23948sdkhjf

Undersökning tar tempen på svensk industris digitalisering

| Av Christer Åkerlundh | UochD | Tipsa redaktionen

Hur långt har svensk industri kommit med digitaliseringen? Det har SKF undersökt.

Industri 4.0 har nog de flesta hört talas om vid det här laget. Termen har florerat ända sedan en industrimässa i Hannover 2011. Begreppet syftar på den fjärde industriella revolutionen, efter införandet av maskiner, elektrifieringen och automatiseringen.

Läs också: Uppkopplad byggplats testas

Den fjärde revolutionen är olika tekniska förbättringar, där digitalisering är en av tillvägagångssätten. Många bedömer att en ökad digitaliseringsgrad är helt avgörande för att svensk industri ska kunna överleva på en global marknad där konkurrensen blir allt tuffare. Målet är smarta fabriker med effektivare produktion, högre kvalitet och färre oönskade driftstopp.

Mot denna bakgrund har SKF just genomfört en enkätundersökning, med 16 frågor, för att ta reda på hur svensk industri ligger till med digitaliseringen. 400 personer har svarat på frågorna. Majoriteten jobbar inom gruv-, verkstads-, metall-, pappers och massa- och fordonsindustrin – det vill säga tung industri med väldigt dyr maskinpark, som måste snurra hela tiden.

Enkätundersökningen visar att endast 10,7 procent av de svarande har full koll på vad begreppet Industri 4.0 står för. Nästan 60 procent är mer eller mindre osäkra. Ett resultat som säkert förvånar en del. Men 80 procent tycker, trots detta, att det är viktigt att svensk industri satsar på Industri 4.0.

På frågan ”Känner du till om ditt företag har en vision eller strategi för digitaliseringen?” svarar 56,6 procent: Ja. Flest svarar ja inom gruvindustrin, nästan 80 procent, medan bara 41 procent svarar ja inom stål- och metallindustrin.

Läs också: Seminarium om digitalisering

- Vi vet inte vad skillnaderna beror på, men en personlig reflektion är att gruvindustrin är en ganska innovativ bransch. Det är tuffa miljö-, säkerhets- och hälsoaspekter i den branschen och det är en väldigt dyr process som omgärdas av mycket regleringar, funderade SKF:s Johan Wiksfors och Marcus Jennerholm när de presenterade undersökningen på den pågående mässan Elmia Subcontractor, i Jönköping

38 procent anser att digitaliseringen går långsammare än de hade förväntat sig. Inom papper och massa tycker 52 procent att det går långsammare än förväntat. De som tycker så lyfter fram tre skäl: Det är svårt att veta vad man ska satsa på, det saknas kompetens på företaget och det går trögt att genomföra förändringar i stora organisationer.

- Osäkerheten bottnar mycket i tunga IT-frågor, som datasäkerheten när man kopplar upp maskiner. Det är svårt att få till standarder, så att maskinerna kan prata med varandra. Det är också svårt att koppla ihop både gamla och nya maskiner. Så det finns en del utmaningar att lösa.

Men det största hindret för att komma igång med digitaliseringen är kompetensen. 42,5 procent uppger att de saknar den på företaget.

Läs också: Smarta plåster för skidlandslaget

På frågan vilken avdelning som kommer att tjäna mest på digitaliseringen svarar 71,7 procent: Underhåll. (Men då ska man ha med sig att 58 procent av de svarande jobbar just inom underhåll). 66 procent svarar: Produktion.

De svarande ser framförallt fyra vinster med digitalisering: effektivare planering/beredning av underhållsarbetet, större kontroll över maskinparken, bättre beslutsunderlag för underhållsavdelningen och effektivare produktionsflöde.

När det gäller i vilken utsträckning företagen mäter maskinstatusen i realtid är svaren ganska jämnt fördelade mellan de som mäter mycket och de inte gör det alls. Pappers- och massaindustrin sticker ut. Där uppger 62 procent att de mäter i stor utsträckning.

Investeringsviljan tycks ändå finnas. Nästan 65 procent anger att de tänker satsa på digitaliseringslösningen inom de kommande två åren. Störst är investeringsviljan inom verkstadsindustrin: 77,8 procent.

- Förhoppningen är att undersökningen ska skapa större intresse för de här frågorna och inspirera till fler samarbeten mellan företag, sade Johan Wiksfors och Marcus Jennerholm.

Text och foto: Christer Åkerlundh

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VPK förvärvar Corenso

Minskad risk för alzheimer hos kulturellt aktiva

Viking Line till Almedalen

Viking Cinderella kryssar från Stockholm till Visby och tillbaka tre dagar under Almedalsveckan - kryssningarna prickar in Moderaternas, Liberalernas och Socialdemokraternas dagar.

Fler går över till returpall

De ska sköta de statliga vägarna i Arvidsjaur

Fosterdiagnoser ökar markant

Nyhetsbrev

Utvecklar ny sorts sensor

Tribologiforskare vid Luleå tekniska universitet utvecklar en sensor som kan bli självförsörjande på el.

Pant på festivalen

Rekordsiffror för Svevia

Rörelseresultat, omsättning, orderingång och orderstock hamnade på rekordnivåer för Svevia under 2018. Men fortfarande återstår en del att göra, bland annat visar anläggningsdivisionen fortsatt förlust.

De ska säkra antibiotikan vid kris

”Riskerar att bli kännbart för många företag”

Vikande lönsamhet när kemiindustrin förbereder för hård Brexit. IKEM:s chefsekonom Carl Eckerdal varnar.

Ny plattform för automatiserad palltransport

Förvärvar franska Synova

Rådström till Scaniatoppen

Svagare än väntat för Recipharm

Ny mötesplats för livsmedelsindustrin

Intelligent handske

Illegal sopdumpning bekämpas med oväntad teknik

Möjligt att minimera avbrottens påverkan i industrin

Hur påverkas monteringspersonal inom tillverkningsindustrin av avbrott i datorbaserade informationssystem? Varför påverkar vissa avbrott som de gör? Hur kan vi skapa strategier för att hantera dem?

Tryckluftsprocess lagrar förnybar energi

Intervju med börsaktuella vd:n

Läkemedelsbolaget går direkt in på Nasdaqs huvudlista och blir första bolag att noteras i år. Läs intervjun med bolagets vd Magnus Corfitzen med anledning av noteringen.

Abbott och Novo Nordisk i diabetessamarbete

Sälen rustar för fler besökare

Elbil redo ta hand om göteborgarnas sopor

Vid ett välbesökt event under gårdagen överlämnades Volvo Trucks första eldrivna lastbilar till samarbetspartners.

Krav för biobanker standardiseras

Ny svensk cykelkedjesatsning

Flybmi i konkurs

Plastföretag i konkurs

Stopp för kontanter på grund av rån

AstraZeneca slår förväntningarna

Tvärstopp för Odd Molly

Peab bygger i Falkenberg

Nyupptäckt sjukdom viktigt för diabetiker

NCC tryggar i Kalmar

Framgång för Gasporox

Ny USA-topp i Recipharm

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.167