23948sdkhjf

”Nu är tiden mogen för en expansion”

| Av Mikael Mildén | Transportnet | Tipsa redaktionen

Med Göteborg som nästa etablering siktar Movebybike på att inta Norden.

Cykelåkeriet Movebybike startade i Malmö 2012 och har sedan dess nått Stockholm, Umeå och Lund, med viss närvaro i Linköping och Uppsala. Men nu gör man sig redo för att nå ut i hela landet och först ut blir Göteborg. 

 Ja, vi lanserar en lokalisering i Göteborg inom någon månad. Vi har valt ut en lokal som ligger bra till för att komma in med lastbilar och dessutom ligger nära de centrala kvarteren för cykeldistributionen, säger Staffan Sölve på Movebybike. 

Företaget har skapat sig en allt bättre plattform för att nå nya städer, genom att man byggt upp etablerade samarbeten med starka aktörer. Linas matkasse, som kör ut sina varor med Movebybike i Malmö, kommer att vara med och lägga grunden för satsningen i Göteborg. Det gör att man inte behöver en inkörningsperiod där man måste jaga kunder för att få igång verksamheten. 

– Vi har också några andra företag som är intresserade av cykelfrakt, som Sellpy, som vi redan arbetar med i Stockholm och Malmö. Även Bring är intresserade av att använda oss som citylogistiklösning i de täta delarna av staden. 

Movebybike arbetar nu med en etableringsplan som inbegriper tio större städer i Norden.  

– Vi kommer att pricka in Oslo, Köpenhamn och Helsingfors i den här utrullningen, och det beror delvis på att våra kunder finns i övriga Norden. Linas matkasse är aktiva i Danmark, Bring ägs ju av norska posten, säger Staffan Sölve. 

Läs också: Bring köper vätgasbil

Hittills har man växt organiskt, och varit noga med att inte gå fortare fram än man har råd med.  

– Men det är också först nu som tiden är mogen, inte minst med explosionen av e-handeln, där någon måste lösa hemleveranserna. Behovskurvan pekar uppåt och vi kommer att åka med på den vågen. 

Staffan Sölve påpekar att man inte säljer sina tjänster genom att konkurrera med pris, utan framför allt effektivitetsargumentet. Det blir dessutom starkare med tiden, inte bara genom att trafiken i innerstäderna ökar, utan också genom ny stadsplanering där man skapar gågator, inrättar miljözoner och så vidare. 

I Göteborg kommer man att inleda verksamheten med en handfull cyklar. Cyklarna byggs av systerbolaget Starke cycles, som märker av cykeltrenden och får förfrågningar från ett antal länder i Europa. Starke och Movebybike arbetar med något större cyklar än de flesta andra tillverkare och åkerier. Man kan ta 300 kilo gods i tre kubikmeters volym. Det gör att man praktiskt taget kan ersätta en vanlig budbil. 

– Cykeldistributionen är ju som mest effektiv i de tätaste delarna av staden inom en radie av fem till sju kilometer. Men det måste ju inte vara stadens centrum, och i Göteborg kommer vi att ha vår första central på Ringön, men inom något år siktar vi på att ha två eller tre hubbar, säger Staffan Sölve. 

Nu väntar en intressant tid i företaget, dels med rekryteringar inför Göteborgslanseringen, men också genom att man förbereder bolaget för expansionen. Movebybike har tidigare expanderat som franchise, men ska nu samla bolaget för att få en starkare och mer sammanhållen verksamhet.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147