23948sdkhjf

Preem går mot strömmen

| Av Morgan Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Medan andra oljebolag släpper allt mer av sin smörjmedelsverksamhet, väljer Preem att satsa – hårt. Inte minst för att attrahera bygg- och anläggningssektorn.

Preem är ett av Sveriges största exportföretag, något som förmodligen kommer som en överraskning för många. I den egna organisationen finns hela värdekedjan från inköp av råvaror, via processindustri till utskeppning av produkterna till såväl egna depåer som till kunder i andra länder.

Vi är faktiskt Sveriges fjärde största exportör, säger Joakim Müller, som ansvarar för företagets nyckelkunder – däribland ett flertal som med Peab i spetsen är kopplade till bygg och anläggning och uppskattar möjligheten att på ett och samma ställe köpa både driv- och smörjmedel. Eldningsolja också för den delen om det nu skulle behövas.

Huvuddelen av omsättningen, som förra året uppgick till cirka 69 miljarder kronor, varav ungefär 75 procent gick på export, hänförs till drivmedel.

Som Sveriges största producent av drivmedel och stor leverantör av smörjmedel har vi ett stort ansvar. Transportsektorn står för en tredjedel av de svenska klimatutsläppen och vår ambition är att arbeta för att minska utsläppen av växthusgaser och minimera miljöpåverkan i alla led.

I synnerhet vad gäller diesel har företaget hunnit långt i försöken att hitta förnybara alternativ till de traditionella fossila bränslena.

Vi har två raffinaderier som är i absolut världsklass. Avsvavlingsanläggningen i Lysekil klarar till och med av att avsvavla ryssolja – svavel som sedan återvinns till 99,9 procent. Tillverkningsprocessen står sig väl i konkurrensen vad gäller bland annat miljöbelastning. Parallellt jobbar vi hårt för att hitta andra förnybara alternativ till de fossila bränslena. Exempelvis kunde vi redan 2011 erbjuda förnybar diesel tillverkad av tallolja på våra tankställen. Vi blev också det första bolag som kunde leverera Svanenmärkt diesel. Vår Evolutionbensin innehåller etanol, men också en del förnybar råvara från den svenska skogen, säger Joakim Müller.

För ungefär sju år sedan fattade vi ett strategiskt beslut som innebar att vi ökade våra satsningar på smörjmedel och det har visat sig vara en lyckad satsning. Redan då hade vi ett värdefullt, mångårigt samarbete med Chevronägda Texaco som har ett brett utbud av fordonsprodukter, industrismörjmedel och smörjfetter. Det samarbetet har förstärkts och i hög grad bidragit till att vi gått framåt och ökat försäljningen på en krympande marknad.

Det är inte många som erbjuder både olja och drivmedel i dag, men vi har alltid haft fokus på den tunga trafiken, inklusive entreprenad och lantbruk. Större delen av våra smörjmedel kommer fortfarande från Texaco. Till stor del tillverkar vi produkterna själva på licens hos Scanlube i Göteborg som vi äger tillsammans med Uno-X. För att tillverkningen ska kunna göras tillräckligt storskalig och därmed rationell samordnar vi produktionen med en tillverkare i Belgien.

Joakim Müller betonar att satsningen på smörjmedel varit lyckosam och är helt övertygad om att verksamheten kommer att växa ytterligare. Att den tagits emot väl av ägarna av tunga fordon är helt uppenbart.

Dels är det många som uppskattar möjligheten att få det som behövs på ett och samma ställe. Dels innebär rätt olja stora möjligheter till minskad drivmedelsförbrukning. Undersökningar pekar på så stora besparingar som 2,5-4 procent. Bland annat har viskositeten stor betydelse, men väl så viktigt är att produkterna är godkända av tillverkarna. Tillverkarna gör i allmänhet mycket noggranna tester med olika produkter och det ligger i deras intresse att använda oljor som ger största möjliga fördelar till deras slutkunder. Vi jobbar därför också direkt mot tillverkarna och levererar en del produkter som finns med redan när fordonen lämnar fabriken, säger Joakim Müller.

Det är inte heller någon nackdel för oss att olika miljöhänsyn väger allt tyngre. Chevron har ett eget additivbolag som utför egen forskning. Därför kan vi alltid vara med tidigt i utvecklingen och erbjuda smörjmedel som hela tiden förbättras och ligger i framkant i utvecklingen: de håller längre, de bidrar till sänkt bränsleförbrukning och de blir allt mindre belastande på miljön.

Joakim Müller betonar också vikten av snabba och störningsfria leveranser.

Vi vill inte vara den som orsakar stillestånd i fordonen. I det avseendet är vårt omfattande nät med återförsäljare på ungefär 30 ställen en mycket viktig kanal för oss. Vid behov ”lånar” vi exempelvis produkter mellan återförsäljarna för att säkra leveranserna som ofta är synnerligen tidskritiska.

Dessutom erbjuder vi flera olika modeller för leveranserna. Vi kan skicka ut tankbilar med specialutbildade förare direkt från Scanlube till företag med egna tankar och skicka emballerade varor i allt från tuber på 400 gram till IBC-containers på 1 000 liter. Vi har också hämtlager ute hos våra återförsäljare.

Men det viktiga är att vi inte bara säljer smörjmedel, vi säljer tillförlitlighet. Med våra produkter och tjänster hjälper vi användaren att få kontroll över de sammanlagda driftkostnaderna för sin maskin eller utrustning, säger Joakim Müller.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mathiesen in - Frydenberg ut

WSP ger teknikstöd för norska tåg

Med byggterapi som morot

En vuxenutbildning paketerad som byggterapi och nära samarbete med bland annat Skanska och NCC ska få fler att öppna ögonen för arbete i byggsektorn.

Dags för nya regnummer

Otillräcklig kunskap om friktion på cykelbanor

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Nyhetsbrev

Voith tar greppet i Pilotfish

Tyska teknikföretaget Voith förvärvar majoritet i svenska Pilotfish – det handlar om ett strategiskt partnerskap enligt det tyska företaget.

Vindkraftsuppdrag i Värmland

Veidekke får ett uppdrag på 182 miljoner kronor.

Positiva resultat från Isofol

Globalt initiativ för minskat plastavfall

Hela plastvarukedjan i kraftfullt samarbete.

Funktion som mål i upphandling

KraussMaffei nu noterat på Shanghaibörsen

-Vi har nu möjlighet att driva vår tillväxt ännu snabbare och bättre, säger Frank Stieler, vd för KraussMaffei Group.

Ny teknik för vägunderhåll

NSR fick kungligt besök

Skånetrafiken sparkar Ringduvetaxi

Skånetrafiken säger upp trafikavtalet med Ringduvetaxi för färdtjänst och sjukresor med omedelbar verkan - taxibolaget har drabbats av stora problem.

Tetra Pak först med fyrfärgs digitaltryck

Avföringsrester gissel för antibiotikaresistens

Volvo satsar helhjärtat på el i sina kompaktmaskiner

Volvo CE lovar en bred lansering av eldrivna kompaktmaskiner under år 2020.

Insamlingsinitiativ sprider sig

Få vill äta nyttigare trots att vi blir fetare

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Kartläggning delas i öppen databas

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151