Inxide AB befinner sig just nu i ett spännande skifte. Tillväxt står för dörren och företaget måste inom kort ta ställning till om företaget ska öppna fabriker globalt i egen regi eller gå in i en strukturaffär.
-Den internationella fordonsindustrin har vaknat upp och sett vad de kan göra med hjälp av våra teknologier, säger Andreas Ljungberg, vd för Inxide AB.
Inxide arbetar sedan 2016 med ett tydligare produktfokus än tidigare, vilket har gett resultat. Idag har företaget ett antal komponenter som är klara för bilindustrin. Under hösten lanseras den första.
Företaget har tre teknologier inom området termoplastkompositer, med vilka de tillverkar strukturer i egen regi. Där utöver arbetar de med några konstruktioner, vilka de får tillverkade hos andra leverantörer, i Kina bland annat.
Ett exempel på ett sådant projekt är ett dörröppningshandtag till Nevs 9-3, den nya bilmodell som Nevs lanserar nu i höst.
Projektet har pågått under flera år. Den nya produkten ersätter de dörrhandtag av metall som idag sitter på insidan av dörrpanelen i en av biltillverkarens bilmodeller.
-Vi tillverkar skalstrukturer av en glasfiberarmerad komposit vid vår fabrik i Örkelljunga. Strukturerna skickas sedan till ett av våra partnerföretag i Kina, som formsprutar den yttre formen av en termoplast.
Inledningsvis ska Inxide leverera cirka 200.000 komponenter per år till de 50.000 bilar som ska produceras av Nevs.
-För kunden innebär materialbytet att de kan spara väldigt mycket pengar. För oss är det ett sätt att bevisa att vi kan producera industriella volymer på ett effektivt sätt.
Ett annat betydligt större projekt, där Inxide arbetar tillsammans med några andra fordonstillverkande företag, är en ryggram för bilsäten. Ett projekt man arbetat med under flera år.
Teknologin som används vid tillverkningen är en av företagets egna, x-shell. Genom att ersätta en ryggram av metall mot en av komposit så reduceras antalet ingående komponenter, man får en enklare montering, sparar vikt, får en lägre investering och kan göra sätesryggen tunnare så att det blir mer benutrymme för passagerare i baksätet, säger Ljungberg.
Exakt hur produktionen av ryggramen kommer att se ut vet Ljungberg ännu inte eftersom volymerna kommer att bli väldigt omfattande när produktionen väl tar fart. För att kunna leverera ryggramar globalt, måste därför företaget ta beslut om det ska gå in i någon typ av strukturaffär där Inxide förvärvar ett bolag, alternativt gå samma med något företag som har den kapacitet och efterföljande process som produkten behöver.
-Vi diskuterar lösningar med lite olika partners, gällande lite olika företagsmodeller idag och står på tröskeln in i nästa rum just nu, säger han.
Andreas Ljungberg tror att företaget kommer att behöva fatta ett beslut om vägval redan i år, för att sedan under nästa år definiera och verkställa beslutet. Målsättningen är att produktionen av ryggramen kommer att ta fart tillsammans med en eller flera OEM under 2021 eller 2022.
-Ryggramen är en produkt med väldigt stor potential. När den väl går i produktion, kommer den att bli väldigt stor både vad gäller tillväxt och omsättning, säger Andreas Ljungberg.
Inxide AB i ekonomiska tal
I dagsläget har bolaget sju medarbetare och en omsättning på 3 till 4 MSEK. Ljungberg tror dock att företaget kommer att fördubbla den nuvarande omsättningen under 2019. Detsamma förväntas ske under 2020.
-Dagen då Inxide omsätter 200 MSEK, är en bit bort, men när ryggramen går i produktion 2021 eller 2022, så kommer Inxide att vara ett helt annat och betydligt bolag än vad det är idag.