glasflaska i specialupplaga för julsäsongen.

För att skapa festligare stämning vid årets julbord förändrar Coca-Cola sin mest klassiska design och lanserar nu den världskända glasflaskan i 1-litersupplaga.

– Julen är traditionernas och gemenskapens högtid. Att släppa en stilfull flaska man gärna vill ha på julbordet, i en storlek som gör att man enkelt kan dela den med sina närmaste, känns som ett bra sätt att hylla allt julen står för, säger Samantha Walker, Director Operational marketing på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Den klassiska flaskan är designad under ledning av svensken Alexander Samuelsson som utvandrade från Surte i Västergötland i början av 1900-talet. Han ritade flaskan för lite mer än 100 år sedan som sitt bidrag i en designtävling som gick ut på att skapa den mest ikoniska flaskdesignen åt Coca-Cola. Företaget Root Glass, där Samuelsson arbetade, skickade in bidraget och vann tävlingen. 1916 påbörjades produktionen i Indiana, USA. Endast några små ändringar genomfördes, sedan dess har designen varit densamma.

– Lanseringen av glasflaskan i 1-litersupplaga som en säsongsprodukt visar att Coca-Cola vill vara med som skapa värde för dryckeskategorin genom att erbjuda produkter och förpackningar som driver den framåt, säger Samantha Walker.

Designklassikern från Coca-Cola i 1-litersupplaga finns i utvalda butiker från mitten av denna månad.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Alstom påbörjar underhållskontrakt

Glänsande gammal goding

En Åkermangrävare anno 1964 bländade åskådarna i Åsele, en färgstark men svårkörd skönhet. – Jag är inte hjälpt av att ha kört grävmaskin hela livet – när jag kör den här är jag lika mycket nybörjare som du skulle vara.

Lucka 11 - se vem som finns här

Projekt om digitala tvillingar för vattenrening

I ett nytt projekt kommer ett antal aktörer att undersöka hur öppna data i digitala tvillingar för vattenreningsverk kan bidra till nya produkter och tjänster för effektiv och hållbar vattenrening.

Rototilt bygger ut

Rototilt närmar sig kapacitetstaket och bygger därför ut sin fabrik med mer än 3 000 kvadratmeter.

Ny styrelse i Bellman Group

Bellman Group byter ut sin styrelse, nya ledamöter ska stärka företaget inför framtiden.

Nyhetsbrev

Perstorp säljer kaprolaktonverksamheten

Amerikanska Ingevity tar över verksamhet och varumärke.

Castellum bäddar för tillväxt

Castellum förstärker och möblerar om i företagsledningen som förberedelse inför en förväntad tillväxt.

Lucka 10 - se vem som döljer sig här

Årets livsmedelshalvdag på Empack

Han blir vd på Svenska Metallkretsen



Luriga myrar trycks ned

"Där vill vi inte vara och gräva."

Samma koncept under nytt namn 

Gå på opera och återvinn mobiler!

GöteborgsOperan har startat mobilinsamling för sina besökare, ett initiativ som direkt blivit en succé.

Nedgång i offentligt husbyggande

Kraftigt ras i nyinvesteringar i skolor och barnstugor.

Klart med installatör till förbifarten

Cirka 40 tjänstemän och som mest drygt 250 montörer får sysselsättning när installationerna ska på plats i Förbifart Stockholm.

Lucka 10 - vem finns här bakom?

Bauhaus tar över Fredells

Plus

Två toppar årets julöl!

RT-Forum har provat årets julöl och andra juldrycker i samarbete med Foodnet - resultatet är att två öl är i topp bland många fina brygder.

Lucka 9 - vem där?

Lucka 8 - vem hittar vi här?

VD-byte hos Avfall Sverige

Elbilar och hus i energiharmoni

Självkörande bussar - i Borås!

Lucka 7 - kika in här

Byggstart i Södertälje

Uppsalaföretag prisades

Lucka 1 – vem döljer sig här?

De bygger fiber i Västergötland

Västerbotten: Slut på influensavaccin

Nätet störst på Black friday

Keolis depå i brand

Lundberg till Region Stockholm

Får Forska Sveriges hedersutmärkelse

Han lämnar vd-posten

Hur gör krassliga flyttfåglar?

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.227