23948sdkhjf

Blå, blå är grävaren

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

"Det kostar lite mer, men det är helt klart värt det."

När M Svensson Mark & Konstruktion AB lät skräddarsy sin nya hjulgrävare var det viktigt att göra den gula maskinen blå.

Läs också: Benny högg snabbt på ny grävargeneration

– Det kostar lite mer, men det är helt klart värt det.

Förslöv. Ett tjockt dis ligger över Bjärehalvön, det är en osedvanligt varm oktoberdag och Leveranstidningen Entreprenad har letat sig söderut i jakt på en lite ovanlig Liebherrgrävare.

I lilla Förslöv, några mil norr om Ängelholm, hittar vi maskinen, en pinfärsk Liebherr 912 kompakt med cirka 420 timmar i kroppen.

Just den här dagen gräver den för fjärrvärme och ägaren och Mikael Svensson på M Svensson Mark & Konstruktion AB, är nöjd med sin skräddarsydda maskin.

Läs också: Bandet ska backas

– Jag ville till exempel ha ett stort BM-fäste, då kan jag bära  grejer i skopan och behöver inte ha med vagnen. 

Han ville också få maskinen utrustad med en direktinfäst Engcon tiltrotator. 

– Det minskar vikten en hel del, kommenterar Mikael Svensson.

Tiltrotatorn är också utrustad med Ecoil för att koppla el och hydraulik automatiskt till redskapen. 

Läs också: ”Köra är väl också kul, men det hinner man ju med ändå”

M Svensson Mark & Konstruktion AB är ett litet företag med bas i Munka Ljungby.

–  Jag har en anställd och några maskiner, säger Mikael Svensson.

Den blå hjulgrävaren är hans första Liebherr, tidigare har han mest kört Terex.

– Det är bara Terex och Liebherr som har fyrhjulsstyrning, det är smidigt när man ska in överallt.

Läs också: "Det är inte svårt för den som kan det"

Den här gången testade han Liebherr och hittills är han nöjd med maskinen.

– Den är större i hytten och fin i hydrauliken, den är bekväm och det är i stort sett en mycket bra maskin.

En nackdel har han funnit, han tycker att maskinen är lite ostabilare än Terex motsvarighet men det är ett minus han står ut med.

– Det går fort att vänja sig vid.

Läs också: Rör med restriktioner

13,5-tonnaren levererades i somras och det mest iögonenfallande är förstås kulören – blått är uppenbarligen flott i nordvästra Skåne och ett måste när Mikael Svensson skulle köpa maskin.

– Min logga är blå, därför ville jag ha en blå maskin också, ler han.

Maskinen levererades med den djupblå kulören direkt från fabrik. Han såg till att få maskinen blå, dörren är dock fortsatt Liebherrgrå.

– Vi insåg att det skulle bli lite väl blått om den också var blå!

Tyvärr är vagnen därbak tråkigare, konstaterar Mikael Svensson.

– Det vore så klart snyggt med en blå vagn också, vi får fixa det, ler han.

Han är rätt övertygad om att nästa maskin också blir blå.

– Det kostar lite mer, men det är helt klart värt det.

Kanske blir det en Liebherr också.

– Vi får väl se, nu har vi testat maskinen och den är bra. Nu ska vi se hur det blir med servicen framöver också – det är mycket som måste fungera när man köper maskin.

I vintras träffade vi en annan blå grävare - en Caterpillar som smög i de västerbottniska skogarna. Läs mer om det här.

———————————————————————————————

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikverket vill säkra mark

– Det finns fortsatt ett stort behov av att förbättra framkomligheten genom att binda samman Norra och Södra länken.

Logistikupphandling på gång i Järfälla

488 000 byggtransporter beräknas anlända till stadsutvecklingsprojektet Barkarbystaden i Järfälla under åren 2019 – 2032. Därför upphandlar nu kommunen en logistiklösning som ska styra och kontrollera byggtransporterna till området.

Volvo lanserar helt ny dubbeldäckare

Nu rullar Volvo 9700 DD, en helt ny dubbeldäckare för turist- och beställningstrafik – rt-forum har provkört bussen.

