23948sdkhjf

Tågaffär värd 6 miljader

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

Brittiska järnvägsaktören Go-Ahead Nordic har vunnit sitt första tågkontrakt i Norge – affärens värde uppskattas till 5,8 miljarder norska kronor eller 6,3 miljarder svenska kronor.

I början av vecka 42 stod det klart att det blev Go-Ahead Nordic som tilldelats trafikkontraktet Trafikpakke Sör av norska myndigheter och Jernbanedirektortet. Kontraktet omfattar regiontåg på Sörlandsbanen mellan Oslo och Stavanger, lokaltåg på Arendalsbanen samt lokaltåg på Jærbanen i tätt samarbete med trafikföretaget Kolumbus.

Det totala värdet av kontraktet beräknas till cirka 5,8 miljarder norska kronor (vilket motsvarar 6,3 miljarder svenska kronor) och avtalstiden sträcker sig från december 2019 till december 2027, med möjlig förlängning om 1+1 år. Trafiken omfattar i genomsnitt cirka 5,5 miljoner tågkilometer årligen under åtta år.

Den här vinsten är ytterligare ett steg i linje med vår strategi att expandera Go-Ahead-koncernen internationellt och bygga vidare på vår närvaro i Tyskland. Irland och Singapore, säger David Brown, koncernchef för Go-Ahead Group.

I dagsläget bedrivs trafiken av NSB på sträckningen. Go-Ahead Nordic har som mål att ta över befintlig tågpersonal från NSB och vill inom kort starta en dialog med de olika personalgrupperna tidigt i mobiliseringsfasen.

Vi är såklart otroligt glada över att ha vunnit vårt första tågkontakt i Norge,. Samtidigt är vi ödmjuka inför vår uppgift och de utmaningar som ligger framför oss. Vår ambition är att skapa ett attraktivt tillbud för att få fler och nöjdare kunder här i Norge säger Magnus Hedin, vd Go-Ahead Nordic.

Go-Ahead Nordic har sitt nordiska huvudkontor i Malmö men har under själva anbudsprocessen haft ett lokalt norskt team med lokal förankring på plats i Oslo som tillsammans med resurser från Malmö och det brittiska huvudkontoret har jobbet med anbudet. Nu kommer man att upprätta en lokal organisation, Go-Ahead Norge AS, för att på så sätt vara kunna agera lokalt och ta tillvara de lokala intressen som finns på sträckningen.

Go-Ahead Nordic kommer att bygga en organisation som hela tiden strävar efter kontinuerlig förbättring, med en robust, driftsäker och tillförlitlig tågverksamhet. Ambitionen är att erbjuda en ny, modern och bekväm resa med bättre service, som ökar kundnöjdheten och gör att fler väljer att resa med tåg.

Våra tre viktigaste fokusområden är kundnöjdhet, pålitlighet och lokala beslut i tätt samarbete med våra samarbetspartners. Vi är en nordisk organisation som har god kännedom om norsk tågverksamhet och norska förhållanden, samtidigt som vi har stor erfarenhet inom företaget av att verka på en avreglerad marknad i Storbritannien. Vi kommer att få god stöttning från våra engelska kollegor, men besluten är lokala och anpassade till norska förhållanden, säger Cathrine Elgin, mobiliseringsansvarig på Go-Ahead Norge AS.

Go-Ahead Norge AS går nu in i en intensiv mobiliseringsfas för att säkerställa att en robust och väl fungerande verksamhet är redo för trafiklansering i december 2019. Detta inkluderar nära samarbete med olika partners och framtida personal för en framgångsrik trafikstart.

FAKTA/Go-Ahead Nordic

En paraplyorganisationen för koncernens satsning i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Go-Ahead Grop Plc är Storbritanniens största järnvägsoperatör och den största bussoperatören i London. Varje år utför vi en miljard resor och dagligen reser 3 miljoner resenär med Go-Ahead. Koncernens har en årlig omsättning som uppgår till 3 miljarder GBP. Koncernen har ca 28 000 anställda också verksamhet i Singapore, Irland och Tyskland.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111