23948sdkhjf

Flera handlare hotas av konkurs

| Av Pontus Nyman | Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Fri Köpenskap har vid flera tillfällen skrivit om handlarnas situation i Göteborgs stadskärna. Bortplockade parkeringsplatser och kraftigt höjda parkeringsavgifter liksom ombyggnationer inte minst med Vasabron och den planerade Västlänken har gjort att tillgängligheten i stadskärnan försämrats. De kunder som vill ta bilen in till staden och strosa runt bland butikerna väljer i stället angränsande köpcentrum.

Läs också: Göteborg nästa för Maskinia

För bara några dagar sedan kunde Göteborgs-Posten (betallänk) avslöja att tre krogar, Más, Bourbon Street och Pixbar i Göteborgs stadskärna, dras med skatteskulder och riskerar konkurs på grund av ombyggnationerna kring Vasabron.

Läget är väldigt illa. Ingen av restaurangerna klarar av att betala sina skatter och de har fått betalningskrav från Skatteverket. Det handlar om veckor eller möjligtvis månader, säger krögarnas juridiska ombud Per Hellström till tidningen.

Sen tvingas de ansöka om konkurs?

Ja, så kommer det att bli.

Läs också: Göteborg lockar dansk mätkonsult

Robert Andersson som driver Más är uppgiven.

Det känns för jävligt, jag har lagt ner hela mitt liv och belånat mig för detta.

Och han är långt ifrån ensam. Fri Köpenskap har talat med flera näringsidkare i området och de målar alla upp samma bild. Särskilt allvarlig tycks situationen vara i stadskärnan innanför vallgraven.

Många närmar sig konkurs och när till och med stora kedjor ser kraftiga försäljningstapp så är läget under all kritik, säger Anna Qvick Carlsson, handlare på Magnussons Ur till Fri Köpenskap.

Ingen e-handel, black friday eller annan naturlig konkurrens kan ens i närheten förklara att 32 procent färre besökare kom till hennes butik i september, menar hon.

Och det såg likadant ut förra året. Sedan avstängningarna av broar och annan trafikkaos börjat har vi legat på minskningar mellan 20 och 35 procent varje månad. Det är självklart att vi inte kan klara en sådan utveckling under en längre tid.

Hon funderar på att tillfälligt stänga ned sin butik i protest och hoppas på att fler handlare kan tänkas vilja göra en gemensam manifestation.

– Ett annat alternativ blir att flytta butiken ut från staden. Något måste hända. Det här håller inte längre, säger hon.

Vad innebär den här utvecklingen på sikt?

Hjärtat i staden, de anrika butikerna försvinner i takt med att kunderna inte kan ta bilen till stan. Och vad tror du det innebär livet och rörelsen i stadskärnan? Man dödsdömer den.

Även för dagligvaruhandeln är läget allvarligt på sina håll. En av stationerna i den planerade Västlänken ska byggas precis utanför Ica Focus.

Som göteborgare så kan jag skriva under på att hanteringen av Västlänken inte varit bra. Kommunen har inte lyssnat på befolkningen och informationen har varit dålig. Det har skapat en infekterad stämning i staden, berättade Peter Rundqvist, handlare på Ica Kvantum Focus till Fri Köpenskap efter valet.

Han, liksom 17,2 procent av Göteborgs befolkning, röstade på det nya partiet Demokraterna som gått till val på att riva upp byggplanerna.

Man körde över befolkningen efter en folkomröstning om de trängselskatter som skulle finansiera bygget 2014. Man trodde nog inte i sin vildaste fantasi att nej-sidan skulle få majoritet, säger han.

Ombyggnationerna utanför butiken är tänkt att starta sommaren 2020 och hålla på tills dess att tunneln är klar 2026.

I kombination med trängselskatt samt bortplockade och prishöjda parkeringsplatser blir det ett kraftigt slag mot våra bilkunder, säger Peter Rundqvist.

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114