23948sdkhjf

Flera handlare hotas av konkurs

| Av Pontus Nyman | Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Fri Köpenskap har vid flera tillfällen skrivit om handlarnas situation i Göteborgs stadskärna. Bortplockade parkeringsplatser och kraftigt höjda parkeringsavgifter liksom ombyggnationer inte minst med Vasabron och den planerade Västlänken har gjort att tillgängligheten i stadskärnan försämrats. De kunder som vill ta bilen in till staden och strosa runt bland butikerna väljer i stället angränsande köpcentrum.

För bara några dagar sedan kunde Göteborgs-Posten (betallänk) avslöja att tre krogar, Más, Bourbon Street och Pixbar i Göteborgs stadskärna, dras med skatteskulder och riskerar konkurs på grund av ombyggnationerna kring Vasabron.

Läget är väldigt illa. Ingen av restaurangerna klarar av att betala sina skatter och de har fått betalningskrav från Skatteverket. Det handlar om veckor eller möjligtvis månader, säger krögarnas juridiska ombud Per Hellström till tidningen.

Sen tvingas de ansöka om konkurs?

Ja, så kommer det att bli.

Robert Andersson som driver Más är uppgiven.

Det känns för jävligt, jag har lagt ner hela mitt liv och belånat mig för detta.

Och han är långt ifrån ensam. Fri Köpenskap har talat med flera näringsidkare i området och de målar alla upp samma bild. Särskilt allvarlig tycks situationen vara i stadskärnan innanför vallgraven.

Många närmar sig konkurs och när till och med stora kedjor ser kraftiga försäljningstapp så är läget under all kritik, säger Anna Qvick Carlsson, handlare på Magnussons Ur till Fri Köpenskap.

Ingen e-handel, black friday eller annan naturlig konkurrens kan ens i närheten förklara att 32 procent färre besökare kom till hennes butik i september, menar hon.

Och det såg likadant ut förra året. Sedan avstängningarna av broar och annan trafikkaos börjat har vi legat på minskningar mellan 20 och 35 procent varje månad. Det är självklart att vi inte kan klara en sådan utveckling under en längre tid.

Hon funderar på att tillfälligt stänga ned sin butik i protest och hoppas på att fler handlare kan tänkas vilja göra en gemensam manifestation.

– Ett annat alternativ blir att flytta butiken ut från staden. Något måste hända. Det här håller inte längre, säger hon.

Vad innebär den här utvecklingen på sikt?

Hjärtat i staden, de anrika butikerna försvinner i takt med att kunderna inte kan ta bilen till stan. Och vad tror du det innebär livet och rörelsen i stadskärnan? Man dödsdömer den.

Även för dagligvaruhandeln är läget allvarligt på sina håll. En av stationerna i den planerade Västlänken ska byggas precis utanför Ica Focus.

Som göteborgare så kan jag skriva under på att hanteringen av Västlänken inte varit bra. Kommunen har inte lyssnat på befolkningen och informationen har varit dålig. Det har skapat en infekterad stämning i staden, berättade Peter Rundqvist, handlare på Ica Kvantum Focus till Fri Köpenskap efter valet.

Han, liksom 17,2 procent av Göteborgs befolkning, röstade på det nya partiet Demokraterna som gått till val på att riva upp byggplanerna.

Man körde över befolkningen efter en folkomröstning om de trängselskatter som skulle finansiera bygget 2014. Man trodde nog inte i sin vildaste fantasi att nej-sidan skulle få majoritet, säger han.

Ombyggnationerna utanför butiken är tänkt att starta sommaren 2020 och hålla på tills dess att tunneln är klar 2026.

I kombination med trängselskatt samt bortplockade och prishöjda parkeringsplatser blir det ett kraftigt slag mot våra bilkunder, säger Peter Rundqvist.



Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom

Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Var femte produkt på ÅVC går att återanvända

Aleris säljer sin primärvård

Fler åker med Spårväg City

3 september invigdes Spårväg Citys förlängning till T-Centralen i Stockholm – detta har ökat resandet dramatiskt.

Städroboten Whiz når marknaden i mars

Ligger bakom migränmedicin – Får Forska Sveriges pris

Hans forskning har lett fram till flera nya läkemedel mot migrän.

Rovema utökar produktionskapaciteten

Nyhetsbrev

Ny banbrytande vattenrening

Tuffa krav för snöröjare i Stockholm

Svevia har åtagit sig ett av de tuffare snöröjningsuppdragen i Sverige – Stockholms större trafikleder.

Klarna utvecklar appen och adderar köpknapp

Flyttpizza med återvinningsinstruktioner

Hygienteknik har nya lokaler med extra allt

Nya anläggningen i Västerås en uppfylld livsdröm för ägarparet.

100 pallastare till Norge

Kostsam bostadsbrist

Över fyra miljarder kronor i tappade skatteintäkter och 36 miljarder i utebliven tillväxt. Det är vad bostadsbristen årligen kostar Stockholmsregionen, enligt en färsk analys.

Vi balanserar på recessionens rand

Volvo säljer självstyrande lastbilar

Sex Volvolastbilar ska styras av en hjullastaroperatör när konceptet för första gången används kommersiellt.

Hunkydory i konkurs – igen

Men varumärket kan leva vidare.

Släpp snön på rätt ställe

En digital assistent ska underlätta både snöröjningen, planeringen och faktureringen, systemet ska också varna för hinder i vägen lovar Tokvam.

Flexprop sålt till Piteåföretag

All utrustning har flyttats från Halmstad till Öjebyn.

Scania kör miljöfinalister

SL:s kontrollanter får kameror

Process gör sten av utsläpp

Årets julklapp återvunnen

”Representerar den tid vi lever i.”

Nu tar nya vd:n plats

Probiotikabolaget har rekryterat tidigare vin- och spritbolags-vd. Nu tillträder hon.

Hemköps tidigare vd ska lyfta Coop

Blir ny direktör på KI

Nya coala är träffsäkrare

Ny topp till Getinge

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Inte redo för extremregnen

Arla Plast nya vd

Från Iran till Uppsala

Utökade indikationer för RA-läkemedel

Kylskåp för minskat matsvinn

Hiv-2 allvarligare än man trott

Ny styrman för Coloplast

MS-läkemedel in i förmånen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183