23948sdkhjf

Tågaffär värd 6 miljader

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

I början av vecka 42 stod det klart att det blev Go-Ahead Nordic som tilldelats trafikkontraktet Trafikpakke Sör av norska myndigheter och Jernbanedirektortet. Kontraktet omfattar regiontåg på Sörlandsbanen mellan Oslo och Stavanger, lokaltåg på Arendalsbanen samt lokaltåg på Jærbanen i tätt samarbete med trafikföretaget Kolumbus.

Det totala värdet av kontraktet beräknas till cirka 5,8 miljarder norska kronor (vilket motsvarar 6,3 miljarder svenska kronor) och avtalstiden sträcker sig från december 2019 till december 2027, med möjlig förlängning om 1+1 år. Trafiken omfattar i genomsnitt cirka 5,5 miljoner tågkilometer årligen under åtta år.

Den här vinsten är ytterligare ett steg i linje med vår strategi att expandera Go-Ahead-koncernen internationellt och bygga vidare på vår närvaro i Tyskland. Irland och Singapore, säger David Brown, koncernchef för Go-Ahead Group.

I dagsläget bedrivs trafiken av NSB på sträckningen. Go-Ahead Nordic har som mål att ta över befintlig tågpersonal från NSB och vill inom kort starta en dialog med de olika personalgrupperna tidigt i mobiliseringsfasen.

Vi är såklart otroligt glada över att ha vunnit vårt första tågkontakt i Norge,. Samtidigt är vi ödmjuka inför vår uppgift och de utmaningar som ligger framför oss. Vår ambition är att skapa ett attraktivt tillbud för att få fler och nöjdare kunder här i Norge säger Magnus Hedin, vd Go-Ahead Nordic.

Go-Ahead Nordic har sitt nordiska huvudkontor i Malmö men har under själva anbudsprocessen haft ett lokalt norskt team med lokal förankring på plats i Oslo som tillsammans med resurser från Malmö och det brittiska huvudkontoret har jobbet med anbudet. Nu kommer man att upprätta en lokal organisation, Go-Ahead Norge AS, för att på så sätt vara kunna agera lokalt och ta tillvara de lokala intressen som finns på sträckningen.

Go-Ahead Nordic kommer att bygga en organisation som hela tiden strävar efter kontinuerlig förbättring, med en robust, driftsäker och tillförlitlig tågverksamhet. Ambitionen är att erbjuda en ny, modern och bekväm resa med bättre service, som ökar kundnöjdheten och gör att fler väljer att resa med tåg.

Våra tre viktigaste fokusområden är kundnöjdhet, pålitlighet och lokala beslut i tätt samarbete med våra samarbetspartners. Vi är en nordisk organisation som har god kännedom om norsk tågverksamhet och norska förhållanden, samtidigt som vi har stor erfarenhet inom företaget av att verka på en avreglerad marknad i Storbritannien. Vi kommer att få god stöttning från våra engelska kollegor, men besluten är lokala och anpassade till norska förhållanden, säger Cathrine Elgin, mobiliseringsansvarig på Go-Ahead Norge AS.

Go-Ahead Norge AS går nu in i en intensiv mobiliseringsfas för att säkerställa att en robust och väl fungerande verksamhet är redo för trafiklansering i december 2019. Detta inkluderar nära samarbete med olika partners och framtida personal för en framgångsrik trafikstart.

FAKTA/Go-Ahead Nordic

En paraplyorganisationen för koncernens satsning i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Go-Ahead Grop Plc är Storbritanniens största järnvägsoperatör och den största bussoperatören i London. Varje år utför vi en miljard resor och dagligen reser 3 miljoner resenär med Go-Ahead. Koncernens har en årlig omsättning som uppgår till 3 miljarder GBP. Koncernen har ca 28 000 anställda också verksamhet i Singapore, Irland och Tyskland.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Äntligen klartecken för bro över Skurusundet

Efter flera års försening kunde kontrakt nyligen tecknas med entreprenör för byggandet av den nya Skurubron.

Sårläkningsbolaget går mot klinik

Klaravik passerar miljarden

Efter en tillväxt på mer än 50 procent passerade Klaravik en omsättning på en miljard kronor på sina auktioner under 2018.

Väganalys i hög fart

Enbart i Sverige mäts cirka 80 000 kilometer väg varje år. Nu presenteras teknik som gör informationsinsamlingen betydligt snabbare.

Uppsalabyggare växer genom förvärv

Trosan som vet vad du gör

En trosa som läser av hur mycket du läcker och vad du gör just då – Smarta textilier och teknik som läser av dina rörelser ger helt nya möjligheter för kvinnor att bli kvitt sin inkontinens.

Nyhetsbrev

”Det gäller att säga stopp"

I 16 år har Mikael Andersson varit föreläsare och inspiratör. För publiken berättar han om mod, normalitet och motivation. Åhörarna får med sig en känsla av att ingenting är omöjligt. Men hur gör han själv för att ta sig genom svårigheter?

Trelleborg blir majoritetsägare i kompositbolag

Se filmen från Örebro

Håll koll på vibrationerna

Verktygen har utvecklats i många hänseenden, den skyddsutrustning som finns används dock för sällan konstaterar Bosch.

Sju av tio tar sig inte tid

Vidtar yrkeshantverkare de säkerhetsåtgärder som krävs? Inte enligt en undersökning som Bosch låtit göra. De svenska hantverkarna verkar dessutom vara sämst i klassen.

Asfaltjobb för 50 miljoner

Hållbar Europanyhet från Ed

Kartläggning delas i öppen databas

Mer sortering i Norrvidinge

Genom förvärvet av Sortab Mark och Sorteringstjänst utvidgar Norrvidinge sin verksamhet till Blekinge och södra Småland.

Mer tunneljobb för Bravida

Bravida har tagit hem ytterligare ett installationskontrakt i miljardklassen för Förbifart Stockholm.

Skärpt lag mot organhandel föreslås

Frankrike nästa för Steelwrist

Steelwrists internationella expansion fortsätter nu med etableringen av ett eget bolag strax utanför Paris.

Nästa vecka drar det igång

Om mindre än en vecka slås dörrarna upp till premiären av Fokus Hjälpmedel på Prioritet Serenek arena i Göteborg. "Den typen av möte som vi arrangerar har saknats i västra Sverige".

NCC bygger depå

Bajsmolekyl skapar ny plast

IFS: Serviceföretagen behöver omdanas

Tre stora utmaningar väntar, enligt IFS, servicesektorn under 2019: att få ut maximalt värde av teknikinvesteringar, kompetenskrisen och kundupplevelsen.

Dahl Sverige möblerar om

Sjöberg ny vd för Stromma

Ny teknik för diabetiker

Ny affärsområdeschef på Veidekke Anläggning

”Uber skattefuskar”

Minskat intresse för italiensk utrustning

Misstänkt smittspridning kom inte från gruva

Lucka 22 - titta här

Sulapac i avtal med Chanel

Industrin klarar inte kundernas krav på drifttid

Lucka 20 - vem där?

Fortsatt optimism inom industrin

Lucka 18 - öppna och se

Höjning vid årsskiftet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.083