23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Nordiske Medier Newsroom

Butiksdöden kan sprida sig till banker och fastigheter

Kan bli fråga om kreditförluster i mångmiljardklassen.

En utbredd butiksdöd riskerar att sprida sig till fastighets- respektive banksektorn. I värsta fall kan det bli fråga om kreditförluster i mångmiljardklassen.

Det varnar konsultjätten PwC för i en ny rapport, rapporterar SvD Näringsliv.

"Tittar man på utvecklingen och förflyttningen till online så kommer vi att se

ett betydligt minskat behov av fysiska butiker framöver. Det blir färre

köpcentrum", säger PwC-strategen Per Hannover till tidningen. Han är en av

författarna bakom en rapport med namnet "Blir detaljhandeln den första

dominobrickan att falla?".

SvD framhåller som exempel på trenden att Odd Molly nyligen beslutat att

krympa butiksbeståndet från 17 till 6 stycken. Flera liknande besked har

kommit på senare tid.

Till och med den snabbväxande norska sportklädeshandlaren XXL kan komma att

stänga butiker inom loppet av ett par år, framhöll den nya vd:n Ulf Bjerknes

för Nettavisen i samband med förra veckans kvartalsrapport.

"Nu är det några butiker med gult ljus och om vi ser en mer negativ utveckling

kan det bli aktuellt att lägga ned dem", sade han med tillägg att XXL har

lite mer problemfyllda butiker ur lönsamhetsperspektiv i samtliga länder. XXL

har butiker i Norge, Sverige, Finland samt Österrike.

I fastighetssektorn hade exempelvis konkursen för Best of Brand en viss

inverkan på Atrium Ljungbergs tredje kvartal. I spåren av bolagets

delårsrapport häromveckan upprepade Kepler Cheuvreux rekommendationen behåll.

"Med både lägre hyrestillväxt från handel och kundförluster förväntar vi oss

att oron för Atrium Ljungbergs handelsexponering återvänder", framhöll

investmentbanken.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.136