23948sdkhjf

Ted når bättre med en liten maskin

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Jag tycker den är jättetrevlig att köra, framförallt på rivning."

En kompakt maskin kan göra ett nog så bra rivningsjobb hävdar Ted Torstensson.

Läs också: ”Vi började med två tomma händer”

– Man når bättre och arbetsställningen blir skönare.

Bjuv. En kompakt bandgrävare står i ensamt majestät vid några baracker i Bjuv, här har den rivit i ett par dagar men nu är det dags att städa upp och åka hem.

–Jag är precis klar, säger Ted Torstensson, maskinförare på Telarco, när han kliver ur maskinen.

Bandgrävaren, en Liebherr 926 Compact på 30 ton, är så ny att den fortfarande glänser, han hämtade ut den för 2-3 veckor sedan och Ted och hans arbetsgivare gjorde läxan grundligt innan det blev affär.

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

–  Vi letade efter något som funkar för rivning, jag demokörde en 936:a men ville inte ha den – den var för stor. Sedan fick jag testa en sån här och pratade med föraren – han sa att det är bara att köpa och jag höll med.

Maskinen är verkligen sprillans ny, det är till och med det fjärde exemplaret i världen och det första i Sverige att levereras med steg IV-motor. Det är dock inget man märker av som förare, konstaterar Ted Torstensson.

– Den ska ha Adblue, det är allt, säger Ted Torstensson som ger maskinen ett gott betyg.

– Jag tycker den är jättetrevlig att köra, framförallt på rivning – eftersom den är så kompakt går det att hissa bommen högre, man når bättre och arbetsställningen blir skönare – det uppskattar jag som jobbar mycket på höjden.

Läs också: T-schakts tyska fullträff

Bommen sitter i princip mitt på maskinen och det kompakta utförandet gör dessutom att containrarna kan stå närmare, konstaterar han.

– Med en traditionell maskin måste de stå en bit ifrån, nu blir det enklare.

För de riktigt stora rivningarna krävs större maskiner men för ”normalstora” hus ser han kompaktmaskinen som en bra lösning.

– Ska man in till en normal villa är det svårt med en större maskin, den här tar inte mer plats än en vanlig 20-tonnare.

Läs också: Blå, blå är grävaren

Han uppskattar också hytten.

– Stolen är bra och det är riktigt bra med plats trots att det är en kompakt maskin.

Ted Torstensson hade en hel del att säga till om inför leverans,

– Jag fick maskinen som jag ville ha den, med knäckbom och rivningsgaller.

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

Ett annat krav han ställde var vindrutetorkare i taket.

– Eftersom jag måste titta upp mycket vill jag slippa hålla på med trasor.

Trots att Kristiansstadbaserade Telarco främst är ett kabel/fiberföretag var det viktigt att få en maskin som lämpar sig för demolering.

– Vi gör en del rivningsjobb åt andra och ville ha maskinen anpassad för rivning, men så pass stor att den passar för våra egna jobb också, vi har mest mindre maskiner annars, säger Ted Torstensson.

Just den här dagen är företaget underentreprenör åt småländska Älmby Entreprenad och kompaktgrävaren har hunnit med 4-5 mindre rivningsuppdrag under sina första veckor.

Framöver lär det bli en blandad kompott men Ted Torstensson hoppas på en hel del rivning.

– Den passar riktigt bra för det.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Mer om: Liebherr | Reportage
Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Nyhetsbrev

Vibroplattor lyftes ut från Bauma på grund av Swepacs patent

Weber och Mikasa tog bort batteridrivna vibroplattor från sina montrar på Bauma sedan företagen uppmärksammats om att konstruktionerna kan innebära ett intrång i ett av Swepacs patent.

Hybricon förlorar Skellefteå

Avyttrar metakrylatverksamheten

Ny ekonomichef på Svevia

Tobias Bjurling har utsetts till ny ekonomi- och finanschef i Sveviakoncernen.

Många svenskar hittade till Bauma

Bäckströms lät tio pers åka ner tre dagar till Bauma – för att knyta kontakter och hålla sig ajour med nyheterna, men också för att göra affärer.

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Svevia får tampas med Vänersnön i fyra år till

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Nyckelfri grävare med 360-kamera som standard

Doosans nya 30-tonnare och ett par rejält uppgraderade smågrävare stod ut i den sydkoreanska tillverkarens Baumamonter.

Klart med stängning hos Stora Enso

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Extrutec uppköpt av Iceva

Plus

Miljardinvestering snart i hamn

Smurfit Kappa har investerat cirka en halv miljard på en uppgradering av bolagets anläggning i Piteå. I maj installeras de sista delarna. Process Nordic har tittat närmare på hur det går.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Epiroc slutför förvärv i Sydafrika

Skärpt skärning i Götene

Sveab i avtal med rentalföretag

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

1.154