23948sdkhjf

Volvo säljer självstyrande lastbilar

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Sex Volvolastbilar ska styras av en hjullastaroperatör när konceptet för första gången används kommersiellt.

Norska Brønnøy Kalk AS i Velfjord blir först ut att köpa Volvo Lastvagnars självkörande fordon – sex stycken Volvo FH16 lastbilar ska sköta företagets transporter från kalkbrottet till krossen i en hamn.

Läs också: Elbil redo ta hand om göteborgarnas sopor

Fordonen kommer att styras av en hjullastaroperatör och rutten är dragen både utomhus och i fem kilometer långa tunnlar.

Enligt Volvo Lastvagnar är avtalet är ett resultat av nyligen genomförda automatiseringsprojekt inom bland annat gruvdrift, sockerrörsskörd och sophämtning.

Det är dock första gången lösningen ska användas kommersiellt av en kund och upplägget innebär mer än att bara leverera ett antal självkörande fordon.

I avtalet ingår att kunden köper en komplett transporttjänst och betalar per levererat ton,  det handlar alltså om en total transportlösning – att transportera kalksten mellan två terminaler.

Läs också: ”Äntligen har vi lock up”

–   Det här är ett viktigt steg för oss, säger Raymond Langfjord, vd för kalkbrottet, i ett pressmeddelande.

– Konkurrensen i branschen är hård. Vi arbetar hela tiden med att öka effektiviteten och produktiviteten på lång sikt, och vi har en tydlig vision om att vi vill utnyttja nya möjligheter inom teknik och digitala lösningar. 

Han uppger att företagets konkurrenskraft kommer att öka på en tuff global marknad i och med att man börjar använda självkörande fordon.

Sasko Cuklev, Director Autonomous Solutions på Volvo Lastvagnar, gläds åt att företaget nu kommit så långt att det levererar lösningar med självkörande fordon.

Läs också: Bra år för Volvo Lastvagnar

–  Arbetet utförs i ett avgränsat område med förutbestämda rutter och vi kommer kontinuerligt jobba vidare med hur vi kan få ut mesta möjliga av lösningen och skräddarsy den efter specifika kundbehov. Det handlar om att samarbeta för att utveckla nya lösningar som ger största möjliga flexibilitet, effektivitet och ökad produktivitet, säger han i pressmeddelandet.

Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson förklarar att det gäller att vara på tårna om man ska stå sig i konkurrensen.

– De globala transportbehoven förändras hela tiden i mycket snabb takt, och det krävs nya och avancerade lösningar för att hålla sig i framkant. Vårt mål är att gå i spetsen för utvecklingen av produkter och tjänster som tillgodoser dessa behov, säger han i pressmeddelandet.

Logistikupplägget med de självkörande fordonen har testats med framgång, uppger Volvo Lastvagnar. Testerna ska fortsätta och lösningen ska tas i full drift i slutet av nästa år.

Fakta

  • I överenskommelsen ingår en lösning där självkörande fordon transporterar kalksten mellan olika terminaler åt Brønnøy Kalk i Velfjord, Norge.
  • Avtalspartner är Brønnøy Kalk AS och Volvo Lastvagnar.
  • De självkörande Volvo FH16-lastbilarna med 750 hästkrafter styrs av en hjullastaroperatör.
  • I rutten ingår körning i både tunnlar och utomhusmiljö.

Källa: Volvo Lastvagnar

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Han skrev bästa avhandlingen

Nu står Sverige och Norge för dörren

Kinas näst största på formsprutningsmaskiner.

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

Nyhetsbrev

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Ascelia börsnoteras – Stor vd-intervju

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.104