23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

”Vi ska bli nummer ett i Sverige”

Det finns fyra stora inom kollektivtrafik i Sverige, en av dem är Keolis som enligt senaste sammanställningen är den näst största. Nu ska det bli ändring på det, nye vd:n Jan Kilström sätter ribban högt, hans bolag ska bli nummer ett i Sverige.

CHEFINTERVJU

Jan Kilström tillträdde som vd för Keolis Sverige 1 september i år, så han är alltjämt tämligen ny på jobbet och i kollektivtrafikbranschen. Närmast kom han från transportföretaget Green Cargo där han var vd under fem år.

Hur gick det till när du erbjöds jobbet?

– På traditionellt sätt, jag fick en fråga om huruvida jag var intresserad av jobbet som vd för Keolis Sverige. Det var ingen tvekan från min sida. Keolis är en stor aktör inom kollektivtrafik och bidrar till en hållbar utveckling av vårt samhälle. Jag är stolt att vara en del av ett företag som bidar till att underlätta tillvaron för många. För de som inte kan eller vill köra bil ser vi till att de kommer till jobbet, till skolan, till mataffären, till läkarmottagningen eller till sina vänner.

Transporter kan du, men du har inte jobbat med persontrafik?

– Så är det, jag har inte sysslat med persontransporter tidigare men Keolis liksom Green Cargo är ett bolag med tjänster baserade i ett nätverk vilket innebär att flera av de grundutmaningarna är likartade.

Hur mycket nytta har du av dina tidigare erfarenheter?

– Väldigt mycket skulle jag vilja påstå. Grunden för stabila och effektiva transporter sätts i hur allt planeras. Linjer, medarbetare, fordon, underhåll – allt ska optimeras om vi ska leverera kostnadseffektiva transporter oavsett om de går på räls eller på väg och oavsett om det är en resenär eller en stor varuleverans som ska komma till sin destination i tid. Ytterligare en likhet är själva affären. Det är stora kontrakt som löper över en längre period. Säkerhet, kvalitet och lönsamhet är vägledande oberoende om det är persontransport eller gods. Båda branscher karakteriseras av marknader som präglas av en stor prispress. I Sverige utsätts kollektivtrafik för allt striktare krav när det gäller punktlighet och tillförlitlighet. Samtidigt finns ett krav att kostnaderna per kilometer sjunker. Jag vidhåller att det är viktigt med rätt prisnivåer för att kunna utveckla och investera för framtiden. Billigast är inte bäst.

Keolis Sverige har ett franskt moderbolag, vad betyder det för den svenska verksamheten?

– Keolis koncernmässigt ligger långt fram när det gäller den nya tekniken. Det kommer vi att kunna ha nytta av här när vi ska utveckla nya kollektivtransportlösningar för Sverige. Vi har ett huvudkontor som är mycket stödjande för att utveckla Keolis-verksamheten i olika länder. I Sverige är vi i princip självgående och har ett stort mandat att utveckla företaget men jag värdesätter det intresse som Keolis Sverige genererar hos vårt huvudkontor.

Hur stort är Keolis Sverige?

– Inom Keolis koncernen är den svenska verksamheten den näst största. Det gör att vi har en stor resultatpåverkan på hela Keolis. Det vi åstadkommer i Sverige påverkar koncernen på ett markant sätt.

Bussförarbristen, hur tacklas den av Keolis? Er egen utbildning lär inte räcka till, sägs det.

– Nej, förarbristen är ett stort bekymmer, säger Jan Kilström. Vi måste hitta olika sätt att attrahera förare. Den egna utbildningen är en bra insats men vi försöker också hitta samarbeten med kommunerna och genom Komvux-utbildningar för att skapa ett ökat intresse för yrket. Att vara bussförare för Keolis är ett yrke att vara stolt över. Jag hoppas att vi genom våra insatser kan nå personer som inte kanske har övervägt detta yrke förut. Vi skulle gärna välkomna ännu fler kvinnliga bussförare till oss liksom personer med utländsk bakgrund.

Men ni har många bussförare med utländsk bakgrund har jag förstått?

– Ja, det har vi. Vi kan stoltsera med många nationaliteter i Keolis Sverige och vi välkomnar gärna fler. Vi har ett behov av omkring 600 bussförare per år. Fler och fler i Sverige väljer bussen över bilen vilket innebär att just för detta yrke är det ljust på anställningsfronten.

Ni storsatsar inom molntekniken inom IT, kan du förklara hur ni tänker där?

