23948sdkhjf

Effektivare halkbekämpning i sikte

| Av Thomas Dietl | RT-Forum | Tipsa redaktionen

VTI håller på att utveckla en effektivare halkbekämpning – och här handlar det inte bara om vanligt vägsalt utan om ny teknik.

Genom rätt åtgärder på rätt plats och tid kan halkbekämpning rädda liv, säkra arbetsmiljön och minska samhällskostnaderna. Nu finns digital teknik som ska förbättra vinterväghållningen. VTI har tagit fram systemet tillsammans med Svevia och B&M systemutveckling.

Systemet är dynamiskt och prognosstyrt, vilket betyder att det både anger var och när halkbekämpningen ska utföras. Målet för det digitala innovationsprojektet har varit att ta fram en effektivare vinterväghållning genom att koppla ihop dataflöden i redan befintliga GPS-, lednings- och uppföljningssystem.

Det nya systemet har stor potential och applikationen är lättanvänd enligt de maskinförare som har testat produkten, säger VTI:s projektledare Anna Arvidsson.

Första testperioden skedde vintern 2016 till 2017 i Göteborgsområdet. Den visade på en reducerad kostnad på mellan 15 till 25 procent, räknat på maskintimmar och material per säsong. Senaste vintern har forskarna ägnat åt att vidareutveckla produkten, denna gång i Blekinges driftområde.

Resultaten är sammanfattade i VTI-rapporten och visar på en mängd fördelar. Samhället sparar kostnader på grund av färre olyckor, lägre bränsleförbrukning och bättre framkomlighet, vilket även gynnar trafikanterna. Miljön vinner på minskningen av luftföroreningar, men även på mindre användande av salt.

Maskinförarna kan fokusera på körning och omgivande trafikanter istället för på att manövrera saltspridaren. Mer automatisering och förarstöd leder till minskad stress för maskinförarna och därmed bättre arbetsmiljö.

Enklare hantering av dataflöden för väderprognoser gör det även lättare för entreprenören att fatta beslut om när halkbekämpningen ska sättas in eller när det går att låta bli utan att tumma på säkerheten. Vilket med andra ord är en effektivare användning av personal och maskiner.

Det är brist på erfarna vinterväghållare. Snöfattiga vintrar och kortare kontraktsperioder har bidragit till att yrket är mindre attraktivt och det har varit stora pensionsavgångar. Därför är det väsentligt att det utvecklas beslutsstödsystem för beredskapshavaren som kan bibehålla och öka produktiviteten. Det är även viktigt att kunna attrahera och utbilda nästa generations beredskapshavare, säger Anna Arvidsson.

Det återstår ännu en del att göra för att systemet ska gå att lita på fullt ut. Forskarna har nu även fått medel för en fortsättning och ska då titta närmare på bland annat restsalt, hur mycket salt som stannar kvar på vägen beroende av trafikmängd och väder. Utvecklingen av saltbilarna behöver också fortsätta – så att saltmängden och saltutläggningen kan styras automatiskt genom navigeringen.

Systemet kommer användas i flera driftområden under den kommande vintern, säger Anna Arvidsson.

Dynamisk prognosstyrd vintervägdrift är ett samarbete mellan olika projektpartners och företag. Projektet är finansierat av Trafikverket och VTI via BVFF (Bana väg för framtiden) samt SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond), B&M Systemutveckling AB och Svevia.

Läs hela sturien här: Dynamisk och prognosstyrd vintervägdrift

Håll dig uppdaterad med Nordiske Medier Newsroom
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Jubileum i Jönköping

I topp bland hemvändande bolag

IMCD och Lactips ingår nordiskt samarbete

Ny mässa för transportförpackningar

Positionen stärks ytterligare genom nytt förvärv

Peab köper YIT:s nordiska beläggnings- och ballastverksamhet

Affären innebär att Peab tar över cirka 200 strategiskt placerade täkter samt 63 asfaltverk i Norden.

Nyhetsbrev

BewiSynbra förvärvar danska Eurec

De driver konstgjorda muskler med socker

Artificiella muskler av polymermaterial kan nu drivas med energi från glukos och syre på liknande sätt som biologiska muskler. Detta kan vara ett steg mot implanterbara konstgjorda muskler i framtiden.

Återvinningsbar film för MAP-applikationer

Kostnadsbomben - är det fake news?

Kostnadsutvecklingen inom den upphandlade kollektivtrafiken engagerar uppenbarligen - ämnet drog fullt hus när Svensk Kollektivtrafik lyfte frågan i Almedalen.

Ecolean in på den mexikanska marknaden

"Sverige måste bli bättre på sopsortering"

NCC överklagar

NCC förlorade i rätten och ålades att betala nästan 44 miljoner kronor. Nu överklagar företaget.

Ny teknik för råvaruutvinning ur biomaterial

”Läget är allvarligt”

Maskinentreprenörerna tog med sig en av sina hjärtefrågor till Almedalen – kompetensförsörjningen.

Umeåbolag uppköpt av amerikansk jätte

Omröstning om global standard för sexleksaker

Det är nu dags för världen att ta ställning till om det behövs en global standard för sexleksaker. SIS har lämnat världens första standardförslag för design- och säkerhetskrav av sexleksaker till omröstning bland alla medlemsländer.

Almedalsdebatt om egen regi

Under måndagen 1 juli kom Almedalsveckan 2019 igång på allvar med bland annat en paneldebatt om egen regi inom kollektivtrafiken - Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag vill ha konkurrens, andra var emot.

Zalando skiftar till återvunnet

Unilever har knäckt koden med svart plast

Transdev vann miljardkontrakt

Nästa år börjar 160 elbussar rulla i Göteborg, Mölndal och Partille – Västtrafiks omfattande upphandling Transdev vann upphandlingen som är värd många miljarder kronor.

Ägg med posten

Smurfit Kappa har tagit fram en äggförpackning för e-handel för en äggproducent i Latinamerika. Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt producenten att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Plus

VDL jagar MAN i Tunga Bussligan

Under en osannolikt bra juni gick det allra bäst för MAN som ryckt åt sig ledningen ännu en gång i Tunga Bussligan 2019 - men värsta tokrycket står VDL för som nu närmar sig täten, det visar Bil Swedens statistik.

Svevias nya sydsvenska ballastchef

Ny vd på SwedenBio

NCC bygger i Linköping

E12 byggs ut för 268 miljoner kronor

260 nya lägenheter ska byggas i Barkarbystaden

Hållbarhetsdebatt på Empack

"Svenska företag måste engagera sig"

Ikea utser ny designchef

XMReality i polskt samarbete

Investerar för snabbare falsning

Ny chef för Svevias asfalt

Äldreboende för 265 miljoner kronor

Däcktillverkare tar sikte på Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124