23948sdkhjf

Fullt pådrag längs Göta kanal

| Av Morgan Andersson | Tipsa redaktionen

Efter tre år med stora investeringar står Göta kanal kommande vinter inför de mest omfattande underhållsarbetena hittills.

Göta kanal hann knappt stängas för säsongen innan det var dags att påbörja de underhållsarbeten som ska göra vattenleden redo att ta emot en strid ström av besökare till våren. Parallellt genomförs det renoveringsprogram som kallas Göta kanal 2.0 och som kommer att kräva investeringar på i storleksordningen en halv miljard kronor under perioden 2016-2020 för att säkerställa fortsatt utnyttjande av det närmare 200 år gamla byggnadsverket.

Vinterns arbeten blir de hittills mest omfattande som gjorts sedan den industrihistoriskt mycket intressanta kanalen stod klar1832.

Ett av vinterns största projekt pågår i Norsholm utanför Norrköping där kanalprofilen ska återställas med avseende på både bredd och djup. Arbetet innebär en mycket svår teknisk utmaning eftersom kanalen på den aktuella platsen är byggd på gammal sjöbotten.

Inledningsvis handlar det om att bereda mark och bygga en serviceväg för de stora maskiner som ska arbeta längs kanalen.

Stabilitet skapas genom att tolv meter långa stockar från våra egna skogar pressas ner i sin helhet i kanalbanken som en sorts armering innan en serviceväg byggs för kommande arbeten. Totalt kommer 4 000 stockar att användas på en två kilometer lång sträcka utmed kanalen för att lösa uppgiften, säger Roger Altsäter, vd på Göta kanalbolag.

Därefter färdigställs en ny kanalbank med stenlagd strandskoning som består av ett tjockt lager sten som hålls på plats med hjälp av granstolpar, så kallade nålar, som trycks ned i kanalbanken.

Strandskoningen har en viktig och skyddande funktion för att förhindra framtida erosion i kanalkanten vid svall eller andra vattenrörelser. Vi har ett flertal strandskoningsprojekt igång även denna vinter. Bland annat sträckorna RudaSjöbacka i Linköpings kommun och Borensberg Sörby i Motala kommun, säger Roger Altsäter.

Ett annat av vinterns större renoveringsarbeten är den sista, 2,8 kilometer långa, etappen vid Tegelbruket-Mem i Söderköping. Denna delsträcka av Göta kanal beskrevs redan av kanalens grundare Baltzar von Platen som särskilt krävande med svåra mark- och vattenförhållanden.

Här bygger vi en helt ny kanalbank med hjälp av ny teknik, så kallat skumglas som är en lättviktsprodukt tillverkad av nedsmälta glasflaskor. Den utgör kärnan i kanalbanken som sedan färdigställs i sin helhet ovanpå, säger Roger Altsäter.

Redan i somras gjordes vissa förberedande arbeten inför kommande stora jobb i Forsvik. Inledningsvis flyttades ett hamnmagasin eftersom kajen behövde stängas av inför vintern då hela inloppet till Forsvik kommer att ses över och restaureras.

– Det är ett arbete som görs i nära samarbete med antikvarier från Länsstyrelsen Västra Götaland för att på bästa sätt bevara och återskapa den unika miljön i Forsvik, säger Roger Altsäter.

Totalt har nu 88 större projekt projekterats, påbörjats eller färdigställts inom ramen för Göta kanal 2.0. Men mycket återstår att göra även denna vinter

Det är så pass stora projekt att det krävs minutiös planering och nära samarbete med våra entreprenörer för att vi ska klara tidplanerna tills Göta kanal öppnar för båtar igen den 2 maj 2019, säger Roger Altsäter.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Var femte produkt på ÅVC går att återanvända

Aleris säljer sin primärvård

Fler åker med Spårväg City

3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen i Stockholm – detta har ökat resandet dramatiskt.

Städroboten Whiz når marknaden i mars

Ligger bakom migränmedicin – Får Forska Sveriges pris

Hans forskning har lett fram till flera nya läkemedel mot migrän.

Rovema utökar produktionskapaciteten

Nyhetsbrev

Ny banbrytande vattenrening

Tuffa krav för snöröjare i Stockholm

Svevia har åtagit sig ett av de tuffare snöröjningsuppdragen i Sverige – Stockholms större trafikleder.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hygienteknik har nya lokaler med extra allt

Nya anläggningen i Västerås en uppfylld livsdröm för ägarparet.

100 pallastare till Norge

Kostsam bostadsbrist

Över fyra miljarder kronor i tappade skatteintäkter och 36 miljarder i utebliven tillväxt. Det är vad bostadsbristen årligen kostar Stockholmsregionen, enligt en färsk analys.

Vi balanserar på recessionens rand

Volvo säljer självstyrande lastbilar

Sex Volvolastbilar ska styras av en hjullastaroperatör när konceptet för första gången används kommersiellt.

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Släpp snön på rätt ställe

En digital assistent ska underlätta både snöröjningen, planeringen och faktureringen, systemet ska också varna för hinder i vägen lovar Tokvam.

Flexprop sålt till Piteåföretag

All utrustning har flyttats från Halmstad till Öjebyn.

Scania kör miljöfinalister

SL:s kontrollanter får kameror

Process gör sten av utsläpp

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Nu tar nya vd:n plats

Probiotikabolaget har rekryterat tidigare vin- och spritbolags-vd. Nu tillträder hon.

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Blir ny direktör på KI

Nya coala är träffsäkrare

Ny topp till Getinge

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Inte redo för extremregnen

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127