23948sdkhjf

Vi ska bli världens snabbaste leverantör 

| Av Malin Folkesson | Plastforum SE | Tipsa redaktionen

Prototal Industries AB har under de två senaste åren genomgått stora strukturella och marknadsmässiga förändringar. Nu väntar en konsolideringsfas parallellt med att man börjat snickra på en digital produktionsfilosofi.  

Läs också: Kompletterar verksamheten genom förvärv

-Vår vision är att vi ska bli världens snabbaste leverantör av plastkomponenter, säger Henrik Lundell, vd för Prototal Industries AB 

Lundell anser att Prototal historiskt alltid varit bäst på att vara mest, men kanske inte bäst på något. Det ska det ändring på nu. Normalt har företaget en leveranstid på verktyg och formsprutade komponenter på cirka tre till fem veckor. Målsättningen är att i framtiden kunna prata i terminologin dagar istället för veckor när det handlar om leverans av komponenter.  

-För att klara detta behövs en maskinell och resursmässig överkapacitet, och detta kommer vi att skapa bland annat med hjälp av en framtida digital produktionsfilosofi. 

Ambitionen är att under 2019 påbörja arbetet med att sektionsvis implementera en digital hantering av automatgenererade priser för lägre volymer, till kund. Planen är även att införa fler monitorer i produktionen för ett ökat digitalt produktionsflöde.  

Att det sker så stora förändringar inom koncernen just på, beror till stor del på att Prototal Industrier AB, i juni 2017 förvärvades av det svenska investmentbolaget Wilron Holding. Tillsammans med de nya ägarna genomförde Henrik Lundell en analys av verksamheten. En ny strategi växte fram i vilken tydligt framgår att det ska finnas en möjlighet till skalbarhet och en lönsamhetspotential inom koncernen.  

Som en konsekvens av den nya strategin, avyttrades företagets plåtverksamhet. En kort tid därefter förvärvades GT Prototyper i Ystad. I mars i år genomfördes ytterligare ett förvärv då man tog över de tre Husqvarnaföretagen PreMould, PreMould CAM och PreShape. Nu hade man skapat sig möjligheter att fokusera på de tre huvudområden vilka man har för avsikt att arbeta inom framöver; additiv tillverkning (AM), gjutprocesser och verktygstillverkning med tillhörande formsprutning.  

När vi besöker Prototal håller man som bäst på att bygga om alla personalutrymmen, kontor och produktionsytor i Jönköpingsfabriken. Den totala investeringssumman för denna helrenovering är på tiotals miljoner kronor, mer exakt än så vill Henrik Lundell inte vara.  

Varje AM-teknik har placerats i egna rum. Detta för att inte kontamineras och för att skapa rätt luftfuktigheten för respektive teknik. Rummen är försedda med glasväggar för att ge en öppen inramning. I dagsläget har ungefär en tredje del av produktionsytan (formsprutningshallen) byggts om. Vid månadsskiftet november/december ska nästa tredjedel stå klar (fräsverkstaden, verktygsmakeriet och en anläggning för test- formsprutning). Efter årsskiftet byggs slutligen den sista tredjedelen om (gjutavdelningen). Till denna har företaget redan införskaffat en ny tvådelad gjutbox 

Under det senaste året har Prototal även införskaffat tre MJF-utrustningar. En sinterteknik som härdar med hjälp av värme, och som ger de färdiga produkterna en väldigt tät struktur.  

Vid sidan av all horisontell ombyggnation, har det även skett en expansion på höjden i den del av produktionen som är sammankopplad med retagets additiva tillverkning. Här har man dels skapat en kontorsyta, men även en helt ny avdelning (klass 9) för additivt tillverkade medicintekniska detaljer.  

-Detta är ett segment som vi kommer att satsa lite mer på framöver. Vi har inledningsvis dedikerat tre SLS maskiner för avdelningen.  

När det nya året tar vid, kommer Prototal Industries att gå in i en konsolideringsfas. Efter att ha genomdrivit så många förvärv, avyttringar, ombyggnationer och förberedande för att inordna de tre Huskvarnabolagen i Jönköpingsfastigheten, så krävs detta, säger Henrik Lundell.  

Han tror på ett expansivt 2019 där koncernen kan påbörja sin resa kring de huvudområden, man slagit fast att koncentrera sin tillverkning kring. Då företaget till stora delar arbetar med tillverkning av prototyper, vilket brukar vara den sektor som tidigt känner av en annalkande lågkonjunktur, så ställer vi frågan; Hur blåser vindarna? 

-Vi brukar märka av detta 6 till 12 månader innan det börjar ryka. Och vi ser ingen rök ännu. Möjligen att 2019 kommer att innebära en inbromsning, men ingen krasch, avslutar Henrik Lundell.  

 

Prototal Industries AB i korthet 

Omsättning 2017: 234 MSEK. 

Antal anställda: cirka 163 medarbetare. 

Tekniker: SLA, SLS, FDM, MJF, formsprutning, gjutning samt verktygstillverkning. 

Totalt inom koncernen så finns cirka 30 AM-maskiner och cirka 60 formsprutningsmaskiner.   

 

Koncernbolagen och dess spetskompetens 

Holdingbolaget Prototal Industrier AB ligger i Jönköping. Detsamma gör moderbolaget Prototal AB, med dotterbolaget Prototal PDS (Götene) och Prototal AS (Levanger, Norge). I koncernen ingår även GTP (Ystad) samt PreMould, PreMould CAM och PreShape. De tre senare kommer att fusioneras in i Prototals anläggning i Jönköping under 2019. 

Prototal PDS är specialiserat på högvolymtillverkning av formsprutat plastgods. Prototal AS, vilket ägs till 50 procent av Prototal, arbetar med SLA, SLS och vakuumgjutning. GTP arbetar i huvudsak med SLS. PreMould, som arbetar med verktygstillverkning och formsprutning, har redan idag till 50 procent flyttat sin verksamhet till Prototals anläggning. Resterande del flyttar in 2019. PreShape, som bland annat tillverkar silikonverktyg för vakuumgjutning av detaljer i PUR, har redan flyttat in i Prototals anläggning och kommer i likhet med PreMould och PreMould CAM att fusioneras in under Prototal under första kvartalet 2019. 

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.284