23948sdkhjf

Barsebäcks sista resa

| Av Ulrika Andersson | Entreprenad | Tipsa redaktionen

Barsebäck är först ut att rivas, en pionjärroll företaget tar på allvar. – De beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Barsebäck. Den sista av Barsebäcks reaktorer stängdes 2005 och eftersom verksamheten lades ned av politiska skäl, innan anläggningen uppnått sin tekniska livslängd, har Barsebäck Kraft väntat länge på att få påbörja rivningen.

Läs också: Finrivning på Östermalm

– Vi har haft en lång tid av servicedrift och nu har vi väckts ur vår Törnrosasömn – nu är förberedelserna snart över och det blir spännande att ta klivet, säger Maria Taranger, kommunikationsansvarig på Barsebäck Kraft.

Barsebäck är det första kommersiella kärnkraftverket som rivs i Sverige och projektet är därför en angelägenhet för hela den svenska kärnkraftsindustrin förklarar hon.

–  Vi är en liten del av pusslet när det gäller att hantera det radioaktiva avfallet, de beslut vi tar ska inte vara bäst för oss – de ska vara de bästa för hela branschen.

Arbetet sker också delvis i samråd med Oskarshamns kärnkraftverk, som står näst i tur och har samma ägare – Uniper.

Läs också: Höjdarrivning med återvinning

– Om vi gör ett bra jobb blir det ett stöd för branschen som helhet, säger Maria Taranger.

När elproduktionen lades ner för 13 år sedan blev Barsebäck av med sin främsta inkomstkälla. Den nödvändiga servicedriften har varit igång sedan dess, företaget har förberett för rivning och även sålt en del utrustning till andra kärnkraftverk.

En nog så viktig uppgift har blivit att dra nytta av den unika positionen som pensionerat kärnkraftverk.

–  Vi har en omfattande besöksverksamhet, tanken är att vi, så länge vi har möjlighet, ska låta folk se med egna ögon hur ett kärnkraftverk fungerar, säger Maria Taranger.

Läs också: Tio års rivning väntar

Hon lyfter också fram kärnkraftverket som kulturarv.

–  Det är extra angeläget nu när det ska rivas, vi samarbetar därför med flera olika institutioner och fotografer för att bevara det kulturhistoriska arvet i en sån här anläggning.

Mer läsning finns!  Se länkarna nedan.

———————————————————————————————

Läs också: Komplex rivning i reaktorn

Entreprenadbranschens egen tidning!

Följ oss på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Första Road Showen med Volvo Bussar

Volvo Bussar har åkt till kunderna för att visa upp sina nya turistbussar - de första helt nya från tillverkaren på drygt 20 år.

Översvämningar – ett växande och underskattat problem

– Missar vi översvämningsproblematiken i stadsplaneringen riskerar vi enorm kapitalförstöring då kommuner och medborgare investerar i fastigheter som blir osäljbara samtidigt som inga försäkringsbolag vill försäkra. Det hävdar Gunnar Svensson på Tyréns.

NCC bygger i Bydalen

Starkare lyft utlovas i nya Komatsun

Komatsu har kombinerat power shift och hydrostatdrift i nya hjullastarens steglösa växellåda – något som ska leda till snabbare och starkare lyft lovar tillverkaren.

Aldenius till Kollektivtrafikdagen

Elbussar vill många ha, men vilka är utmaningarna när den rena och ljudlösa tekniken införs? Forskaren Malin Aldenius tar upp elektrifieringens möjligheter men också utmaningar på Kollektivtrafikdagen i Solna 15 maj.

Transdev leder Bussförar-SM

Bussförar-SM 2019 har startat och just nu är det Transdev som kan redovisa flest anmälda bussförare – totalt hade 166 anmält deltagande 23 april.

Nyhetsbrev

Vibroplattor lyftes ut från Bauma på grund av Swepacs patent

Weber och Mikasa tog bort batteridrivna vibroplattor från sina montrar på Bauma sedan företagen uppmärksammats om att konstruktionerna kan innebära ett intrång i ett av Swepacs patent.

Hybricon förlorar Skellefteå

Avyttrar metakrylatverksamheten

Ny ekonomichef på Svevia

Tobias Bjurling har utsetts till ny ekonomi- och finanschef i Sveviakoncernen.

Många svenskar hittade till Bauma

Bäckströms lät tio pers åka ner tre dagar till Bauma – för att knyta kontakter och hålla sig ajour med nyheterna, men också för att göra affärer.

Finsk miljardsatsning på biodrivmedel

Svevia får tampas med Vänersnön i fyra år till

Plus

Framtidens trafikledning

IT-företagen Hogia blir allt större inom transportsektorn, inte minst inom persontrafikområdet – nu kommer allt fler smarta system som bygger en effektivare kollektivtrafik där operatörerna får ta över trafikledningen själva.

Nyckelfri grävare med 360-kamera som standard

Doosans nya 30-tonnare och ett par rejält uppgraderade smågrävare stod ut i den sydkoreanska tillverkarens Baumamonter.

Klart med stängning hos Stora Enso

Göteborgsmodell mot matsvinn blir Sverigemodell

Extrutec uppköpt av Iceva

Plus

Miljardinvestering snart i hamn

Smurfit Kappa har investerat cirka en halv miljard på en uppgradering av bolagets anläggning i Piteå. I maj installeras de sista delarna. Process Nordic har tittat närmare på hur det går.

Plus

Fullstor buss kör själv

Volvo testar sedan förra sommaren sin stora självkörande elhybridbuss - bussen är fortfarande på försöksstadiet men den klarar allt svårare uppgifter.

Plus

Tillväxt i sikte för Nobina

Sedan i höstas är Henrik Dagnäs ny vd för Nobina Sverige som är Sveriges största bussbolag – siktet är att växa ännu mer under kommande stora upphandlingar.

Epiroc slutför förvärv i Sydafrika

Skärpt skärning i Götene

Sveab i avtal med rentalföretag

Bussförare friades

Stenhårt sommarjobb

Lindstål till Stockholms Hamn

Ledare: Ur led är tiden

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Svevia redo för Salas snöfall

Fastighetsbolag satsar på återbruk av vitvaror

Flergångspåsar för frukt och grönt

Svevia: "Det är en strategisk satsning"

Får utökat tillstånd för stamceller

Är ny vd för APL

Har mycket att berätta

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133