23948sdkhjf

Blå, blå är grävaren

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Det kostar lite mer, men det är helt klart värt det."

När M Svensson Mark & Konstruktion AB lät skräddarsy sin nya hjulgrävare var det viktigt att göra den gula maskinen blå.

Läs också: Ted når bättre med en liten maskin

– Det kostar lite mer, men det är helt klart värt det.

Förslöv. Ett tjockt dis ligger över Bjärehalvön, det är en osedvanligt varm oktoberdag och Leveranstidningen Entreprenad har letat sig söderut i jakt på en lite ovanlig Liebherrgrävare.

I lilla Förslöv, några mil norr om Ängelholm, hittar vi maskinen, en pinfärsk Liebherr 912 kompakt med cirka 420 timmar i kroppen.

Just den här dagen gräver den för fjärrvärme och ägaren och Mikael Svensson på M Svensson Mark & Konstruktion AB, är nöjd med sin skräddarsydda maskin.

Läs också: ”Vi började med två tomma händer”

– Jag ville till exempel ha ett stort BM-fäste, då kan jag bära  grejer i skopan och behöver inte ha med vagnen. 

Han ville också få maskinen utrustad med en direktinfäst Engcon tiltrotator. 

– Det minskar vikten en hel del, kommenterar Mikael Svensson.

Tiltrotatorn är också utrustad med Ecoil för att koppla el och hydraulik automatiskt till redskapen. 

Läs också: Bolidens eltruckar är igång

M Svensson Mark & Konstruktion AB är ett litet företag med bas i Munka Ljungby.

–  Jag har en anställd och några maskiner, säger Mikael Svensson.

Den blå hjulgrävaren är hans första Liebherr, tidigare har han mest kört Terex.

– Det är bara Terex och Liebherr som har fyrhjulsstyrning, det är smidigt när man ska in överallt.

Läs också: T-schakts tyska fullträff

Den här gången testade han Liebherr och hittills är han nöjd med maskinen.

– Den är större i hytten och fin i hydrauliken, den är bekväm och det är i stort sett en mycket bra maskin.

En nackdel har han funnit, han tycker att maskinen är lite ostabilare än Terex motsvarighet men det är ett minus han står ut med.

– Det går fort att vänja sig vid.

Läs också: Ett sista farväl i Malmberget

13,5-tonnaren levererades i somras och det mest iögonenfallande är förstås kulören – blått är uppenbarligen flott i nordvästra Skåne och ett måste när Mikael Svensson skulle köpa maskin.

– Min logga är blå, därför ville jag ha en blå maskin också, ler han.

Maskinen levererades med den djupblå kulören direkt från fabrik. Han såg till att få maskinen blå, dörren är dock fortsatt Liebherrgrå.

– Vi insåg att det skulle bli lite väl blått om den också var blå!

Tyvärr är vagnen därbak tråkigare, konstaterar Mikael Svensson.

– Det vore så klart snyggt med en blå vagn också, vi får fixa det, ler han.

Han är rätt övertygad om att nästa maskin också blir blå.

– Det kostar lite mer, men det är helt klart värt det.

Kanske blir det en Liebherr också.

– Vi får väl se, nu har vi testat maskinen och den är bra. Nu ska vi se hur det blir med servicen framöver också – det är mycket som måste fungera när man köper maskin.

I vintras träffade vi en annan blå grävare - en Caterpillar som smög i de västerbottniska skogarna. Läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Vibroplattor lyftes ut från Bauma på grund av Swepacs patent

Weber och Mikasa tog bort batteridrivna vibroplattor från sina montrar på Bauma sedan företagen uppmärksammats om att konstruktionerna kan innebära ett intrång i ett av Swepacs patent.

Hybricon förlorar Skellefteå

Nyhetsbrev

Avyttrar metakrylatverksamheten

Ny ekonomichef på Svevia

Tobias Bjurling har utsetts till ny ekonomi- och finanschef i Sveviakoncernen.

Många svenskar hittade till Bauma

Bäckströms lät tio pers åka ner tre dagar till Bauma – för att knyta kontakter och hålla sig ajour med nyheterna, men också för att göra affärer.

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Svevia får tampas med Vänersnön i fyra år till

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Nyckelfri grävare med 360-kamera som standard

Doosans nya 30-tonnare och ett par rejält uppgraderade smågrävare stod ut i den sydkoreanska tillverkarens Baumamonter.

Klart med stängning hos Stora Enso

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Extrutec uppköpt av Iceva

Plus

Miljardinvestering snart i hamn

Smurfit Kappa har investerat cirka en halv miljard på en uppgradering av bolagets anläggning i Piteå. I maj installeras de sista delarna. Process Nordic har tittat närmare på hur det går.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Epiroc slutför förvärv i Sydafrika

Skärpt skärning i Götene

Sveab i avtal med rentalföretag

Sparkad entreprenör stämmer Trafikverket

I mars hävde Trafikverket konsortiet Lovön Samverkans två entreprenader i byggandet av Förbifart Stockholm. Nu svarar en av konsortiets italienska parter med att stämma Trafikverket på motsvarande närmare 840 miljoner kronor.

800 kg förfalskade kullager förstörs i dag

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124