– Vi är övertygade om att det blir allt viktigare att ligga i framkant på den digitala sidan. Här gäller det att ligga nära uppdragsgivarna för att ta fram lösningar som underlättar resandet i kollektivtrafiken, till exempel när man ska planera eller betala sin resa eller ge information vid tidtabellsavvikelser. Sedan är det också ett sätt att effektivisera verksamheten. Molnteknik ger en hög driftssäkerhet och ökad flexibilitet till en lägre kostnad än motsvarande traditionella alternativ.

En konkurrent har satsat på självkörande bussar i Sverige, kommer Keolis också att göra det framöver?

– Vi på Keolis har kört autonoma fordon på test i USA, Belgien, Kanada, Australien och Frankrike . Vi var först med att sätta autonoma fordon i trafik när vi gjorde det i Lyon 2016.

I medier har de självkörande bussar som körs av konkurrenten Nobina i Barkarby uppgivit vara världens första i reguljär trafik. Något som Trafikforum redan dementerat, de var visserligen först i Sverige men inte i Europa eller i resten av världen även om självkörande minibussar i reguljär trafik ännu är ytterst sällsynta.

– Jag tycker det är lite synd att en av våra konkurrenter har tagit den positionen i Sverige, vi borde ha gjort det. Vi kommer absolut att satsa på självkörande bussar framöver för en modernare och säkrare kollektivtrafik.

Jan Kilström har en bakgrund på Scania och har direktkontakt med ledningen hos både Scania och Volvo, Sveriges ledande fordonstillverkare. Därför är han väl insatt i vad det finns för möjligheter på den självkörande sidan.

Det är inte heller endast självkörande bussar som är ny teknik, en annan viktig faktor är att lura ut hur affärsmodellerna ska se ut framöver, enligt Jan Kilström: Större eller mindre bussar, kanske anropsstyrt liknande det som erbjuds av nya aktörer som Uber.

– Här ser vi fördelar av att tillhöra en stor koncern. Det utvecklas och investeras i ny teknik och nya affärsmodeller. Vi ska dra nytta av detta arbete som görs på vårt huvudkontor i Paris för att utveckla Keolis till Sveriges största bussbolag.

Går det över huvud taget att tjäna pengar på kollektivtrafik, eller handlar det bara om att smartast använda de resurser som finns?

– Jag är övertygad om att det går att tjäna pengar på kollektivtrafiken, säger Jan Kilström. I längden går det helt enkelt inte att bedriva en verksamhet om man inte tjänar tillräckligt för att investera i ny teknik och utveckla verksamheten.

– Sedan till det faktum att kostnaderna för kollektivtrafiken ökar totalt sett, det är jag litet för ny i branschen för att kunna svara på. Men jag tror mig se att det finns ett fortsatt behov av att effektivisera vår egen verksamhet bättre än vad man gjort tidigare.

Vilka är Keolis största utmaningar under de kommande två, tre åren?

– Vårt mål är tydligt. Vi ska bli nummer ett i Sverige, säger Jan Kilström. Att öka marknadsandelar genom att vinna de stora upphandlingar som kommer de närmaste åren samtidigt som lönsamheten ska förbättras är nyckelparametrar. För att nå det måste vi kunna producera kollektivtrafik ännu mera effektivt utan att påverka varken vår goda kvalitet eller vår höga säkerhet.

Hur ska det gå till i den stenhårda konkurrensen?

– För att vara redo med en effektiv organisation för att kunna klara uppgiften har vi redan börjat med att kartlägga var det finns potential till förbättringar, vilka huvudåtgärder som bör sättas in och hur lång tid och till vilka kostnader som krävs för att genomföra dessa förbättringar. Keolis kommer att stå välrustad när dessa upphandlingar kommer.

Det är många upphandlingar nästa år, eller hur?

– Ja, det är viktiga år som kommer. Det är upphandlingar vi inte har idag men vill ha och det är även kontrakt som vi har och vill behålla.

Men ni kan ju tappa kontrakt också, har ni en plan B då?

– Efterfrågan på kollektivtrafik ökar. Därför finns det alltid en möjlighet att kompensera för eventuella förlorade kontrakt. Men det kommer att vara en knivskarp konkurrens under åren som kommer, det räknar vi med och det har vi förberett oss på.

Finns det något mer som du skulle vilja berätta om för branschen?

– Jag är stolt att vara på Keolis som jobbar varje dag för en kollektivtrafik som är säker, prisvärd och tillgänglig. Jag ser fram emot att förflytta vår position till att bli branschledande.

FAKTA/Jan Kilström

Jan Kilström kom till Keolis från jobbet som vd för Green Cargo där han ledde företaget genom en transformation med fokus på ökad effektivitet och lönsamhet. Utöver detta har han även varit vd för Bring Frigoscandia och haft ledande befattningar inom Scania, både i Sverige och internationellt. Jan Kilström har i botten en civilingenjörsexamen i maskinteknik från Lunds universitet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063