23948sdkhjf

Full koll med nya Komatsun

Lägre bränsleförbrukning och mer komfort utlovas i Komatsus nya hjulgrävare.

Komatsu PW160-11 uppges vara idealisk för arbeten på trånga arbetsplatser där det råder begränsat utrymme eller inom stadsområden.

Mindre avgaser utlovas också och enligt Komatsu innebär steg IV-motor fyra procent lägre bränsleförbrukning än föregångaren.

– Mycket förbättringsarbete har lagts ned, med fokus på att öka användarnas mångsidighet. Joysticksstyrning, ett integrerat system för redskapsmanövrering och fabriksmonterade snabbfästen ökar prestandan och effektiviteten, säger Daniel Falk, produktchef för Komatsu på företagets svenska återförsäljare Söderberg & Haak, i ett pressmeddelande.

Hjulgrävaren väger 16,7-18,6 ton och har fått en Komatsu SAA4D107E-3 Steg IV-motor  med en effekt på 110 kW (150 hästkrafter) vid 2000 r/min.

Motorn är försedd med en oxidationskatalysator (KDOC), maskinen har också ett SCR avgasefterbehandlingssystem med Adblue som ska reducera utsläppen av kväveoxider (NOx) med 80 procent.

Söderberg & Haak lyfter fram motorns elektroniska styrenhet som utlovas reglera luftflöde och bränslemängd för optimal förbränning och effektivitet, och dessuto ha en inbyggd diagnosfunktion.

Andra finesser är motorns automatiska stopp-funktion (Auto-Idle Shutdown), om inga spakrörelser utförs stänger den av motorn och aktiverar parkeringsbromsen och hydraulikspärren efter en förinställd tidsperiod på tomgång.

En kylfläkt med Viscos-koppling ska ytterligare bidra till lägre bränsleförbrukning samt reducera ljudnivån.

Ett elektroniskt bomfjädringssystem (ECSS) ska underlätta vid körning över gupp eller på ojämnt underlag. Integrerade joysticksreglage finns i armstöden, maskinen har också  premiumfjädring, automatisk viktjustering och pneumatiskt justerbart svankstöd. Som tillval finns joystickstyrning (JSS), med nya reglage.

Föraren ska få information om Adblue-nivå, driftsekonomi och bränsleförbrukningshistorik, körjournaler och användningshistorik via en uppgraderad högupplöst TFT-LCD ”widescreen” färgdisplay.

Komatsus redskapskontroll finns integrerat i gränssnittet och kan visas i monitorn förklarar Söderberg & Haak som också lyfter fram ”KomVision-systemet”, som ska ge föraren uppsikt över maskinens arbetsområde.

Grävmaskinen har också Komatsu EMMS (Equipment Management Monitoring System) som kontinuerligt ska övervaka alla viktiga system och ge både förare och servicetekniker information, till exempel om förebyggande underhåll, någon som ska underlätta vid diagnos och felsökning och minimera stillestånden.

Adblue-tanken ska kunna fyllas från plattformen och bränslepåfyllnings- och smörjningspumparna har flyttats för att vara mer lättåtkomliga. Dragningen av ledningarna till extrahydrauliken (HCU) har standardiserats och är nu detsamma på alla nya PW148-, PW160- och PW180-modeller noterar Söderberg & Haak.

Som tillval finns automatisk centralsmörjning, motorns servicepunkter och filter ska också vara  centralt placerade samt lättåtkomliga på ett säkert sätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar
Andra Nordiska Medier

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094