23948sdkhjf

Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

| Av Ulrika Andersson | Tipsa redaktionen

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Kaunis Iron, som sedan i somras bryter järnmalmen i gruvan i Kaunisvaara utanför Pajala, har stora transportbehov.

Två miljoner ton järnmalm per år ska lastas på lastbil, malmen lastas sedan om till tåg och körs på räls till Narviks hamn för vidare färd ut i vida världen på båt.

Lastbilstransporterna är omfattande och enligt ett pressmeddelande tar gruvföretaget därför täten som Norrbottens största åkeri – 25 nya lastbilar har införskaffats, 90-tonnare som ska köra motsvarande 257 varv runt jorden varje år.

– Med den här typen av utmaningar krävs högpresterande lastbilar som förmår att  leverera varje dag, dygnet runt och hela året. Lastbilarna från Volvo matchar alla våra förväntningar, säger Per-Erik Lindvall, vd Kaunis Iron, i pressmeddelandet.

25 Volvo FH16 750  a 90 ton har inhandlats av Kauis Irons systerbolag Malmtransport Norr.

Bilarna ska vara anpassade för ett extremt klimat, de ska klara varma sommardagar likaväl som vinterdagar med minus 30 grader utan att krångla, det logistiska flödet får aldrig stå still och detta uppges ställa höga krav på både drivlina, chassi och påbyggnation.

– Vi ansvarar för att lastbilarna fungerar utan produktionsavbrott och Kaunis Iron betalar för antal effektiva transportmil, vilket innebär att vi har fått tänka i nya banor kring affärsmodellen säger Mats Karlson Ek, vd Wist Last & Buss som är Volvo Lastvagnars återförsäljare i norra Sverige, i pressmeddelandet.

Varje runda är 32 mil lång och precis halvvägs finns en verkstad där  Wist Last & Buss ska stå för det reguljära underhållet.

Alla bilarna levereras med serviceavtal, något som antas starkt bidra till driftssäkerheten.

Alla varven innebär att det går åt en hel del bränsle, för att om möjligt minska dessa utgifter ska alla förare dessutom coachas i bränslesnål körning med hjälp av Dynafleet.

– Redan nu har bilarna visat sig prestera bra, trots att vi ännu inte börjat skruva på alla parametrar. Vi har till exempel ännu inte påbörjat någon aktiv coachning av förarna i hur de skall kunna minska förbrukningen ytterligare, säger Peter Bohm, vd Malmtransport Norr, i pressmeddelandet.

Fakta

  • Kaunis Iron startade järnmalmsbrytning i Kaunisvaara sommaren 2018.
    Antal FH16  750: 25 st ständigt driftklara. Totala antalet bilar är 28.
  • Total lastvikt: 63 ton/bil
  • Dagar med brytning och transporter: 365 per år
  • Antal förare: 125 stycken
  • Totalt transportvolym: 2 miljoner ton per år
  • Antal körda mil per år: 1  028  571

Källa: Volvo Lastvagnar

Fotnot: Volvo Lastvagnar har gjort en liten Youtubevideo med bilarna, den kan ses här.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Var femte produkt på ÅVC går att återanvända

Aleris säljer sin primärvård

Fler åker med Spårväg City

3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen i Stockholm – detta har ökat resandet dramatiskt.

Städroboten Whiz når marknaden i mars

Ligger bakom migränmedicin – Får Forska Sveriges pris

Hans forskning har lett fram till flera nya läkemedel mot migrän.

Rovema utökar produktionskapaciteten

Nyhetsbrev

Ny banbrytande vattenrening

Tuffa krav för snöröjare i Stockholm

Svevia har åtagit sig ett av de tuffare snöröjningsuppdragen i Sverige – Stockholms större trafikleder.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hygienteknik har nya lokaler med extra allt

Nya anläggningen i Västerås en uppfylld livsdröm för ägarparet.

100 pallastare till Norge

Kostsam bostadsbrist

Över fyra miljarder kronor i tappade skatteintäkter och 36 miljarder i utebliven tillväxt. Det är vad bostadsbristen årligen kostar Stockholmsregionen, enligt en färsk analys.

Vi balanserar på recessionens rand

Volvo säljer självstyrande lastbilar

Sex Volvolastbilar ska styras av en hjullastaroperatör när konceptet för första gången används kommersiellt.

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Släpp snön på rätt ställe

En digital assistent ska underlätta både snöröjningen, planeringen och faktureringen, systemet ska också varna för hinder i vägen lovar Tokvam.

Flexprop sålt till Piteåföretag

All utrustning har flyttats från Halmstad till Öjebyn.

Scania kör miljöfinalister

SL:s kontrollanter får kameror

Process gör sten av utsläpp

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Nu tar nya vd:n plats

Probiotikabolaget har rekryterat tidigare vin- och spritbolags-vd. Nu tillträder hon.

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Blir ny direktör på KI

Nya coala är träffsäkrare

Ny topp till Getinge

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Inte redo för extremregnen

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211