23948sdkhjf

Compass Group ger matgästerna CO2-kunskap

Nu kan Compass Groups restauranggäster välja maträtt utifrån rättens CO2-värde.

Maten utgör 25 procent av människans klimatpåverkan. Hur många vet till exempel att 150 gram kött motsvarar 28 kilometers körning med en personbil? Och att 150 gram fisk (sej) bara motsvarar 1 kilometer? 

Det är sådant som Compass Group nu upplyser sina matgäster om för att hjälpa dem att äta klimatsmartare. Gäster kommer att kunna se koldioxidekvivalenten på menyerna och i framtiden ska samma information finnas i företagets mobilapp. 

Utvecklingen med klimatdata på menyerna har genomförts i samarbete med Mashie, leverantör av kostdatasystemet som Compass Group använder. Klimatdatan hämtas från RISE (Research Institutes of Sweden), Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. 

Samarbetet med Mashie och RISE har gett Compass group möjligheten att ta nästa steg i ett miljö- och hållbarhetsarbete som redan kommit långt. Exempelvis rapporterar företagets restauranger sitt dagliga matsvinn.  

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078