23948sdkhjf

Champagnehuset Mumm smyckar sin förpackning

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Champagnehuset Maison Mumm inleder ett samarbete med Maria Nilsdotter. Smyckesdesignern känd för sin säregna stil och sitt tydliga uttryck har valt att göra något helt nytt. Resultatet är en kartongbox som går att behålla som en smyckesask.

Mumm Grand Cordon är Frankrikes mest sålda Champagne och den tredje största i världen. Familjen Mumm har en vinhistoria som sträcker sig långt tillbaka till tidigt 1700-tal och det officiella startåret för champagnehuset Maison Mumm var1827. G.H. Mumm består av över 218 hektar, rankade 98 % på kvalitétsskalan.

Maria Nilsdotter är en etablerad smyckesdesigner både i Sverige och internationellt. Hon grundade sitt eget smyckesvarumärke i samband med att hon tog examen från konst- och designhögskolan Central Saint Martins år 2007. Smycken signerade Maria Nilsdotter står ofta i stark kontrast till den skandinaviska minimalismen och utgår snarare från vår världs surrealistiska ikoner.

Samarbetet mellan G.H. Mumm och Maria Nilsdotter har utmynnat i en champagnebox med handmålade element. Symbolerna är karakteristiska för Maria Nilsdotter och det nya mönstret är inspirerat av hennes kollektion som släpptes i början på hösten.

– Maria Nilsdotter design är unik och nytänkande och hon utmanar konventioner och den klassiska bilden av vad ett smycke är. Hon har valt att skapa något som är mer än en fin förpackning. Det är en hållbar lösning som går att återanvända i annat syfte, säger Marina Misisca Brand Manager French Portfolio på Pernod Ricard Sverige.

– Jag tycker om välgjorda förpackningar och sparar ofta de bästa länge och använder till förvaring av små saker. Det är sällan som jag gör samarbeten men att jobba med ett så anrikt företag kändes kul och dessutom spännande att se hur en förpackning för champagne kunde knytas ihop med min smyckesvärld, säger Maria Nilsdotter.

Flaskans design uppdaterades 2017 i samarbete med den prisbelönta designern Ross Lovegrove. Det ikoniska röda bandet som varit en del av Mumms design i 140 år nytolkas och är nu ingjutet i flaskan. Dessutom är formen unik med en lång och slank hals, vilket bidrar till att aromerna i vinet utvecklas.

Det röda sidenbandet är en tribut till Legion of Honor - den välrenommerade franska utmärkelsen för personer som har nått stora mänskliga framgångar genom mod och pionjäranda.

Genom Mumms historia så har champagnehuset samarbetat med personer och varumärken som är kända för att gå sin egen väg. För att hylla samtidens visionärer har samarbeten inletts med exempelvis sprintern Usain Bolt, seglaren Alain Thébault och musikproducenten David Guetta.

Det senaste samarbetet på den svenska marknaden var tillsammans med streetwearmärket New Black.

Mumm Grand Cordon (nr. 7543) släpps med den nya designförpackningen 9 november i en begränsad utgåva på 3 000 exemplar och finnas tillgänglig under en begränsad period.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Var femte produkt på ÅVC går att återanvända

Aleris säljer sin primärvård

Fler åker med Spårväg City

3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen i Stockholm – detta har ökat resandet dramatiskt.

Städroboten Whiz når marknaden i mars

Ligger bakom migränmedicin – Får Forska Sveriges pris

Hans forskning har lett fram till flera nya läkemedel mot migrän.

Rovema utökar produktionskapaciteten

Nyhetsbrev

Ny banbrytande vattenrening

Tuffa krav för snöröjare i Stockholm

Svevia har åtagit sig ett av de tuffare snöröjningsuppdragen i Sverige – Stockholms större trafikleder.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hygienteknik har nya lokaler med extra allt

Nya anläggningen i Västerås en uppfylld livsdröm för ägarparet.

100 pallastare till Norge

Kostsam bostadsbrist

Över fyra miljarder kronor i tappade skatteintäkter och 36 miljarder i utebliven tillväxt. Det är vad bostadsbristen årligen kostar Stockholmsregionen, enligt en färsk analys.

Vi balanserar på recessionens rand

Volvo säljer självstyrande lastbilar

Sex Volvolastbilar ska styras av en hjullastaroperatör när konceptet för första gången används kommersiellt.

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Släpp snön på rätt ställe

En digital assistent ska underlätta både snöröjningen, planeringen och faktureringen, systemet ska också varna för hinder i vägen lovar Tokvam.

Flexprop sålt till Piteåföretag

All utrustning har flyttats från Halmstad till Öjebyn.

Scania kör miljöfinalister

SL:s kontrollanter får kameror

Process gör sten av utsläpp

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Nu tar nya vd:n plats

Probiotikabolaget har rekryterat tidigare vin- och spritbolags-vd. Nu tillträder hon.

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Blir ny direktör på KI

Nya coala är träffsäkrare

Ny topp till Getinge

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Inte redo för extremregnen

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188