23948sdkhjf

Champagnehuset Mumm smyckar sin förpackning

| Av Marcus Petersson | Packnet | Tipsa redaktionen

Champagnehuset Maison Mumm inleder ett samarbete med Maria Nilsdotter. Smyckesdesignern känd för sin säregna stil och sitt tydliga uttryck har valt att göra något helt nytt. Resultatet är en kartongbox som går att behålla som en smyckesask.

Mumm Grand Cordon är Frankrikes mest sålda Champagne och den tredje största i världen. Familjen Mumm har en vinhistoria som sträcker sig långt tillbaka till tidigt 1700-tal och det officiella startåret för champagnehuset Maison Mumm var1827. G.H. Mumm består av över 218 hektar, rankade 98 % på kvalitétsskalan.

Maria Nilsdotter är en etablerad smyckesdesigner både i Sverige och internationellt. Hon grundade sitt eget smyckesvarumärke i samband med att hon tog examen från konst- och designhögskolan Central Saint Martins år 2007. Smycken signerade Maria Nilsdotter står ofta i stark kontrast till den skandinaviska minimalismen och utgår snarare från vår världs surrealistiska ikoner.

Samarbetet mellan G.H. Mumm och Maria Nilsdotter har utmynnat i en champagnebox med handmålade element. Symbolerna är karakteristiska för Maria Nilsdotter och det nya mönstret är inspirerat av hennes kollektion som släpptes i början på hösten.

– Maria Nilsdotter design är unik och nytänkande och hon utmanar konventioner och den klassiska bilden av vad ett smycke är. Hon har valt att skapa något som är mer än en fin förpackning. Det är en hållbar lösning som går att återanvända i annat syfte, säger Marina Misisca Brand Manager French Portfolio på Pernod Ricard Sverige.

– Jag tycker om välgjorda förpackningar och sparar ofta de bästa länge och använder till förvaring av små saker. Det är sällan som jag gör samarbeten men att jobba med ett så anrikt företag kändes kul och dessutom spännande att se hur en förpackning för champagne kunde knytas ihop med min smyckesvärld, säger Maria Nilsdotter.

Flaskans design uppdaterades 2017 i samarbete med den prisbelönta designern Ross Lovegrove. Det ikoniska röda bandet som varit en del av Mumms design i 140 år nytolkas och är nu ingjutet i flaskan. Dessutom är formen unik med en lång och slank hals, vilket bidrar till att aromerna i vinet utvecklas.

Det röda sidenbandet är en tribut till Legion of Honor - den välrenommerade franska utmärkelsen för personer som har nått stora mänskliga framgångar genom mod och pionjäranda.

Genom Mumms historia så har champagnehuset samarbetat med personer och varumärken som är kända för att gå sin egen väg. För att hylla samtidens visionärer har samarbeten inletts med exempelvis sprintern Usain Bolt, seglaren Alain Thébault och musikproducenten David Guetta.

Det senaste samarbetet på den svenska marknaden var tillsammans med streetwearmärket New Black.

Mumm Grand Cordon (nr. 7543) släpps med den nya designförpackningen 9 november i en begränsad utgåva på 3 000 exemplar och finnas tillgänglig under en begränsad period.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Uppsalabyggare växer genom förvärv

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

Nyhetsbrev

”Det gäller att säga stopp"

I 16 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör. För publiken berättar han om mod, normalitet och motivation. Åhörarna får med sig en känsla av att ingenting är omöjligt. Men hur gör han själv för att ta sig genom svårigheter?

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Frankrike nästa för Steelwrist

Steelwrists internationella expansion fortsätter nu med etableringen av ett eget bolag strax utanför Paris.

Nästa vecka drar det igång

Om mindre än en vecka slås dörrarna upp till premiären av Fokus Hjälpmedel på Prioritet Serenek arena i Göteborg. "Den typen av möte som vi arrangerar har saknats i västra Sverige".

NCC bygger depå

Bajsmolekyl skapar ny plast

IFS: Serviceföretagen behöver omdanas

Tre stora utmaningar väntar, enligt IFS, servicesektorn under 2019: att få ut maximalt värde av teknikinvesteringar, kompetenskrisen och kundupplevelsen.

Dahl Sverige möblerar om

Sjöberg ny vd för Stromma

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.11