23948sdkhjf

Ingen nåd i Kaunisvaara – malmbilarna måste funka jämt

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Norrbottens största åkeri? Kaunis Iron har köpt in 25 lastbilar, ett gäng 90-tonnare som har ett hårt jobb framför sig –  varje år ska två miljoner ton järnmalm köras 257 varv runt jorden.

Kaunis Iron, som sedan i somras bryter järnmalmen i gruvan i Kaunisvaara utanför Pajala, har stora transportbehov.

Två miljoner ton järnmalm per år ska lastas på lastbil, malmen lastas sedan om till tåg och körs på räls till Narviks hamn för vidare färd ut i vida världen på båt.

Lastbilstransporterna är omfattande och enligt ett pressmeddelande tar gruvföretaget därför täten som Norrbottens största åkeri – 25 nya lastbilar har införskaffats, 90-tonnare som ska köra motsvarande 257 varv runt jorden varje år.

– Med den här typen av utmaningar krävs högpresterande lastbilar som förmår att  leverera varje dag, dygnet runt och hela året. Lastbilarna från Volvo matchar alla våra förväntningar, säger Per-Erik Lindvall, vd Kaunis Iron, i pressmeddelandet.

25 Volvo FH16 750  a 90 ton har inhandlats av Kauis Irons systerbolag Malmtransport Norr.

Bilarna ska vara anpassade för ett extremt klimat, de ska klara varma sommardagar likaväl som vinterdagar med minus 30 grader utan att krångla, det logistiska flödet får aldrig stå still och detta uppges ställa höga krav på både drivlina, chassi och påbyggnation.

– Vi ansvarar för att lastbilarna fungerar utan produktionsavbrott och Kaunis Iron betalar för antal effektiva transportmil, vilket innebär att vi har fått tänka i nya banor kring affärsmodellen säger Mats Karlson Ek, vd Wist Last & Buss som är Volvo Lastvagnars återförsäljare i norra Sverige, i pressmeddelandet.

Varje runda är 32 mil lång och precis halvvägs finns en verkstad där  Wist Last & Buss ska stå för det reguljära underhållet.

Alla bilarna levereras med serviceavtal, något som antas starkt bidra till driftssäkerheten.

Alla varven innebär att det går åt en hel del bränsle, för att om möjligt minska dessa utgifter ska alla förare dessutom coachas i bränslesnål körning med hjälp av Dynafleet.

– Redan nu har bilarna visat sig prestera bra, trots att vi ännu inte börjat skruva på alla parametrar. Vi har till exempel ännu inte påbörjat någon aktiv coachning av förarna i hur de skall kunna minska förbrukningen ytterligare, säger Peter Bohm, vd Malmtransport Norr, i pressmeddelandet.

Fakta

  • Kaunis Iron startade järnmalmsbrytning i Kaunisvaara sommaren 2018.
    Antal FH16  750: 25 st ständigt driftklara. Totala antalet bilar är 28.
  • Total lastvikt: 63 ton/bil
  • Dagar med brytning och transporter: 365 per år
  • Antal förare: 125 stycken
  • Totalt transportvolym: 2 miljoner ton per år
  • Antal körda mil per år: 1  028  571

Källa: Volvo Lastvagnar

Fotnot: Volvo Lastvagnar har gjort en liten Youtubevideo med bilarna, den kan ses här.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126