Dags för framtidsspaning

Rototilt + Steelwrist = sant

Krav på lättnader i kreditreglerna

Bostadsbyggandet har minskat drastiskt de två senaste åren – i Stockholms län byggs i dag mindre än hälften jämfört med 2017. Haveriet beror till stor del på regeringens skärpta kreditrestriktioner, anser Stockholms Handelskammare som nu kräver lättnader i regelverket.

Nyhetsbrev

Beslut: TiO2 ska klassificeras enligt kategori 2

TURBO-gruppen på Busstorget

Sveriges Bussföretags experter på turist- och beställningstrafik, TURBO-gruppen, är med på Busstorget 16-17 april på Aronsborg i Bålsta.

Rototilts strategi gick hem

Oilquick hårdsatsar i USA

Den tiltrotatorserie som lanserades i höstas efter ett nära samarbete med Engcon blir huvudnumret för Oilquick på Conexpo-Conagg i Las Vegas 10-14 mars. Företaget har vuxit kontinuerligt i Nordamerika under flera år och räknar med fortsatta framgångar.

1

Hittade framgångsrikaste kollektivtrafiken

Jamil Khan, Lunds universitet, har hittat de svenska regioner som är bäst på kollektivtrafik - 13 maj kommer han till Kollektivtrafikdagen för att berätta om hur de burit sig åt.

Swecon noterar rekordstor vinst

Det går bra för Swecon. Enligt Lantmännens vd och koncernchef Per Olof Nyman var aktivitetsnivån hög på samtliga företagets marknader, vilket bland annat resulterade i Swecons hittills bästa resultat under ett kalenderår.

Ett demensboende med extra allt

En utställning som visar upp de senaste lösningarna för demenssjukas boendemiljö – Så ser inspirationsmiljon ut på det nyinvigda Kickihemmet.

Äldre tycker till om ny teknik i vård och omsorg

Forskare undersöker nu hur äldre uppfattar användningen av ny teknik som kan ersätta vård- och omsorgspersonal i vissa moment. Till exempel uppkopplade duschrobotar och larm- och tillsynssystem.

Yrkesval med goda chanser till jobb

Opus får besikta skyliftar

Opus Bilprovning kompletterar sin besiktningsverksamhet med mobila arbetsplattformar/skyliftar och IBC-behållare/bränsletankar.

BASF styr om produktion till Europa

Plast på kartong ett minne blott?

Stora Enso lanserar nya kartongkvaliteter med barriärer för att ersätta plast i livsmedelsförpackningar.

KraussMaffei skär ner i Tyskland

Sporrande konkurrens för Dynapac

Dynapac och Bomag har sedan 2017 samma ägare. De ska dock fortsätta strida om kunderna precis som förr, även om vissa samarbeten kan bli aktuella.

”Vi ska vara nära verkligheten”

Ett laddat Dynapac har fått fart på försäljningen, för att komma ännu längre krävs kunniga säljare – det är inte bara mekanikerna som ska kunna maskinerna.

”Era röster väger tungt”

ME tror att branschen kan göra mycket för att få fler att bli maskinförare –  och sedan också stanna i branschen.

Mindre utsläpp med hjälp av AI

Mindre utsläpp, snabbare produktion och lägre kostnader är målet för ett forskningsprojekt som ska utreda möjligheterna att begränsa koldioxidutsläpp med hjälp av artificiell intelligens.

Corona-oro får svenskt bolag att lyfta

Brommabolaget får stororder från Asien på sin luftrenare. Linköpings universitetssjukhus och Karolinska institutet har bedrivit omfattade studier på bolagets teknologi som kan oskadliggöra virus redan i luften.

Elflygspremiär i höst

Örebro vill beveka Trafikverket

Bostadsrätter i Bredäng

Hydroscand satsar i söder

Nytt kvarter i Barkarbystaden

Träigt avtal för Peab

Det går bra för LKAB - Dubblar utdelning till staten

Nobelt bygge på Stadsgårdskajen

Ingen spårväg i Lund förrän till nästa jul

Akuta åtgärder på E4-bro

Cykelsatsning i Malmö

Låg födelsevikt kan ge sämre kondition

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128